Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Вихрушка от скандали и оставки в ръководството на БДЖ

Формалният повод е доклад до ДАНС зад гърба на министъра, неофициалният – нагласени поръчки

3 коментара
Вихрушка от скандали и оставки в ръководството на БДЖ

Скандал за нагласени поръчки и вътрешна интрига с доклад до ДАНС разлюляха ръководството на държавните железници, чиито шефове подадоха оставки по искане на транспортния министър Росен Желязков. Това е първата рокада и то сериозна откакто той пое поста от Ивайло Московски.

Очакванията са да има смени и сред заместниците му, доколкото председателят на директорския борд на "Холдинг БДЖ" Велик Занчев е и негов заместник с ресор железници, а Ангел Попов от квотата на "Обединени патриоти" е подсъдим за измама. Самият Желязков отрича засега да има такива намерения.

Росен Желязков даде пресконференция в сряда в края на работния ден, след като още рано сутринта сайтът offnews.bg, където често излизат материали от кухнята на БДЖ, съобщи за оставките. Извънредният брифинг беше вместен в програмата на министъра след среща със заместника му Велик Занчев и преди откриването на изложбата "130 години БДЖ" на Централната жп гара в София.

Засега остава неясна съдбата на тричленния директорски борд – председателя Велик Занчев, изпълнителния директор Владимир Владимиров и финансовия директор Филип Алексиев. Вариантите са транспортният министър да приеме оставката на цялото ръководство, или само на част от него. Решението ще бъде обявено следващата седмица, за когато е предвидена и среща с парламентарната комисия по транспорт, каза Росен Желязков. Той уточни, че към момента не са коментирани нови имена за шефове в БДЖ.

Доклад до ДАНС зад гърба на министъра

Поводът за поисканите оставки е лоша комуникация и невъзможност за работа в екип, каза транспортният министър. Причината е мистериозен доклад до ДАНС от изпълнителния директор на дружеството Владимир Владимиров, за който министърът научил от медиите. "Недопустимо е ръководството на БДЖ да си комуникира с мен по този начин", каза Росен Желязков. Уточни, че той не е виждал този доклад, а Владимиров отрекъл да е изпращал такъв документ в ДАНС. С доклада разполагат някои медии, до които е изпратен.

Росен Желязков съобщи още, че е възложил да бъде направена пълна проверка на състоянието на БДЖ на звеното за вътрешен одит в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, която все още не е приключила.

БДЖ се тресе от скандали за нагласени обществени поръчки, най-големите от които са за купуване на нови влакове (675 млн. лв.) и за ремонт на локомотиви (няколко за около 200 млн. лв.). Почти всички търгове се обжалват, основно заради дискриминационни условия. Търгът за новите влакове дори беше спрян от КЗК, след жалби на "Сименс", "Шкода" и китайската компания CRRC.

Скоро очаквам да има решение на антимонополния орган за основателността на жалбите, каза Росен Желязков.

Предишният транспортен министър Ивайло Московски беше сезиран от фирми в бранша за нагласените търгове за ремонт на локомотиви и вагони. Той също нареди проверка на вътрешния одит на министерството, но до момента няма официална информация какво е показала тя. Московски винаги е защитавал ръководството на БДЖ от атаките на БСП за източване на железниците с аргумента как ГЕРБ са успели да намалят дълговете от над 900 млн. до 300 млн. лв.

Едва в началото на тази година прокуратурата реши да провери какво става в едно от дружествата на холдинга  От тогава няма информация какво са установили разследващите.

Докато железниците се тресат от скандали, държавата наля само през тази година около 150 млн. лв. в "бездънната каца" БДЖ. Средствата отидоха за погасяване на задълженията към кредиторите по втория облигационен заем и към германската финансова институция KfW. Ефектът е, че към момента дълговете на железниците са стопени до 374 млн. лв. към края на септември 2018 г., според финансовия отчет на "Холдинг БДЖ". Държавните железници обаче продължават да трупат загуби основно заради неефективността на товарните превози и намаляващите пътници, което се обяснява с демографската катастрофа. Одобреният бизнес план не се изпълнява.

