Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Великобритания спира продажбите на нови дизелови и бензинови камиони от 2040 г

Обяви зелен план за електромобили и "чисти" самолети

1 коментар
Една от целите е повече електрически камиони

Великобритания представи в сряда Стратегията си за декарбонизация на транспорта, според която след 2035 г. в страната ще се забранят продажбите на нови камиони на бензин и дизел между 3.5 и 26 тона и те трябва да се движат с електрически батерии или водород. От 2040 г. същото ще важи и за по-тежките камиони. Автомобилният парк на държавните служби от 40 хиляди превозни средства трябва да е напълно електрически до 2026 г. Планира се пускането на самолети, ползващи чисти технологии и увеличаване на подкрепата за преминаване към велосипеди и ходене пеша. Железопътната мрежа трябва да стане въглеродно неутрална до 2050 г., както и всички превозни средство в страната.

Спирането на конвенционалните горива обаче ще отвори дупка от над 30 млрд. паунда в бюджета на страната, които в момента влизат годишно от различните такси и акцизи върху дизела и бензина, както и от обикновените превозни средства. Едната алтернатива за осигуряването на тези постъпления е въвеждането на своеобразна такса за шофиране, но от правителството заявиха, че засега няма планове за въвеждане на пътни такси, както и такси за чести самолетни полети.

"Това е голямо предизвикателство, няма съмнение по този въпрос", отбеляза транспортният министър Грант Шапс.

"Става дума за най-дълбоките промени, на които сме били свидeтели в транспортната ни мрежа", добави той.

По думите на Шапс най-големият проблем е автомобилният транспорт, който допринася с 90 на сто за емитираните от транспорта във Великобритания парникови емисии, които пък на свой ред са 27 на сто от изхвърляните вредни газове. Самолетният транспорт пък преди пандемията бе отговорен за 7 на сто от всички излъчени парникови газове, но според Шапс ще има голям напредък в тази посока.

"Мисля, че се достигнали повратна точка. Когато включите телевизора си или погледнете рекламите в интернет, виждате, че в момента най-рекламирани са електрическите и хибридните коли", посочи той.

Асоциацията за пътни превози обаче определи предложението на правителството за камионите като спекулативно, нереалистично и потенциално вредно за бизнеса.

"Много компании за превози имат страхове за цените на новите камиони и срива на стойността на съществуващите камиони, които трябва да се препродават. Проблемът е още по-тежък за автобусите, които са по-скъпи и имат по-дълъг живот", коментира директорът на асоциацията Ричард Бърнет.

Правителството си поставя за цел цялата икономика на страната да е безвъглеродна до 2050 г. и очаква новите технологии за играят значителна роля в постигането ѝ, особено за авиацията.

"Не става въпрос за това за спрем хората да вършат нещата, а да вършат същото по различен начин", каза Грант Шапс.

"Все така ще летим на почивка, но с по-ефективни самолети, използващи устойчиво гориво. Все така ще шофираме, но увеличавайки колите с нулеви емисии", допълни той, цитиран от ББС.

"Вече имаме електрически самолет, летящ в небето, и всъщност Великобритания стана първата държава в света, който има летящ водороден самолет" каза още транспортният министър.

"В допълнение към тези напреднали технологии имаме и устойчиво авиационно гориво, добави Шапс и обясни, че правителството планира да използва точно такова гориво за вътрешното пътуване на някои от участниците в срещата на ООН по въпросите за климата в шотландския град Глазгоу през ноември.

Лидерът на Зелената партия Каролин Лукас обаче нарече целите на правителството "полет на фантазията", тъй като са основани на технологии, които все още се развиват.

Работодателската организация Си Би Ай (CBI) приветства мерките, но предупреди, че те трябва да бъдат придружени от надеждни планове, за да се ускори развитието на "чисти" технологии като водорода и екологични авиационни горива.

Матю Фел, един от шефовете на организацията, добави, че страната трябва да развие широкомащабна инфраструктура от пунктове за зареждане на електрически автомобили.

Много по-критична към плановете на правителството е "Грийнпийс" (Greenpeace), която изрази съжалението си, че властите продължават да се ограничават до автомобилния транспорт.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #1

    За да направи тази зелена трасформация, на Велилкобритания са й необходими 208 000 т кобалт, 264 000 т литиев карбонат, 7200 т неодим и диспрозий и 2 362 000 т мед. Световното производство на кобалт в момента е 2 пъти по-ниско. "За да бъдат заменени всички бензинови и дизелови автомобили в света, които са 1,4 млд., нужните колитечства от тези материали трябва да се умножат по 40 и то без да се взима предвид производството на турбини и соларни панели." Господа ТОВА Е БИЗНЕС ЗА МИЛИАРДИ. НЯКОЙ ПЕЧЕЛИ ОТ ТАЗИ ПОЛИТИКА ДЪРЖАВНИ ГРАНТОВЕ И ПАЗАР. Хайде без повече истерия?!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.