Влаковете по Дунав мост ІІ най-после тръгват

Дунав мост ІІ, сн. БГНЕС

Близо година след като беше пуснат в експлоатация мостът "Нова Европа", влаковете между  Видин и Калафат тръгват. Първият пътнически влак ще премине на 10 май, съобщиха от Министерството на транспорта в четвъртък.

Точно в 12 часа на жп гарата във Видин ще пристигне румънска делегация, водена от държавния секретар на транспортното министерство Юлиан Матаке. Гостите ще бъдат посрещнати от българския зам.-министър на транспорта Антон Гинев.

Влакът ще пътува по редовна линия от Видин до румънската гара Голенци, която е на около 20 км от границата. Оттам ще има връзка за Крайова. Във Видин композицията ще прави връзка с влака за София. Влакът ще се движи веднъж дневно в двете посоки. Това съобщи Людмил Димитров, технически директор на смесеното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин – Калафат" преди дни. По думите на Димитров за товарните жп превози все още няма желаещи.

През март. зам.-министърът на транспорта Антон Гинев обаче съобщи, че има интерес от страна на товарните жп превозвачи "Ди Би Шенкер", "Българска железопътна компания" и "БДЖ Товарни превози". "БДЖ Пътнически превози" пък заявили, че искат да пуснат  международна линия от София през Видин до Будапеща.

До момента построената жп линия е ползвана само веднъж пробно при откриването на Дунав мост ІІ на 14 юни 2013 г. Според разчетите линията е построена така, че влаковете да могат да развиват скорост от 160 км/час.

Причината движението да не бъде пуснато досега е липсата на електрификация на около 100 метра от жп линията на румънска територия, по думите на Антон Гинев. Така за да да се ползва беше необходимо влаковите композиции да са снабдени с електрически и дизелов локомотив, което излиза скъпо. Не е ясно дали този проблем е разрешен вече.

Другият проблем беше свързан със собствеността на съоръжението. До неотдавна мостът "Нова Европа" се водеше изцяло на българската държава.

На България изграждането на Дунав мост ІІ ѝ струваше 225 млн. евро, от които 60 млн. евро бяха от държавния бюджет, а останалите са по програма ИСПА и заеми. Румъния участва с 48 млн. евро собствени и европейски средства в изграждането на съоръжението.

Дължината на целия мост е 3598 м, а над реката е 1791 метра. Той има две пътни ленти за движение на автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар и велосипедна алея. Най-високата част на моста е 44.77 м над фундаментите.

Още от Бизнес

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?