Задкулисни игри

"Не мога да кажа дали съм доволен от шефа на БДЖ, защото все още не съм разговарял с него. Тепърва ще се срещам и провеждам разговори с мениджърския екип. Няма да говоря сега за кадрови промени. Към 2009 г. БДЖ са имали 900 млн. лв. задължения, които сега са изплатени. Ще се работи за модернизация", каза Росен Желязков при встъпването си в длъжност. На въпросите за съмнителните търгове той отговаряше, че ще изчака решенията на компетентните органи за тях – Комисията за защита на конкуренцията и съда.

Днес Желязков обясни, че както е обещал е провел среща с ръководството на БДЖ, на която да се информира и запознае с текущото състояние на железниците. На нея директорският борд посочил, че всичко е наред в холдинга – няма проблеми с разписанията на влаковете, локомотивите и вагоните са в изправност за предстоящия зимен сезон и т.н.

"Увериха ме, че няма никакви, към момента на провеждане на срещата, индикации за проблеми в дружеството. С изключение на обичайните, свързани с процедурите по обществените поръчки за новите мотриси и ремонта на подвижния състав, и по-точно различните процедури по обжалване", каза Желязков.

Независимо от това на 24 октомври той възложил на звеното за вътрешен одит в министерството да направи анализ за състоянието на подвижния състав на БДЖ и готовността за изпълнението на графика за движение на влаковете.

"Неясно за мен се появи в медийното пространство информация за доклади или доклад, който е свързан с проблеми в холдинга, депозиран от изпълнителния директор пред борда на директорите с твърдение за редица проблеми. И до настоящия момент аз не разполагам с текста на този доклад. От публикации в медиите разбрах, че такъв е изпратен до мен, което не е така. И разбрах още, че същият е изпратен до ДАНС, което днес в разговор с изпълнителния директор (на холдинг БДЖ – бел. ред.) беше опровергано", каза Желязков.

От обясненията му стана ясно, че това е моментът, в който е преляла чашата на търпението му и по тази причина е поискал оставките на ръководството.


Това е станало на заседание на директорския борд провел се в сряда. Молбата на Желязков е била сведена до ръководството на холдинга чрез заместника му Велик Занчев. Той освен зам.-министър на транспорта е и председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ". Тримата от борда – Занчев, Владимиров и финансовият директор Филип Алексиев са подали молбите си за предсрочно прекратяване на договорите за управление на "Холдинг БДЖ" в четвъртък, каза Желязков.

"В никакъв случай заявленията за предсрочно прекратяване на членовете на борда на директорите не е оценка за тяхната работа. По-скоро това е моето разбиране за отговорността на целия борд на директорите, която през следващите дни в колективен аспект ще преценя дали да уважа заедно или поотделно всяко едно от заявленията", каза Желязков.

Ченгеджийска история

Мистериозният доклад до ДАНС, който е изпратен до някои медии, се твърди неофициално, че е дело на бившия шеф на благоевградските антимафиоти Мирослав Писов, който беше един от подсъдимите за убийството на Ангел Димитров – Чората.

Кой е "тайният агент" Мирослав Писов?

Мирослав Писов беше ръководител на благоевградските антимафиоти и един от подсъдимите за убийството на Ангел Димитров – Чората. Той почина през 2005 г. в центъра на Благоевград при акция по задържането му на спецчасти в рамките на операцията "Респект". Смъртта му предизвика силен обществен шум, тъй като МВР укри случая и впоследствие обяви, че Димитров е починал от стрес при вида на маскираните полицаи. Случаят стигна до разследване, след като тогавашният вътрешен министър Румен Петков промени мнението си и се разграничи от действията на служителите си.

Още

Известно време след случая Писов започнал работа в БДЖ и стигнал до началник на отдел "Сигурност" в холдинга. Именно на него Владимиров поръчал да подготви доклад със злоупотребите в железниците.

Докладът, според разказа на журналисти, които са го получили, е от 4 страници с 8 приложения. В него се описвало състоянието на подвижния състав на БДЖ, приложени били и линкове към публикации в медиите.

