Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Винетките поскъпват заради такса замърсяване, шум и задръстване

15 коментара
Винетките поскъпват заради такса замърсяване, шум и задръстване

Винетките у нас ще поскъпнат през 2010 г., ако Европейската комисия приеме подготвената директива, според която в тарифата за ползване на пътищата ще се начислява такса за замърсяване на околната среда, задръствания и вдигане на шум. В момента цената на винетките се определя само от разходите за поддръжка на пътната мрежа. и за 2009 г. тя е същата като сегашната такса. Това обясни по време на кръгла маса посветена на автомобилния транспорт Красимир Калайджиев, шеф на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" в Министерство на транспорта.

"Няма значение дали ще изградим тол-система или ще запазим винетната система, за да събираме такси за преминаване по пътищата. Регламентът засяга начина, по който ще се образува цената на таксата.", обясни Калайджиев.

На този етап не е ясно с колко ще поскъпнат стикерите. Всяка държава-членка ще определя стойността им в зависимост от разходите си по поддръжка на пътя, опазване на околната среда, ограничаване на шума и задръстванията. В момента стойността на винетката се определя от Национална агенция "Пътна инфраструктура", но в бъдеще други ведомства, например Министерството на околната среда и водите, също ще трябва да се включат в ценообразуването.

"Логично е собствениците на автомобили, които покриват високи екологични стандарти, да се ползват с преференции при заплащането на такса за ползване на пътя, но всички тези неща се изясняват в момента.", каза още Калайджиев.

Най-сериозните предизвикателства пред автомобилния транспорт в страните от ЕС са свързани именно със замърсяването на природата, стана ясно от дискусията в петък.

Цените на стикерите за лек автомобил през 2009 г. са 10 лв. за седмична, 25 лв. за месечна и 67 лв. за годишна. За автобуси и камиони с допустима максимална маса под 12 тона, цените са съответно 35, 95 и 550 лв, като за тях се предлага и дневна винетка – 13 лв. Строителни машини и камиони с максимална допустима маса над 12 тона ще плащат 13 лв. за дневна, 61 лв. за седмична, 173 лв. месечна и 1050 лв за годишна винетка.

При винетната система шофьорите заплащат такса за времето, през което ползват пътната мрежа. Тя ще важи у нас до 2011 г., след което страната ни ще трябва да премине към тол-системата – заплащане на такса за изминато разстояние. Това е разписано в приетите тази година промени в Закона за пътищата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Цената
    #16

    +такса ЕК Отдръстване

  2. Отвратен
    #15

    В ЕС на запад и в Швейцария винетки се купуват само за магистрални пътища, а не за пътища като Дупница - Самоков или Кочериново - Рила и т.н. или София - Своге с хилядите дупко по него.

  3. МПС
    #14

    Абе тия немислят ли че първо трябва да оправят пътищата пък после да събират парите на хората! И къде отиват тези милиони от винетките надали някои може да каже....

  4. Енчев
    #13

    които бяха предназначени точно за пътищата. Сега, заради комунистическата некадърност, ще плащаме винетки за дупки, докато ни се такова такованката ....

  5. д
    #12

    А не може ли вие господа да ми плащате за нервите ,стреса и материалните загуби които търпя непрекъснато по африканските ни пътища.

  6. Алеко
    #11

    когато плащам за замърсяване, да измерят емисиите от автомобила ми, а не да ми ги определя някой чиновник от нам къде си нам как си. Което се плаща трябва да се мери, така иска Европа.

  7. Васко
    #10

    Кога ли на тия евробюрократи, които с нещо трябва да оправдаят огромните си заплати и привилегии ще им хрумне да обложат и дишането и пърденето ! Нали изпускаме СО2 !

  8. Цюрих
    #9

    Швейцарските винетки са по евтини от българските! В замяна на това, пък пътищата са им малко по хубави.Как става тая работа, джанъм? Кофти е, ама е скъпо!

  9. Попов
    #8

    ..или ще има да плащате още много без да получавате нищо насреща !!!

  10. МИ6
    #7

    И това ще стане.Имам предвид официялно.Защото на практика с данъците и таксите ние си плащаме многократно и за това,че сърцата ни бият.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.