Вестници "забравили" близо 3 млн. лв. данъци

Вестници "забравили" близо 3 млн. лв. данъци

Данъчната агенция е разкрила 2 712 752 лв. неплатени данъци при ревизии на печатни издания у нас след специална кампания през 2015 г. До момента е събрана едва около 1/3 от сумата – 947 717 лв.

Това става ясно от отговор на Националната агенция за приходите (НАП) по заявление за достъп до информация, изпратено от Съюза на българските журналисти (СБЖ) в края на април 2017 г.

Заявлението е по повод на мащабната проверка на 58 печатни издания, която НАП подхвана през лятото на 2015 г.

За нея се разбра на 3 август август 2015 г., след като в. "Сега" съобщи за започналата ревизия, малко след публичните атаки на тогавашния премиер Бойко Борисов към изданието за това, че пише за съюза ГЕРБ-ДПС, който блокира ключови реформи за страната. В отговор данъчната дирекция съобщи, че проверява не само вестник "Сега", но и всички издатели на централни печатни издания. И посочи, че мотивът за проверките е доклад за данъчните рискове от юни 2015 г., който показал, че има риск от избягване на облагане в сектора на издателите на печатни издания.

От отговор до Mediapool през юни 2016 г. НАП оповести целия списък на 58-те издатели, на които са назначени ревизии.

Сред тях освен в. "Сега" бяха още компаниите от групата на Венелина Гочева, които тогава издаваха вестниците "24 часа", "Труд" и "168 часа", издателите на "Уикенд", "Новинар", на "Стандарт" и още куп други фирми, издаващи почти всички основни вестници и списания на пазара, включително разпространителски фирми като "Агенция Стрела" с управляващ главния редактор на "24 часа" Борислав Зюмбюлев и печатници като "Печатница София" на Венелина Гочева.

В списъка обаче липсваше основната фирма, свързвана с издателския бизнес на депутата от ДПС Делян Пеевски - "Нова българска медийна група холдинг" (издаваща в. "Монитор", "Телеграф", "Политика", "Меридиан мач", "Борба"), а също и "Икономедия" АД (в. "Капитал" и "Капитал daily", сайтът dnevnik.bg).

От данните преди година се разбра, че две от ревизиите са спрени – на издателската група на Венелина Гочева "Вестникарска група България" ООД и на дружеството, в миналото свързвано със семейството на Пеевски "Обединени български вестници". Ревизията на в. "Стандарт" пък не бе приключила към датата на запитването. Затова с новото заявление СБЖ се интересува как е приключила ревизионната кампания на печатните медии и защо в нея не влизат две от големите компании – издатели.

От отговора на НАП през 2016 г. стана ясно, че три четвърти от печатните медии са "пестили" данъци или осигуровки. Едва 12 от 58-те ревизирани медии и дружества са били изрядни и нямат никакви допълнително установени задължения за данъци или осигуровки.
Според новия отговор на данъчните общата сума на допълнително разкритите задължения е 2 712 752 лв., от които 1 056 870 лв. е главницата, а 1 655 882 лв. са лихви. От тези пари до момента са събрани 0.95 млн. лв.

Най-изрядни са десет издатели, които са покрили изцяло задълженията си към НАП, сред които са в. "Сега" и компанията от групата на Гочева "168 часа" ЕООД.

Останалите са: "Финансова информационна агенция" ООД, "БРИП Българо-руски информационен пул", "Тема спорт", "Ню медиа груп", "СББ Медиа" ("Cosmopolitan", "National Geographic", "Elle", "Men's Health", "Story", "Блясък", "Журнал за жената", "Моето дете" и др.), "Резон", "Интермедиа" и "Обединени свободни медии". Според информацията на данъчните всички те са платили дължимото по ревизионни актове, а при някои от тях като например "Сега" и "168 часа" изобщо не бяха разкрити допълнителни задължения.

Повечето печатни медии са погасили дълговете си само частично, а две не са платили нито лев - "Продуцентска къща Вая" ООД и "Класа България". НАП съобщава още, че дружеството "Обединени български вестници" ще бъде ликвидирано.

От данните на данъчните се разбира още, че ревизията на групата на Венелина Гочева "Вестникарска група България" ООД е възобновена през юни 2016 г. и е приключила с допълнително установени задължения. Техният размер е данъчна тайна, но те са предадени за събиране на публичен изпълнител. Същото важи и за ревизията на "Стандарт", при която също са открити задължения.

Данъчните посочват, че в кампанията през 2015 г. не са включили издателското дружество, свързвано с Пеевски, защото то не фигурира в риск-анализа, на базата на който са правени ревизиите.

За периода 2012 – 2017 г. на "Нова българска медийна група холдинг" АД са правени две ревизии – през 2013 г. и 2015 г. за ДДС и за корпоративен данък, в резултат на които има допълнително установени задължения.

За същия период на "Икономедиа" ревизирана веднъж – през 2014 г., твърдят данъчните. Инспекцията тогава обаче е била доста сериозна и обстойна, защото обхваща на практика цялото данъчно и осигурително законодателство – здравни вноски, фонд "Пенсии", частен пенсионен фонд, корпоративен данък, данък върху личните доходи, ДДС за периода 2007 – 2012 г.

Към момента "Икономедиа" и "Нова българска медийна група холдинг" нямат задължения, посочват от НАП.

Според отговора на данъчните нито една печатна медия не е предадена на прокурор, защото не са открити данни за престъпно укриване на данъци или осигуровки.

Още от Бизнес