Доскорошният изпълнителен директор Владимир Владимиров публично не е коментирал случая. Формално е възможно той да не е поръчвал такъв документ и да не го е пращал в ДАНС, но друг служител на холдинга да е направил това вместо него. Според запознати с делата в БДЖ докладът се използвал като претекст за разчистване на сметки в ръководството на дружеството. Според тях тримата в директорския борд защитават интересите на различни лобита в ГЕРБ.

Владимир Владимиров е в ръководството на холдинга и през трите мандата на ГЕРБ. Сменен бе при правителството на Пламен Орешарски и при служебния кабинет на Огнян Герджиков и възстановяван начело на железниците. Той беше централен нападател на футболния отбор на БДЖ. Клубът беше закрит по разпореждане на предишния министър Ивайло Московски след скандал за назначени футболисти на заплата в БДЖ, които не годят на работа. Така от настоящия сезон "Локомотив БДЖ" вече не играе в аматьорската областна група – Север, показа проверка на Mediapool.

Подалият оставка председател на директорския борд на БДЖ и заместник-министър на транспорта Велик Занчев също е неизменно в ръководството на компанията по времето на ГЕРБ. Именно при него изгря новият фаворит за ремонта на подвижния състав на железниците "ЖП Тракция". Компанията е основана през 2009 г. под името "Медикъл Кеър 1" ЕООД с капитал от 50 лв. и по това време е еднолична собственост на Емил Лечев от Мездра. Основният ѝ предмет на дейност е търговия с медицински машини и апаратура и поддържането им. През 2012 г. Лечев продава компанията на Николай Кръстев и фирмата е преименувана на "ЖП Тракция", а основният ѝ предмет на дейност става ремонт на транспортни средства.

 

Преориентацията на фирмата от медицинска апаратура към локомотиви не е случайна и свързващата нишка е Веселин Василев, който в момента е изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" – регулаторът, който издава лицензите за ремонт на локомотиви, разказа историята преди време ofnews.bg.

 

През 2004 г. Веселин Василев е управител на "БДЖ-Трансимпекс" АД. Това е акционерно дружество между БДЖ, който има 35% дял, и частната "Трансимпекс" на известния бизнесмен Васил Божков. Когато Веселин Василев оглавява Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" през 2010 г. на негово място в смесеното дружество идва Николай Кръстев, настоящият собственик на "ЖП Тракция".

 

През април 2015 г. именно Веселин Василев връчва на "ЖП Тракция" сертификат за функция по поддържане на жп превозни средства по изискванията на Наредба №59. "ЖП Тракция" излиза на сцената за ремонти на локомотиви именно, след като са направени промени в Наредба №59 за управление на безопасността в железопътния транспорт, с които ремонтът на локомотиви става лицензионна дейност под контрола на ведомството на Василев. "ЖП Тракция" получава лиценз за ремонт на електрически и дизелови локомотиви, въпреки че към този момент фирмата няма назначени специалисти, машини и инструменти. Година по-късно започва и безпроблемното печелене на обществени поръчки.

Информацията за третия в директорския борд Филип Алексиев е оскъдна.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. brambar
    #3

    Няма как БДЖ да е изплатило дълговете си, тъй като не извършва от доста време насам търговска дейност. Пътническите превози са на нула, а товарните са някъде в миналото. Парите, които се връащат, са от съкратен персонал, липса на инвестиции и получаване на субсидии от държавата. Това е....Далеч съм от мисълта, че Владимиров, който е един от най-големите сатрапи и ликвидатори на БДЖ, е направил нещо по-добро от това да учреди футболен отбор от банда безделници. В БДЖ трябва цялостна реформа, обвързана с инвестиции и сериозна политика в областта на пътническите превози.

  2. Baraev
    #2
    Отговор на коментар #1

    Важното е, че и при ТЕЗИ нещата не са по-различни! Дай да си стоим при тея, че не се знаело, егати глупавото мислене!

  3. hristoM
    #1

    Дали с идването на следващите, нещата ще са по-различни?!?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.