Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Вместо застъпничество за малкия бизнес - агенция за проекти, програми и субсидии

0 коментара

Министерството на икономиката представи идеите си за промени в закона за малките и средни предприятия. За анализа на стопанската политика имат по-съществено значение следните идеи за промяна:

1/ Допълва се наименованието на закона, като той ще бъде вече и за "насърчаване на бизнеса";

2/ Ясно се разделят пълномощията в администрацията: министърът на икономиката определя политика и анализира състоянието, а изпълнителната агенция координира и изпълнява;

3/ Досегашната Агенция за малки и средни предприятия към МС и Изпълнителната агенция за насърчаване на търговията се обединяват в новата Изпълнителна агенция за малките и средни предприятия и насърчаване на бизнеса;

4/ В закона се определят и държавните мерки за насърчаване на износа, които бъдещата обединена агенция ще трябва да провежда.

Прегледът на проектозакона, както и на аргументацията, представена от вицепремиера

Шулева, навежда на няколко извода и очаквания:

1/ Подменя се основната цел на закона, така, както бе разглеждан и обсъждан при приемането през 1999 г. Специалното "внимание" към малките и средни предприятия (МСП) - чрез специален закон - се дължеше на разбирането, че МСП понасят различно тежестите, налагани от високите административни бариери, липсата на капиталови пазари и слабата защита на договорите и собствеността; от друга страна, по необходимост стартиращият бизнес е малък; и накрая, при все стопанската си роля, малките предприятия нямаха инструмент за застъпничество пред изпълнителната и законодателната власт. Заради последното бе създадена и нарочна агенция, която трябваше да се превърне в аналитичен и политически застъпник на интересите на тези, които са твърде нови на пазари или малки, за да им бъде обърнато внимание от старите БТПП и БСК или новите съюзи на (едрия) капитал. С тази цел беше възложено на Агенцията да изготвя годишен доклад за състоянието на МСП, затова тя координираше работата в правителството по преброяване и разглеждане на лицензионните и разрешителни режими, Агенцията бе натоварена на два пъти да подготви и стратегия за развитие на МСП.

2/ С новите промени, политиката и анализите остават стриктно в ръцете на министъра на икономиката. Така новата Агенция ще бъде единствено изпълнител, но не и "мозъчен тръст" или "посредник по застъпничество". В обществено-политически смисъл "кандидат-предприемачите", или тези, които още не са навлезли на пазара, но могат и искат да го сторят, нямат застъпник - асоциациите на действащия бизнес логично не искат нови конкуренти на пазара, те лобират за блокиране на достъпа до пазара и съхраняване на статуквото. Последните участват в т.нар. "тристранен съвет", те са и в списъка на всички съвети за растеж, консултативни съвети и т.н.; те имат достъп до министър-председателя чрез "ресорните" министри.

3/ Това навежда на заключението, че министър Шулева всъщност иска да изгради една подходяща структура за изпълнение на проекти - финансирани било от българските, било от европейските данъкоплатци - вместо да подобри общата стопанска политика, засягаща съществуването на малкия и среден бизнес. Концентрацията върху административни и структурни промени, както и върху "проекти", вместо върху политика и дългосрочна стратегия явно е повсеместна за това правителство.

4/ Мандатът на втората "част" от наименованието - насърчаване на бизнеса - се изчерпва с насърчаване на износа. Не е ясно дали министърът смята, че това е единствената възможност за насърчаване на бизнеса. Практическият ефект обаче носи опасност - за пръв път в закон изрично се задължава правителството да извършва мерки по насърчаване на износа. Както знаем от теорията на обществения избор, премахването на една правителствена програма е многократно по-трудно от създаването ѝ; вероятно "износът" ще се нареди до "земеделието" и "тютютна" в редицата на привилегированите с парите на данъкоплатците.

5/ Пак за пръв път в закон се определя, че правителството ще насърчава диференцирано, според това дали един производител е "приоритетен" или не е.

В ежедневен план, намаляването на броя на правителствените агенции може да има положителен ефект - по-малко директори, секретарки, администрация и повече яснота по отговорността.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.