Влошават се потребителските нагласи в Германия заради бежанците

Влошават се потребителските нагласи в Германия заради бежанците

Потребителските нагласи в Германия за октомври се влошават за втори пореден месец на фона на глобални икономически рискове и с оглед несигурността около справянето с нарастващия брой на имигранти, пристигащи в страната с водещата европейска икономика.

Индексът на института GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи в Германия за октомври, се понижи до 9.6 пункта от 9.9 пункта през септември и при прогноза за по-скромно понижение до 9.8 пункта. Това представлява влошаване на потребителските нагласи за втори пореден месец и най-ниско ниво от февруари насам, след като през юни индексът удари 14-годишен връх от 10.2 пункта (най-високо ниво от октомври 2001 година).

Въпреки този спад индексът е все още на "добро ниво", посочи институтът GfK и добави, че тенденциите при продажбите на дребно предполагат, че потреблението остава важен стълб за германската икономика през настоящата година. Институтът обаче отбеляза, че тепърва трябва да се види до каква степен силният бежански поток ще повлияе върху вътрешната икономика на Германия.

Според немския институт нарастващото търсене на стоки и услуги ще осигури позитивен импулс за потреблението, но в същото време германските граждани са станали несигурни, с оглед на огромния имигрантски поток, и дали оправдано или не, те се тревожат за своите работни места, което може да се отрази негативно на тяхното потребление.

Индексът, измерващ икономическите очаквания на германските потребители за следващите три месеца, се срина рязко през септември до 6.4 пункта от 16.6 пункта през август, достигайки най-ниско ниво от ноември 2014 година.

По-слабите икономически перспективи и сигналите за известно забавяне на пазара на труда оказват негативен ефект и върху очакванията на германците за техните бъдещи доходи (спад на този индекс до 50.4 пункта през септември от 52.0 пункта през август), както и върху тяхното желание за бъдещи покупки (понижение на тази компонента до 47.7 от 53.5 пункта), като тези две компоненти от проучването на института GfK се понижават до най-ниски нива за настоящата година.

Анализаторът от GfK института Ролф Бюеркл наблегна предимно върху ефектите върху потребителския морал в Германия от нарастващия брой бежанци, пристигащи в страната, които се очакват да достигнат 800 хиляди до края на годината. Продължаващ приток на имигранти в подобен размер вероятно ще продължи да се отразява негативно на потребителското доверие и може да доведе до увеличен натиск върху пазара на труда.

Дали ще продължи низходящият тренд в потребителското доверие, вероятно ще зависи от това, как политиците ще се справят с международните кризи през следващите седмици и месеци и главно с потока бежанци към Германия, посочи Ролф Бюеркл.

Споделяне
Още от Бизнес