Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Венци Габрово" на майтап може да стане Дядо Коледа за горските

Фирмата отново е напът да спечели спорни поръчки за автомобили

2 коментара
Нови автомобили 4х4 "Сузуки Витара" 1.4 BoosterJet Hybrid 129 к.с. ще подкарат горските началници за Коледа Колаж: Mediapool

Над 20 поръчки за един изпълнител - такава е равносметката от търгове, обявени от няколко служби на подчинение на Министерството на земеделието и храните (МЗХ) за покупката на автомобили в края на годината.

Вместо обаче да се обяви една поръчка, за да се постигне по-изгодна цена, се обявяват около двайсетина отделни, абсолютно идентични. Става въпрос за отделна покупка на по един автомобил за Изпълнителната агенция по горите и за 16-те ѝ регионални дирекции. Отделно има поръчки на две лесозащитни станции във Варна и Пловдив, както и на природните паркове "Витоша" и "Врачански Балкан". Трета серия от други поръчки е свързана с Областните служби по земеделие.

Общата стойност на всички поръчки за автомобили обявени през втората половина на ноември е за около 3 млн. лв. Разбити на отделни поръчки, за покупката на 1 автомобил, те не привличат общественото внимание, защото са за малко пари - по около 50 000 - 70 000 лв.

Изпълнителната агенция по горите (ИАГ) е държавният орган, който контролира за незаконните сечи. Оказва се обаче, че агенцията не вижда проблем в сечи, които след това могат да доведат до бедствия, каквито се случиха в карловските села през 2022 г. и в Царево - година по-късно.

Агенцията по горите не е богата като 6-те държавни горски предприятия, които трябва да проверява. Разчита на финансиране от държавата, като бюджетът ѝ за 2023 г. е 9.6 млн. лв. Преди години имаше случаи горските предприятия (контролираните) да даряват автомобили на контролния си орган, за да може той да си върши работата.

А коли са ѝ нужни, защото значителна част от наличните превозни средства са на възраст над 10 години, а около 60 процента от автомобилите се оценяват като негодни за изпълнение на контролните дейности, поради лошо техническо състояние, казва шефът на ИАГ Стоян Тошев в отговора до Mediapool.

Горски служители също твърдят, че имат нужда от високопроходими автомобили за проверка за незаконните сечи. Точно затова в бюджета за тази година са заделени пари за покупката им.

Горските инспектори имат нужда от високопроходими автомобили Сн. БГНЕС

Вместо една поръчка - 21

И така в средата на ноември всяка една от 16-те горски дирекции обявява обществена поръчка за покупката на един нов собствен автомобил. Последно по този начин са купени коли през 2020 г., когато директор на ИАГ е Мирослав Маринов, който сега е заместник-министър на земеделието, в чийто ресор е да следи работата на Агенцията по горите.

"Тогава обществените поръчки бяха обявени по същия начин - всяка регионална дирекция по горите сама си обявява поръчките... В това няма нищо нередно, защото такъв е законът. Проверявани сме от Агенцията за обществените поръчки и не са открити проблеми и пропуски ", коментира Маринов по телефона за Mediapool.

По думите му това се прави така, защото "всяко една дирекция е отделно звено със собствен бюджет, има си свой ЕИК и БУЛСТАТ и е отделно юридическо лице, в тази връзка е и отделен възложител по Закона за обществените поръчки".

Бившият шеф на ИАГ по времето на служебното правителство на Стефан Янев и бивш депутат от "Продължаваме промяната", природозащитникът Александър Дунчев обаче не е на същото мнение.

"Заради подобни проблеми с обществените поръчки, когато бях директор на ИАГ, освободих двете ръководни лица, които отговаряха за тях. Включително отказах да приема работата по поръчка за служебно облекло, която беше разделена изкуствено на 16-те подчинени на ИАГ регионални дирекции на отделни поръчки. Сега виждаме, че тази схема продължава", коментира Дунчев пред Mediapool.

