Влаковете са без сертификат за безопасност, но не можем да ги спрем

Влаковете са без сертификат за безопасност, но не можем да ги спрем
Министерството на транспорта призна във вторник, че старите локомотиви и вагони на БДЖ не са минали на задължителен преглед и макар че движението им е незаконно, няма как да бъдат спрени.

Както съобщи в. "Труд", заради това, че редовният технически преглед, който се извършва веднъж на 5 години в Националния изследователски институт по транспорта, не е извършен, возилата нямат задължителния сертификат за безопасност, което е нарушение на Закона за железопътния транспорт. Това означава, че движението им по релсовия път у нас, което не е спирало до момента, е незаконно, потвърди пред Mediapool Симеон Ананиев, шеф на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията. (МТИТС).

От 320 локомотива само 20 имат сертификати за годност. От 20 стари електрически мотриси само 2 са с документ за безопасност. Пътническите вагони в движение са 430. Преминали през технически преглед са 230.

Сертификатите са изтекли в средата на миналата година, а година по-рано Ананиев пращал писма и предупреждавал старото ръководство на БДЖ да подготви процедура по Закона за обществените поръчки (ЗОП) за избор на структура, която да извърши техническия преглед. Въпреки че у нас тя е само една – Изследователския институт по транспорта, поръчката трябва да бъде възложена след търг по ЗОП.

Прегледът на един локомотив в института в Илиенци струва 7000-8000 лв, а на пътнически вагон – около 4000 лв, пише "Труд".

До ден днешен БДЖ няма стартирала процедура по ЗОП за прегледа на возилата.

Пред Mediapool шефът на железниците Пенчо Попов коментира, че процедурата се подготвяла и в момента била за одобрение при директорския борд на дружеството.

Заради забавянето, от Агенция "Железопътна администрация" са издали две предписания към ръководството на БДЖ – незабавно да започне прегледа на возилата и тези с изтекъл сертификат да се спрат от движение. Ако обаче железниците се съобразят с предписанието, това би означавало спиране на движението на държавните влакове, признава Ананиев.

За неизпълнение на предписанието е предвидена глоба до 5000 лева или до 5 заплати за шефа на БДЖ и от 15 до 30 хиляди лева за дружеството. По думите на Ананиев до края на седмицата глобите може да са факт.

От БДЖ заявиха, че влаковете минават на едва ли не ежедневна проверка от контролните органи на самото дружество и безопасността на пътниците не е застрашена. Освен това железниците са против 5-годишния технически преглед в транспортния институт – той трябвало да се извърши еднократно, при въвеждане в експлоатация на определен тип возило.

Още от Бизнес

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?