Велосипед и тротинетка ще може да се карат без каска

Сериозно намаление на глобите за неизрядни тахографи

Возенето по двама на тротинетка ще е забранено, сн. БГНЕС

Пълнолетните велосипедисти и водачи на електрически тротинетки ще могат да се движат без каски. Това решиха окончателно депутатите след поредните промени в Закона за движение по пътищата. Законопроектът бе приет на първо четене през януари.

За управление на е-тротинетка се иска водачът да е навършил 14 години, но тогава ще може да кара само по велоалеи, ако са над 16 години ще могат да карат и по улиците и пътищата, където има ограничение за скоростта на шофьорите от 50 км/ч. При всички положения обаче максималната разрешена скорост за електрическите тротинетки ще е 25 км/час. Общинските съвети ще могат с наредби да определят и по-ниска максимална скорост.

Правилата за движение с тротинетки са много близки до тези за велосипедите. Те трябва да имат изправни спирачки, звънец, фар, стоп и светлоотразители.

Като при велосипедистите

Тротинетките трябва да се управляват по велоалеите или в най-дясната част на пътя. Разликата с велосипедите е, че тротинетките не може да бъдат карани по пътища, на които е разрешена скорост над 50 км/ч. Забранените за велосипеди улици са забранени и за тротинетките.

На една тротинетка не могат да се возят двама души, а водачите им - да ползват мобилен телефон, да карат без ръце или успоредно с други участници в движението. Глобата за нарушения са символични - 50 лева. Десет лева е санкцията само за липса на светлоотразители по облеклото на водачите при нощно каране. Същата е санкцията и за каране на тротинетка без каска от лица под 18 години.

В края на миналата година имаше нагласи сред управляващите да задължат велосипедистите да се движат само с каски. Това срещна сериозна съпротива от неправителствените организации, които се занимават с популяризирането на колоезденето. Причината е, че каската дава измамно чувство за сигурност. Създаването на допълнителни изисквания само може да откаже хората от използването на този екологичен и здравословен начин на придвижване.

Максимални и минимални цени на такситата

Законът дава срок до 31 октомври за общинските съвети да определят минимални и максимални цени на таксиметров превоз на пътници за км пробег. Цените ще важат от 2021 година. Когато общинските съвети не определят тези тарифи, ще се прилагат цените към 31 декември на предходната година.

Депутатите регламентираха и превозите с атракционна цел. Кметовете на общини ще трябва да създават и поддържат база данни, в която да вписват превозните средства и лицата, които извършват превози с атракционна цел на тяхна територия.

Законът вече дава възможност на собствениците на автогари да допускат срещу заплащане превозвачи, които извършват случайни или специализирани превози на пътници. За целта трябва да се прилагат еднакви критерии спрямо всички превозвачи.

Автомобилната администрация ще трябва да създаде и поддържа публичен регистър на лицата, извършващи пътна помощ.

Депутатите намалиха тройно глобите за лицата, извършващи превози за собствена сметка, които не са осигурили правилното функциониране на тахографа. Санкцията пада от 3000 на 1000 лева. От 5000 на 2000 лв. бе намалено наказанието за превозвачи, отказващи да предоставят на контролните органи тахографските листа, разпечатките и извлечените данни от дигиталния тахограф или картата на водача за период 365 дни.

Занапред специализираният транспорт, който превозва деца и ученици, ще може да използва бус лентата за по-бързо придвижване.

Споделяне

Още от България