"Основният ресурс – хората, е крайно подценяван, заплатите им са ниски, подготовката им е изключително недостатъчна, трето – няма никаква перспектива. Дори заделените над 2 млрд. за нова техника водят до това, че тази техника не се поддържа и стоят на земята."
Това коментира бившият военен министър Велизар Шаламанов в четвъртък пред бТВ по повод поредния инцидент с хеликоптер на армията, който скъса електропровод край Стамболийски във вторник вечерта.
Според него в случая "Кугър"-ът е слязъл толкова ниско заради възникнал проблем в машината, тъй като при всеки подобен полет има мисия, планиране и се използват съответните компютърни програми, които отчитат релефа, инфраструктурата.
По-важния въпрос е, че във военната ни авиация продължават да се случват подобни инциденти, като само за година загинаха трима пилоти при падането на два хеликоптера, отбеляза Шаламанов. По думите му анализ за това е трябвало да има в годишния доклад по отбрана, но там няма нищо подобно.
Ние нямаме национална програма за превъоръжаване, в която да има ясен срок в рамките на 10 г., където да има ясен финансов ресурс и да има срокове, добави бившият военен министър. Според него всичко е много по-скъпо когато няма визия, няма програма, няма срокове и няма отговорности.
"Нашите мъже и жени в униформа са пенсионери, които получават и пенсии, и заплати. Няма млади хора, защото няма как млад човек, който е свикнал с айфони да отиде да работи на радиолокационна станция, която е на 50 години", коментира още Шаламанов, визирайки по-голямата част от висшите и старшите офицери в Българската армия.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
2 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
ШАЛАМАНОВ - "КЛАСЕН ЕКСПЕРТ"
Същественото, казано Шаламанов пред бТВ, в отговор на въпроса на водещата „фи 16 или Грипен?: 1. Нямаме 10 годишна национална програма за превъоръжаване като Румъния, Полша, Хърватия, осигурена с ресурси. Без ясна визия, срокове и отговорности, всичко ще ни струва доста по-скъпо. 2. Национална програма за превъоръжаване трябва да включва и ясна порграма за извеждане на старата оперативно несъвместима и технологично изостанала техника, свързана с големи рискове при използването ѝ. 3. Трябва да изразходваме …
2% от БВП за отбрана, от тях 20% за превъоръжаване и 60% за персонала със заплащане на средното за ЕС ниво. 4. Изборът на нов самолет трябва да стане на основата на солиден операционен анализ, както напр. направи Словакия, която ще купи 14 бр. нови F-16 (блок 70/72). Докладът на слошашкото министерство на отбраната за избора на F-16 е публичен и може да се прочете в Интернет. 5. Тъй като ресурсите за закупуването на достатъчен брой нови самолети, вероятно, няма да са достатъчни, трябва да осигурим съгласието на страната-производител на самолетите за базиране на българска територия на съвместна ескадрила на НАТО. 6. Трябва да се закупят нови F-16 в стратегическо партньорство със САЩ, което да осигури и подмяната на цялата техника за експлоатация и поддържане на самолетите. 7. Несериозно е отговорността за избор на нов самолет да се пръхвърля на Закона за обществените поръчки с имитиране на експертни оценки и сравнение оферти на фирми. 8. Изборът на нов самолет е важно политическо решение, което обвързва българската държава с държавата-производител за следващите 50 години. 9. Министерството на обраната няма смелост, страхува се да вземе такова политическо решение. 10. Ясно политическо решение за стратегическо партньорство със страна-производител, включващо самолети, радари, системи за управление, развитие на зенитно-ракетните системи и, на първо място, воля да се откажем от старото, което виси като воденичен камък на българския врат, не може да бъде взето от министъра отбраната, а от премиера с подкрепата на парламента.