Водещата версия за взрива в Хитрино е превишена скорост, бивш шеф на БДЖ се усъмни

Цацаров съобщи, че разследват всички по веригата – на първо място фирмата- превозвач

Висока скорост е водещата версия за взрива на влакови цистерни в село Хитрино, обяви във вторник главният прокурор Сотир Цацаров с уточнението, че всички версии се проверяват. Умишлено причиняване на инцидента се изключва, допълни той на пресконференция след среща с Районната прокуратура в Шумен.

"В интерес на истината, влакът се е движил, изпреварвайки своето разписание”, поясни Цацаров и добави, че няма отклонения по отношение на сигналите, които са подавани от гаровата сигнализация към влака.

В същото време бившият директор на БСЖ Владимир Дунчев изрази съмнение относно възможността инцидентът да е причинен от превишена скорост и настоя да се потърси съдействието на Международния железничарски съюз, който има специална дирекция за разследване на тежки произшествия.

Позовавайки се на примери, Дунчев разясни пред БНР, че при дерайлирането на влак заради висока скорост от релсите излиза и локомотивът. Той предположи, че може и да няма причинно-следствена връзка между високата скорост и дерайлирането.

Прокуратурата разследва всички по веригата – на първо място фирмата- превозвач

Главният прокурор съобщи, че назначени са 24 експертизи и са разпитани 31 свидетели за смъртоносния инцидент от събота сутринта, отнел живота на 7 човека. По думите му водеща е версията за несъобразена скорост. В момента се провежда оглед с участието на следователи от НСС и шуменската прокуратура.

За основните линии на разследване Цацаров каза: "На първо място превозвачът. Това е самата компания "Булмаркет". На второ място товародателят и съответно товарополучателят с оглед превозването на опасните товари, производителят и съответно търговецът, който е свързан с превоза на този товар. Част от товара е бил предназначен с крайна гара Русе. Това е пропан-бутанът. Пропиленът е следвало да влезе в Румъния. На трето място това касае самият влак. Като казвам влак, имам предвид всичко - от организацията на гарата в "Нефтохим"-Бургас, действията на маневрената бригада на опериращата там фирма, която е осъществила маневрите и съответно композирането на влаковата композиция, през движението на влака, обръщането на локомотивите спрямо посоката на подвижния железопътен състав, тоест на вагоните на две гари".

"На следващо място това касае регистрацията на вагоните, регистрацията и състоянието на вагоните, част от които са румънски, а не са български. Мисля, че два от вагоните само принадлежат на превозвача. Това са тези, които са използвани като буферни, предпазни празни вагони, действията на локомотивната бригада и всички документи, свързани с трудовите правоотношения на локомотивната бригада и най-вече с режима на труд: спазване на почивки, спазване на режим на безопасност и разбира се, общо взето състоянието на железния път, както и състоянието на сигнализацията", продължи Цацаров.

"До този момент по отношение на сигнализацията, която е давала съответните сигнали за така нареченото отклонение в района на гарата, както и за ограниченията на скоростта, не са установени отклонения", заключи той.

Ще се провежда оглед вагон по вагон. Предстои железопътна експертиза, каза още Цацаров.

Той отбеляза, че за престъплението причиняване на смъртта на хора по невнимание наказанието е между 5 и 20 години затвор.

Главният прокурор каза още, че не иска да прави предположения за причините за взрива преди да са готови всички резултати от огледите и от назначените експертизи. В разследването участват освен Шуменската прокуратура и прокуратурите на Русе, Варна и Бургас.

Бившият шеф на БДЖ: Машинистите не биха действали "през пръсти"

Вагоните са направени така, че не би трябвало да се взривяват, каза бившият директор на БДЖ Владимир Дунчев пред БНР. Той обясни, че цистерните са двойни, с два балона и са направени така, че при удар трябва да хлътват, а не да се получава пробив, да изтича газ и да се получава след това взрив.

Дунчев припомни казуса от 2000 г. на гара Владо Тричков, където шест цистерни паднаха от над 50 метра височина и нито една не се взриви.

Ежедневно в България стотици хора се занимават с превоз на опасни товари не само по железниците, но и чрез автомобили и по море, допълни още Владимир Дунчев: "Ако искаме пластмаса, трябва да возим полипропилен. Ако искаме газ вкъщи и по бензиностанциите, трябва да се вози пропан-бутан".

"Железничарите не биха действали "през пръсти", защото са начело на влака и знаят, че отговарят с живота си", защити работещите в системата Дунчев.

Запитан дали е възможно техническите прегледи да са формални, той заяви: "Тези машинисти, които са се качили и карат влака, не са самоубийци, да претупат техническия преглед на влака заедно с ревизор-вагоните и да кажат: "Ние ще се движим така, защото много бързаме". Тези служители по една случайност например не са пострадали при този взрив. Никой от тях няма да тръгне да нарушава правилата, при положение че това не е първият случай в България".

Свързан съм и емоционално с гара Хитрино, тъй като съм работил там, призна още Владимир Дунчев.

Огледът на мястото на инцидента отложи разчистването на цистерните

Четири дни след взрива на дерайлирали влакови цистерни обстановката в шуменското село остава тежка. Макар да беше обявено, че във вторник ще се извърши най-сложната операция по премахването на цистерните, след пълното източване на превозваните в тях пропилен и пропан-бутан, в ранния следобед все още нямаше разрешение на прокуратурата за започване на акцията. Причината бе, че продължава огледът на мястото на инцидента.

Привечер вътрешният министър Румяна Бъчварова обяви, че са обработени всички цистерни до ниво, което позволява по-нататъшни операции с тях. "Това означава, че не всички са на 100% изпразнени, но има възможност да бъдат премествани и всичко необходимо, за да бъдат извеждани", обясни тя. По думите ѝ прокуратурата е приключила първоначалния оглед и "издаде разрешение да продължим с по-нататъшните действия".

Остава неясно кога хората, чиито домове в района на инцидента, ще могат да се върнат там.

Още по темата
Още от България

Какви ще са разследванията на Нова телевизия занапред?