Велчев отделя до 30 млн.лв. от резерва за "Балкан еър тур"

Между 10 и 30 млн.лв. от фискалния резерв ще се вложат в създаването на новия национален авиопревозвач "Балкан Еър Тур", обявиха на съвместен брифинг днес финансовият министър Милен Велчев и транспортният Пламен Петров. Колкото се може по-бързо след това държавата ще продаде миноритарен дял от компанията, като си запази 50% плюс поне 1 акция от нея. Все още няма решение на правителството за създаване на новата компания, която ще замести ликвидирания "Балкан", но вече имало интерес от реномирани чужди инвеститори, заявиха пред медиите двамата министри.

Финансист №1 изрази очаквания, че няколко месеца след като започне активна дейност, новата авиокомпания да донесе "десетки милиони лева" печалба.

Схемата за създаване на нов държавен превозвач на мястото на "Балкан" била измислена още преди вчерашното решение на кредиторите на авиокомпанията, най-големите от които са държавни. Ликвидацията на "Балкан" е най-тежкото решение, което правителството е било принудено да вземе, откакто управлява, заяви днес финансовият министър Милен Велчев. Пламен Петров повтори, че целта е България да не остане без национален превозвач, като в същото време не се допусне той да бъде държан от Гад Зееви, злополучния купувач на "Балкан".

Бъдещият авиопревозвач "Балкан еър тур" е туристическа агенция за продажба на билети, 100 % собственост на летище София. Освен че сменя предмета си на дейност, "Балкан еър тур" минава изцяло във владение на министерството на транспорта и съобщенията. Фирмата взема на лизинг един самолет с министерска заповед - правителственият, от авиоотряд 28. Пламен Петров прогнозира, че лицензът за авиационна дейност на новото дружество ще бъде готов още в рамките на днешния ден. Не след дълго "Балкан еър тур" щял да получи и слотовете на ликвидираната "Балкан".

Работните места в новото дружество ще се определят съвместно от държавата и синдикатите, каза още транспортният министър. Той обаче не се ангажира дали всички служители на "Балкан" 100 % ще бъдат преназначени в "Балкан еър тур". Аргументът на Петров бе, че още не са приключили преговорите със синдикатите по този въпрос. По време на брифинга, в залата присъстваха техни представители. Новият им работодател, министърът на транспорта декларира, че в новата авиокомпания ще се назначават само служители на "Балкан". На първо време компанията ще се управлява от експертен екип, който още не е определен.

Пламен Петров определи като подходящ сегашният момент да се създаде нова държавна авиокомпания, защото след събитията от 11 септември м.г. на пазара имало лизингови компании, които предлагат по-изгодни договори за наемане на самолети, отколкото сегашните на "Балкан".

След лицензирането си новият авиационен превозвач ще може да изпълнява полети по 84 дестинации, за които държавата ни има двустранни споразумения.

В момента вървяла кореспонденция с администрациите на други държави за запазване на слотовете на Балкан за новия български държавен превозвач. Споразумението за съвместна дейност, което ще бъде сключено с авиокомпания Балкан, според транспортния министър дава увереност, че ще бъдат запазени сегашните слотове.

Петров повтори, че ако синдиците на бившия национален превозвач са "кооперативни", полетите на българския превозвач може да не прекъсват и естествено да се трансформират от "Балкан" на "Балкан еър тур". Министърът изтъкна, че за разлика от ситуацията снощи, когато синдикати и синдици окупираха летището като протест срещу ликвидацията на "Балкан", след днешните преговори министърът вече се ползвал с подкрепата на профсъюзите.

Николай Ненков, зам.председател на КНСБ съобщи, че синдикатите и синдиците днес са се договорили за следното - летателната дейност на "Балкан" да бъде възстановена, да не се правят съкращения по смисъла на ликвидацията поне още месец, да не се разпродават материалните активи на авиокомпанията месец след обнародването в Държавен вестник на решението за ликвидация, да се подпише договор за съвместна дейност между новото дружество и "Балкан", като "Балкан еър тур" поеме функциите на национален превозвач.

Споделяне
Още от Бизнес