Властта дава по 25 хил. лв. на училище за "неотложни нужди" и "независимост"

Анелия Клисарова, сн. БГНЕС

Училищата ще получават между 25 000 лева и 30 000 лева за неотложни нужди, като тези пари няма да зависят от броя на учениците и ще бъдат извън средствата, които се отпускат за капиталови разходи. Това обяви в сряда образователният министър Анелия Клисарова пред БНТ. Не стана ясно обаче кога ще бъдат предоставени тези средства и по какъв механизъм.

 

“Ние искаме тези средства да ги дадем, да направим по-независими училищата от броя ученици. По този начин ще може да подпомогнем и малките училища, което е изключително важно“, каза Клисарова.

 

“Училищата са около 2500 и мисля, че с около 2- 2.5 млн. лв., което говорихме сега с икономистите в министерството, това просто може да се случи“, каза Клисарова.

 

Сметките обаче показват, че за отпускането на тези суми на 2500 училища ще са необходими над 60 млн. лева.

 

Парите ще се дават, без да бъдат обвързвани с резултатите на училището и с тях няма да могат да се плащат заплати на учители.

 

“Заплатите на учителите знаете, че са обвързани с делегираните бюджети. Идеята е да усъвършенстваме тази система“, каза Клисарова. Тя обясни, че финансирането на училищата ще бъде обвързано освен с броя ученици и с качеството на обучението. Първоначално новият модел на финансиране ще бъде приложен от ІV до VІІ клас, като се ползват данните от външното оценяване, а след това – от VІІ до ХІІ клас.

 

При оценяването ще се следи напредъкът на ученика, а не просто дали той получава високи оценки. Клисарова даде пример, че ако в четвърти клас ученикът е получил 3.50, а в седми – 4.50, това щяло да бъде отчетено.

 

“Тогава той има една единица принадена стойност и това доказва, че учителите са се занимавали с него, че са мотивирали ученика да работи и това ще бъде един от показателите, не окончателният, разбира се, за да се появи коефициент, който ще мотивира и учителите да работят по-сериозно с учениците“, каза тя.

 

Практиката сега обаче показва, че на външното оценяване в четвърти клас учениците показват по-високи резултати и след това развалят успеха си, което се дължи на по-големия брой предмети, повечето учители и др.

 

Министърът съобщи, че ще се продължи досегашната практика всяка година да бъдат включени в тестовете за външното оценяване все повече и повече отворени въпроси.

 

Клисарова очаква, че през следващата година Министерството на образованието ще получи по-голям бюджет, но не се ангажира с конкретни разчети.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес