Властта е наляла 58 млн. лв. в медии от 2007 г. досега

Най-много от еврофондовете са получили Нова при телевизиите и "Дарик" при радиата

Властта е наляла 58 млн. лв. в медии от 2007 г. досега

Без обществени поръчки, а с пряко договаряне, управляващите са налели 58 млн. лв. в медии от 2007 г. до юни 2019 г. Средствата са за популяризиране на постиженията на европейските фондове и идват от оперативните програми и Програмата за развитие на селските райони.

Единствено в радиа и телевизии властта може да си купува ефирно време за пропаганда, без да обявява обществени поръчки.

Близо 50 млн. лв. от средствата са инвестирани в електронни медии през предишния програмен период 2007-2013 г., а останалите около 8 млн. лв. - през настоящия 2014-2020 г.

Периодът от 12 години обхваща четири редовни правителства - на Сергей Станишев (2005 - 2009 г.), първото на Бойко Борисов (2009 - 2013 г.), на Пламен Орешарски (2013 - 2014 г.), последните два кабинета "Борисов" – (2014 - 2017 г.) и (2017 г. до момента), както и три служебни кабинета - на Марин Райков (2013 г.), на Георги Близнашки (2014 г.) и на Огнян Герджиков (2017 г.).

Практиката властта периодично да отчита изразходваните пари от еврофондовете за радиа и телевизии беше въведена от правителството на Пламен Орешарски от тогавашния вицепремиер и правосъден министър Зинаида Златанова.

Тя беше продължена и от кабинета на Георги Близнашки и второто правителство на Бойко Борисов, но след това спря. Най-вероятната причина е, че имаше идея за въвеждането на единни критерии за изнасянето на информацията, защото всяко правителство представяше данните по различен начин. Това затруднява сравняването на харчовете по години, правителства, програми, както и за кои медии са отивали парите. Критерии не бяха направени, а периодичното публикуване на данните спря.

Освен това през 2016 г. вицепремиерът по еврофондовете Томислав Дончев наложи мораториум върху договорите за купуване на ефирно време в телевизии и радиостанции, заради протести на печатни медии, част от които не получават евросредства.

Впоследствие правителството реши да не премахва прякото договаряне с медии, но наложи лимити - максималният праг на средствата за директно купуване на програмно време в телевизия и радио да е до 30% от годишния бюджет за информираност и публичност по съответната оперативна програма.

Въведе се и спазване на съотношението на национални спрямо регионални електронни медии в рамките на тези 30%, като от парите 80% трябва да са за медиите с национално покритие, а останалите са за регионалните.

Сега информацията за изхарчените от еврофондовете пари за реклама е изготвена от Министерския съвет за изданието "Клуб Z" след подадено заявление по Закона за достъп до обществената информация.

От публикуваните данни от изданието няма никакви изненади. Обичайно най-големите телевизии Нова и бТВ, както и радиата "Дарик" и "Фокус" са най-щедро финансирани от всяка власт.

Парите за телевизии

За последните 12 години Нова телевизия е получила близо 10.5 млн. лв. от еврофондовете. За това време собствеността в "Нова Броудкастинг Груп" АД се смени няколко пъти. За изминалия програмен период 2007 – 2013 г. на Нова телевизия са били дадени близо 9 млн. лв. (8 967 735 лв.). Най-щедра е била Програмата за развитие на селските райони, която е наляла близо 2.7 млн. лв. за реклама.

От 2007 г. до юни 2019 г. бТВ е получила близо 9.9 млн. лв. Собственик на телевизията е "БТВ Броудкастинг груп" АД. За изминалия програмен период финансирането е било в размер на над 8.8 млн. лв. (8 832 318 лв.), като най-много средства са дошли от оперативна програма "Околна среда" - близо 2.5 млн. лв. Това най-вероятно е свързано с инициативата на телевизията "Да изчистим България". През настоящия програмен период бТВ е получила малко над 1 млн. лв. (1 052 142 лв.)

Държавната обществена телевизия БНТ е взела над 6.1 млн. лв. от еврофондовете за последните 12 години. От тях през изминалия програмен период са дадени над 5 млн. лв. (5 053 548 лв.), като най-много средства са дошли по линия на оперативна програма "Регионално развитие" - над 1 млн. лв. През настоящия програмен период БНТ е получила малко над 1 млн. лв. еврофинансиране.

След трите големи телевизии се нарежда "България он еър", която е част от групата "Химипорт", с над 3.6 млн. лв. за последните 12 години. Телевизията е получила над 2.8 млн. лв. през миналия програмен период (2 811 640 лв.). Най-много средства са дошли от оперативна програма "Конкурентоспособност" - 839 524 лв. През настоящия програмен период телевизия "България он еър" е финансирана с 831 358 лв.

Само за изминалия програмен период 2007 – 2013 г. фалиралата телевизия ТВ7 на избягалия от българското правосъдие банкер Цветан Василев е взела близо 2.5 млн. лв. от еврофондовете (2 437 189 лв.). Най-много средства са дошли по линия на Програмата за развитие на селските райони - 796 533 лв.

Телевизия "Европа", също с различни собственици през годините, е взела близо 2 млн. лв. за последните 12 години. От тях 1 569 528 лв. през миналия програмен период и 480 744 лв. през настоящия.

Телевизионният "Канал 3", който през последните 12 годините също е притежание на различни фирми, е бил финансиран за това време над 1.2 млн. лв. От тях 886 022 лв. са през миналия програмен период от програма "Конкурентоспособност" (442 032 лв.) и Програмата за развитие на селските райони (443 990 лв.). През настоящия период телевизията е подпомогната с 397 764 лв.

Телевизия "Евроком" е получила над половин милион лева за реклама на еврофондовете. От тях за изминалия програмен период сумата е 376 629 лв., като финансирането идва основно от селската програма (292 785 лв.). През настоящия програмен период телевизията е подпомогната със 143 094 лв.

Средства и за радиостанции

Средствата за радиостанции обикновено са наполовина по-малко от тези за телевизиите. Двете големи телевизии – Нова и бТВ, също имат радиостанции, но те не са взели лъвския пай от европарите за реклама, става ясно от публикуваните данни от "Клуб Z".

Както винаги досега, радио "Дарик" получава най-много средства. За последните 12 години сумата надхвърля 6.8 млн. лв., от които близо 6 млн. лв. са за изминалия програмен период (5 982 044 лв.).

Втората позиция е за радио "Фокус" с над 3.4 млн. лв. за последните 12 години.

Почти толкова получава и общественото държавно радио БНР – над 3.3 млн. лв.

Радиокомпанията "Си Джей", която е част от bTV Radio Group и нейни са bTV Radio, N-JOY, Z-Rock, Jazz FM и Classic FM, е била финансирана с над 2.3 млн. лв.

Не особено популярното радио К2 е получило 855 433 лв. От тях през миналия програмен период са получени 651 792 лв. от оперативните програми "Конкурентоспособност" (192 000 лв.), "Регионално развитие" (49 896 лв.) и Програмата за селските райони (409 896 лв.). През настоящия програмен период радио К2 е получило 203 641 лв.

Повече от радио К2 през настоящия програмен период е взело Метрорадио (БГ Радио) - 292 966 лв.

Споделяне

Още от България

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?