Той обясни, че регионалните дирекции на ИАГ са самостоятелни поделения, но те са третостепенни разпоредители с бюджет към ИАГ. Според него е "необяснимо, освен чрез някаква форма на корупция, защо при системния недостиг на бюджетни средства, включително за коли, агенцията не е направила обща поръчка за 16 автомобила". "Това би увеличило значително възможността за по-голям пазарен интерес и съответно за по-големи отстъпки при закупуването на по-голяма бройка идентични коли", смята Александър Дунчев. Този мотив е често изтъкван и от финансовия министър Асен Василев.


Директорът на Изпълнителната агенция по горите инж. Стоян Тошев Сн. ИАГ

Настоящият директорът на ИАГ Стоян Тошев обаче смята, че принципът "икономия от мащаба на доставката" не е доказан в практиката по възлагане на обществени поръчки.

Copy - paste документация

Според Александър Дунчев това е добре разработена схема, с която се е борил, докато е бил шеф на ИАГ. В подкрепа на твърдението му е фактът, че тръжната документация на 18 от поръчките са абсолютно еднакви. На останалите три - документацията също е една и съща, но за друг клас автомобили.

Обществените поръчки са пуснати по едно и също време на 17 ноември със срок за подаване на оферти от 10 дни и отваряне на предложенията на 28 ноември, с изключение на три, които бяха отворени на 29 ноември.

Индикативната стойност на автомобила е една и съща за 18 поръчки - 48 350 лв., а за другите 3 поръчки - 44 017.50 лв. без ДДС.

Начинът на оценяване на офертите, срокът за доставка на автомобилите и гаранциите им - всичко е едно към едно.

Удивително е как всички регионални дирекции по горите, плюс ИАГ, лесозащитните станции във Варна и Пловдив, както и природните паркове "Витоша" и "Врачански Балкан" са изготвили отделно един от друг една и съща документация за обществената поръчка с едни и същи технически характеристики на автомобилите.

Някои от шефовете на регионалните звена по горите, с които Mediapool успя да се свърже по телефона, категорично отказаха коментар. Но имаше и такива, които признаха, че един разработва поръчката, а след това я пускат всички с аргумента "да не се хаби ресурс". Те обаче не пожелаха да бъдат цитирани, защото нямат разрешение да разговарят от пресцентъра на Министерството на земеделието и храните (МЗХ). Един дори си призна, че поръчката е спусната директно от земеделското министерство, без да посочва от кого.

И победителят е - "Венци Габрово"

Въпреки че на зададените технически характеристики отговарят няколко автомобила, на практика няма състезание. Кандидатът е един и това е "Венци Габрово" ЕООД, стана ясно при отварянето на офертите във вторник и сряда.

Новите автомобили са 4х4 Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 48V 128 к.с., които ще подкарат горските началници

По 18-те поръчки предложението на "Венци Габрово" е за автомобил "Сузуки Витара" 4х4 на цена от 48 332.50 лв. без ДДС (57 999 лв. с ДДС). За останалите три офертата е за автомобил "Сузуки Джимни" на цена от 44 000 лв. без ДДС (52 800 лв. с ДДС). И при двата автомобила оферираните цени са със 17.50 лв. по-ниски от прогнозната им стойност.

При липсата на други кандидати е почти сигурно, че "Венци Габрово" ще е победител в обществените поръчки. Нещо повече - автомобилите могат да бъдат доставени и до коледните празници, защото компанията ги има налични, както призна собственикът на фирмата Венцислав Маринов пред Mediapool.

"Нямам представа защо няма други кандидати. Ние решихме да участваме малко на майтап в поръчките и подадохме офертите ден преди отварянето им", каза Венцислав Маринов. Той напомни, че компанията му ще отбележи 30-годишен юбилей през февруари 2024 г. и е доставял автомобили и за държавните горски предприятия през годините.

След разследването на "Нова телевизия" за скъпия наем на "Лексус", взет от Северното централно предприятие от фирма, свързана с Венцислав Маринов, той спря да е представител на марката "Тойота".

Според вносители на автомобили, съгласно техническите спецификации, още няколко марки е можело да се вместят в критериите и е странно, че няма други подадени оферти. Според тези, с които Mediapool разговаря, това е индикация, че поръчките са били направени за строго определен кандидат.

Кой ще кара автомобилите?

Друга индикация, че става въпрос за схема, е това, че никъде в документацията не става ясно с каква цел се купуват автомобилите - дали са за горските инспектори или за началниците им, за да ги ползват за предстоящите празници например, смята Александър Дунчев.

Той посочи, че горските действително имат нужда от автомобили, но такива, с които да могат да стигат до труднодостъпни места. Според него "марката "Сузуки Витара" е вид паркет джип и е по-подходяща за използване от началниците, защото автомобилът трудно ще се качи в гората, където секат бракониерите".

Собственикът на "Венци Габрово" също предположи, че може би автомобилите са за директорите, но изрично уточни, че няма идея кой ще ги ползва.


Заместник-министърът на земеделието Мирослав Маринов (с бялата риза) на проверка в горите Сн. ИАГ

Факт е, че като лице за контакт по обществените поръчки са посочени шефовете на горските дирекции, в редки случаи техни заместници. Тези от тях, с които Mediapool успя да се свърже по телефона, не коментираха дали те ще ползват новите автомобили.

"Техническите характеристики са съобразени максимално с нуждите и с функциите на служителите на Агенцията и нейните структури и е логично те да са идентични. Автомобилите ще бъдат използвани за изпълнение на служебни задължения, свързани с контрола върху дейностите в горските територии на служителите на ИАГ и нейните структури." - така отговори шефът на ИАГ Стоян Тошев в писмен отговор до Mediapool през пресцентъра на МЗХ.

Заместник-министърът на земеделието Мирослав Маринов обясни, че парите се харчат в края на годината, защото държавният бюджет беше приет в края на юли 2023 г. и дотогава ИАГ на практика нямаше актуален бюджет.

Примерът е заразен

И ако си мислите, че само шефовете на горските дирекции правят коледни поръчки за началници жестоко се лъжете. Примерът е последван и от шефове на Областните дирекции по земеделие. Техните обществени поръчки обаче не са 100% едни и същи. Освен това са се оказали и потайни, като участниците в търга не обявяват публично какъв автомобил ще доставят, но със сигурност ще са по-скъпи и луксозни.

По-голямата част от поръчките на Областните дирекции по земеделие са пуснати няколко дни след тези на горските с прогнозна цена от около 69 900 лв. без ДДС за автомобил (индикативните стойности варират с разлика от около 190 лв.). Срокът за подаване на офертите изтича днес - 30 ноември.

Областната дирекция по земеделие във Варна е една от малкото, които са значително по-скромни. Те си купуват един автомобил, неясно каква марка, за 37 908 лв. от "Алианс Ауто Варна" ООД, сочи регистърът за обществените поръчки.

Областната служба по земеделие в София - град купува един автомобил, отново марката не е посочена, за 64 983 лв. без ДДС от "Венци Габрово".

Дали и другите областни дирекции ще си купят автомобили от него ще стане ясно в следващите дни, когато бъдат отворени ценовите предложения.


подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. [email protected]
    #2

    Сузукитата, за които иде реч, са високопроходими, здрави, практични, икономични и цените им са, бих казал, честни. Да не говорим, че са сглобявани в Орбанова Унгария...

  2. Jordan*
    #1

    Автомобилите им трябват да джиткат на лов с високо-проходими возила! Първото нещо което бих направил ако имам власт, а и Вие като избиратели трябва да изискване е да се премахнат всички служебни коли! Това комунистическо безобразие продължава с пълна сила и днес! Ако служебен превоз, да си купи велосипед!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.