Още в първия ден на достъп до гарантираните депозити

Вложители в КТБ се разпоредиха с над 1 млрд. лв.

Без опашки, но с хаос и неуредици започна изплащането от банките

В първия ден от изплащането на депозитите от КТБ общо 25 000 вложители успяха да се разпоредят с 1.07 млрд. лв. в деветте обслужващи банки. От Фонда за гарантиране на влоговете все още не съобщават каква част от сумата е изтеглена кеш и каква част е била разпределена между обслужващите банки. От изнесените данни става ясно, че първи пред банките след повече от шест месеца чакане в четвъртък са се наредили по-крупните вложители, тъй като малка част от всички вложители са се разпоредили с около една трета от общата сума на гарантираните депозити. Вложителите с гарантирани депозити са 255 000, а общата сума, която имат да получават е 3.6 милиарда лева.

Иначе изплащането на парите на вложителите в КТБ от деветте обслужващи банки тръгна без големи опашки, но с хаос заради сменени лични документи. Хора със сменени лични карти, объркани ЕГН и упълномощени лица бяха връщани от банките обратно в КТБ, за да си вадят допълнителни документи, които предварително не беше оповестено, че ще бъдат искани. Така се стигна до гневна опашка пред централния офис на Корпоративна търговска банка още в ранните сутрешни часове в четвъртък. Опашката пред КТБ беше попълнена и от хора, които имаха възражение срещу преведените им суми.

Най-нетърпеливите вложители се наредиха пред банките още преди разсъмване, като по информация на БГНЕС първите желаещи да изтеглят парите си след повече от шест месеца чакане са отишли малко след 3 часа.

След отварянето на банките големи опашки нямаше, но някои от клоновете бяха пълни с клиенти и се налагаше част от хората да изчакат реда си отвън.

За да не се блокира работата с останалите клиенти, банките разделяха салоните си на две части, като в едната бяха обслужвани само вложители в КТБ. На тях банковите служители предоставяха за попълване декларация, която Фондът за гарантиране на влоговете изисква да бъде попълнена в 2 екземпляра собственоръчно и след представяне на лична карта клиентите можеха да се разпоредят с парите си.

За хората със сменени лични карти обаче това се оказа невъзможно. Те бяха препращани до офиси на КТБ, което стана причина за струпването на хора пред централния офис на банката в столицата.

Те се оплакаха, че първоначално им е бил обещан достъп до парите само срещу лична карта, а сега им искат допълнителни документи.

От Фонда за гарантиране на влоговете в банките обясниха, че хората със сменени лични карти, които не са заявили това предварително в КТБ, се налага да отидат до офис на банката, където да заявяват данните от новия документ. След това от КТБ изпращат тази информация до фонда, а той от своя страна я подава до съответната обслужваща банка. Едва тогава вложителите могат да се разпоредят със сметките си. Аналогична е и процедурата, когато става дума и за сгрешени цифри от единния граждански номер на клиентите. Това обаче не беше казано предварително при разяснителната кампания за тегленето на парите.

Възникна проблем и с корпоративни клиенти, съобщи БНТ. За тях се разрешава достъпът до депозитните сметки, но не и до разплащателните. Упълномощените лица също не могат да вземат парите, защото се изисква документ, издаден от КТБ.

Очаквано имаше и хора с възражение срещу сумите, които трябва да им бъдат изплатени.

Пред БНТ един от вложителите съобщи, че чака пред КТБ, за да подаде възражение срещу преведената му сума. "Абсолютно никой не дава никаква информация", коментира той и попита това ли е организацията, създадена от Фонда за гарантиране на влоговете.

"Всякакъв тип възражения на вложителите се подават в Корпоративна търговска банка", съобщи председателят на Фонда за гарантиране на влоговете в банките Радослав Миленков.

"Всички вложители, които са отишли в банковите клонове, изплащащи гарантираните влогове, и не са вписани в списъците на вложителите, трябва да отидат в КТБ и да подадат възражение. Друго нещо, за което вложителите имат право на възражение, е сумата, ако считат, че сумата, която им се съобщава от банката, не е тази, която трябва да бъде изплатена. И в този случай трябва да се подаде възражение в офис на КТБ. Срокът, в който квесторите на КТБ трябва да върнат отговор на възраженията е 7 дни", каза Миленков.

Той съобщи, че най-често оплакванията по телефона на вложители до фонда са свързани със стари лични карти, сгрешени ЕГН и претенции по отношение на сумите за изплащане.

За изтегляне в брой до 3000 лева таксата в банките е 3 лева. За суми над тази се плаща и такса от 0.2 на сто върху горницата, ако е направена предварителна заявка за тегленето. Ако няма направена заявка, освен 3 лв. таксата включва и 0.4 на сто върху сумата над 3 хил. лв., според тарифата на фонда за вложители на КТБ. Напълно безплатно е оставянето на парите на сметка в изплащащата влоговете банка, При безналичен превод към сметка в друга банка първите 100 хил. лв. се трансферират безплатно, над тази сума обаче преводът ще струва 12 лева.

От банките, които изплащат парите, призоваха хората да не бързат да теглят или да се разпореждат с парите си в първите дни, тъй като обслужването на клиентите става бавно и ще трябва да чакат.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?