Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Властта ще харчи 474 млн. лв. през схемата "Автомагистрали"

Целта е да се укрепят 74 свлачища без обществени поръчки

2 коментара
Снимка: Архив

Държавната компания "Автомагистрали" получи втори чек от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за близо половин милиард лева без търг или конкурс. Този път с 474 млн. лв. ще бъдат укрепени 74 свлачища, срутища и пропадания по републиканската пътна мрежа.

По-голямата част от парите бяха отпуснати от правителството на АПИ в началото на септември, като обявената тогава сума беше 447 млн. лв., а сега в съобщението на АПИ тя нараства на 474.6 млн. лв.

Средствата се дават на "Автомагистрали" чрез вътрешно възлагане, т. нар. in house. То е заложено в Закона за обществените поръчки (чл. 14, ал. 1, т. 6). В случая Министерството на регионалното развитие и благоустройството е едноличен собственик на 100% от капитала на "Автомагистрали" и правата на държавата в дружеството се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Компанията по абсолютно непрозрачен начин преразпределя парите чрез възлагане с т.нар. договори за доставка на услуги и материали. На практика схемата се ползва за заобикаляне на обявяването на директни търгове за възлагане на строителство или дейности по укрепване. По този начин се избягват както конкуренцията и прозрачността, така и евентуалното обжалване на обществените поръчки. Неслучайно аргументът за непрозрачното възлагане е, че работата щяла да се свърши по-бързо.

Схемата бе задействана с магистрала "Хемус"

Схема беше приложена първо за строителството на магистрала "Хемус" в края на 2018 г. Тогава "Автомагистрали" получи чек за над 1.3 млрд. лв. за изграждането на 134 км от магистралата от пътен възел "Боаза" до Велико Търново. След това се разбра, че държавното дружество е подписало договори за доставка на услуги и материали с няколко от най-големите строителни компании у нас.

Преди дни пък се разбра, че в момента "Хидрострой" най-вероятно по същата схема строи продължението на магистрала "Хемус" след "Боаза". Това стана ясно, след като премиерът Бойко Борисов качи в "джипката" си инженера на "Хидрострой", който му обясняваше как строят магистралата и как са почиствали коритото на река Вит. Това предизвика недоволство на екоорганизации и местното население, което излезе на протест. Впоследствие "Хидрострой" отнесе глоба за почистването на реката от наноси.

Междувременно, от АПИ мълчат как се строи магистрала "Хемус", след като публично не е обявено да са издавани разрешителни за строеж с изключение на участък от около 1 км. В същото време от видео на премиера Бойко Борисов стана ясно, че се строи поне 10-километров участък в момента. Това е видно и от финансовия отчет на "Автомагистрали" за деветмесечието на 2019 г.

До края на годината ще бъдат усвоени 31 млн. лв.

Сега по същия непрозрачен начин "Автомагистрали" ще разпредели сред строителни компании нови над 474.6 млн. лв. за укрепването на 74 свлачища, срутища и пропадания от републиканската пътна мрежа.

Държавното дружество ще изпълни проектантските и строителни дейности на 71 свлачища, срутища и пропадания на пътното платно, а на 3 обекта само строителните работи.

Сред проектите, по които ще се работи, са отсечки от пътищата: Соколовци - Смолян - Средногорци, Кочериново - Рила - Рилски манастир - Кирилова поляна, Костенец - Радуил - Боровец - Самоков, Мизия - Оряхово и други, е посочено в съобщението.

Най-вероятно "Автомагистрали" вече е превъзложило тези дейности на строителни фирми чрез договори за доставка на материали и услуги.

Причината е, че до края на тази година е планирано да бъдат усвоени 31 млн. лв. от отпуснатата от държавата сума от 474 млн. лв.

Останалите средства ще бъдат осигурени от приходите от тол такси в периода от 2020-2021 г. за финансиране на цялостното изпълнение на проектите, е посочено в съобщението.

"Автомагистрали" превъзлага над две трети от дейността си

Финансовият отчет на държавната компания "Автомагистрали" за първите девет месеца на годината показва, че близо две трети от дейността си дружеството е превъзлагало като "външни услуги" на подизпълнители по схемата за доставка на материали и суровини.

Разходите за оперативна дейност на дружеството възлизат на над 57.2 млн. лв. за деветмесечието на годината. От тях близо 40 млн. лв. са разходи за външни услуги, което е над 69.7 на сто от всички разходи.

През тази година "Автомагистрали" са закупили техника за над 8.8 млн. лв.,1 показва още финансовия отчет на дружеството.

Това увеличава и печалбата си за деветмесечието с над 1.5 млн. лв. спрямо същия период на миналата година и тя достига над 2.2 млн. лв., показва още отчета на компанията.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. населозадедо
    #2

    А защо схема, много ли ви харесваше "Батко и Братко", или забравихте Анка овчарката? При такова крадливо и лъжливо племе като нашето, за да се направи нещо е необходим нов подход. Иначе какво - обявява се конкурс, възлага се на спечелилия, а всички останали започват да обжалват, често с години.

  2. Stefcho Gelev
    #1

    КРАЖБАААААААА !!!!! За това им е нужен Гешефтстки . За да покрива с прокурорски чадър герберите и шайката на Бойко.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.