Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Винетките за тирове поскъпват от 2018 г., за леките коли без промяна

Иск за изплащане по 1.5 млн. лв. дневни загуби ще заведе държавата срещу обжалващите n-пъти търга за тол системата

1 коментар
Винетките за тирове поскъпват от 2018 г., за леките коли без промяна

Винетките за тежкотоварните автомобили поскъпват от 2018 г., с колко ще стане ясно през септември. Няма да има увеличаване на цената на стикерите за леките автомобили, дори е възможно да поевтинеят след въвеждането на тол системата. Това съобщи министърът на регионалното развитие Николай Нанков пред журналисти в София.

"Ще предложим повишаване на цената винетките за товарни автомобили, като организираме така процеса, че да обхванем напълно международния и транзитния транспорт", каза Нанков.
Той уточни, че ще поскъпнат еднодневните винетки, възможно е да има ръст на цената и на седмичните за тежките камиони, които са най-използваните при транзитните превози.

В момента дневната винетка за тировете е 21 лв. (11 евро), а седмичната е 87 лв. (45 евро) за камионите, покриващи стандарта Евро 0, І, ІІ, а за тези с по-висок стандарт цената е 67 лв. (34 евро).

С колко точно ще поскъпнат еднодневните и евентуално седмичните винетки за тировете ще е ясно с разчетите на бюджета за следващата година, каза Нанков. Той уточни, че това не е контрамярка срещу превозвачите, заради непрекъснатото обжалване на търга за тол системата.

"Това не е пазарлък, видите ли - ще чуят жалбоподателите и ще оттеглят жалбите, напротив - те си жалят докрай", каза регионалният министър.

Като контрамярка, заради непрекъснатото обжалване на търга за тол системата, държавата ще заведе иск срещу фирмите за пропуснати ползи, с претенция от дневни загуби за 1.5 млн. лв., стана ясно от обясненията на Нанков. Сумата е на базата на изчисленията на Световната банка по колко дневно губи държавата от забавеното въвеждане на тол системата.

Срещу които точно фирми ще бъде заведен иска предстои да бъде преценено. "Може би тези, които n на брой пъти вече обжалват едни и същи процедури", каза Нанков.

Три жалби до момента са подали чешката "Толлнет" и българската "Ерба 96", две жалби има и от "Алтима България", а един път протестира германската "Витроник".

Обществената поръчка за тол системата беше обявена в началото на април 2016 г. Последваха серия обжалвания. Така за да се случи подаването на оферти беше даден само един ден срок, в който шест фирми подадоха предложения, а три обжалваха.

Обмисля се и възможност след въвеждането на тол таксата цените на електронните винетки за леките коли да бъдат намалени с икономисаните средства от разходи по съхраняване, отпечатване, брак и разпространение, каза още Николай Нанков.

По думите му в момента цената на стикерите за леките коли е несъизмеримо висока на фона на винетките за тежкотоварните автомобили. Тенденцията от 2014 г. до момента е леките коли да издържат пътния сектор, като анализите сочат, че в момента 67% от приходите от винетки идват от леките коли, каза Нанков.

"Моето мнение е, че цената на винетката за леки автомобили не трябва да се повишава, но за товарните автомобили категорично трябва да има промяна. Тежкотоварният и транзитен трафик трябва да плаща повече, защото руши повече инфраструктурата и замърсява околната среда. Не по-малко от 10 000 транзитно преминаващи автомобили минават дневно през страната ни", заяви регионалният министър.

Той отново повтори, че най-справедливият модел за заплащане на ползване на инфраструктурата ще е въвеждането на тол система за камионите и електронни винетки за леките коли.

Според най-консервативните прогнози минималните приходи, които се очакват след въвеждането на тази система, са 660 млн. лв. годишно от товарния трафик и 200 млн.лв. от леки автомобили. Така очакваните приходи през първата година от въвеждането на тол системата ще са от 800 млн. лв. до 1 млрд. лв., каза Нанков.

По думите му само приходите от товарния трафик биха се равнявали на 1.5 млн. лв. на ден, които в момента се губят.

Регионалният министър участва в конференция "Предизвикателствата пред кохезионната политика 2014-2020. Гъвкав европейски бюджет и финансови инструменти в подкрепа на строителния сектор" в София. Проявата беше организирана от Камарата на строителите у нас.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. o.petti
    #1

    Ще го повярвам през 2019та

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.