Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Водещата версия за взрива в Хитрино е превишена скорост, бивш шеф на БДЖ се усъмни

Цацаров съобщи, че разследват всички по веригата – на първо място фирмата- превозвач

10 коментара
Водещата версия за взрива в Хитрино е превишена скорост, бивш шеф на БДЖ се усъмни
  • Борисов на мястото на инцидента
  • Премиерът в оставка обеща "призрачното" село да стане едно от най-хубавите

Висока скорост е водещата версия за взрива на влакови цистерни в село Хитрино, обяви във вторник главният прокурор Сотир Цацаров с уточнението, че всички версии се проверяват. Умишлено причиняване на инцидента се изключва, допълни той на пресконференция след среща с Районната прокуратура в Шумен.

"В интерес на истината, влакът се е движил, изпреварвайки своето разписание”, поясни Цацаров и добави, че няма отклонения по отношение на сигналите, които са подавани от гаровата сигнализация към влака.

В същото време бившият директор на БСЖ Владимир Дунчев изрази съмнение относно възможността инцидентът да е причинен от превишена скорост и настоя да се потърси съдействието на Международния железничарски съюз, който има специална дирекция за разследване на тежки произшествия.

Позовавайки се на примери, Дунчев разясни пред БНР, че при дерайлирането на влак заради висока скорост от релсите излиза и локомотивът. Той предположи, че може и да няма причинно-следствена връзка между високата скорост и дерайлирането.

Прокуратурата разследва всички по веригата – на първо място фирмата- превозвач

Главният прокурор съобщи, че назначени са 24 експертизи и са разпитани 31 свидетели за смъртоносния инцидент от събота сутринта, отнел живота на 7 човека. По думите му водеща е версията за несъобразена скорост. В момента се провежда оглед с участието на следователи от НСС и шуменската прокуратура.

За основните линии на разследване Цацаров каза: "На първо място превозвачът. Това е самата компания "Булмаркет". На второ място товародателят и съответно товарополучателят с оглед превозването на опасните товари, производителят и съответно търговецът, който е свързан с превоза на този товар. Част от товара е бил предназначен с крайна гара Русе. Това е пропан-бутанът. Пропиленът е следвало да влезе в Румъния. На трето място това касае самият влак. Като казвам влак, имам предвид всичко - от организацията на гарата в "Нефтохим"-Бургас, действията на маневрената бригада на опериращата там фирма, която е осъществила маневрите и съответно композирането на влаковата композиция, през движението на влака, обръщането на локомотивите спрямо посоката на подвижния железопътен състав, тоест на вагоните на две гари".

"На следващо място това касае регистрацията на вагоните, регистрацията и състоянието на вагоните, част от които са румънски, а не са български. Мисля, че два от вагоните само принадлежат на превозвача. Това са тези, които са използвани като буферни, предпазни празни вагони, действията на локомотивната бригада и всички документи, свързани с трудовите правоотношения на локомотивната бригада и най-вече с режима на труд: спазване на почивки, спазване на режим на безопасност и разбира се, общо взето състоянието на железния път, както и състоянието на сигнализацията", продължи Цацаров.

"До този момент по отношение на сигнализацията, която е давала съответните сигнали за така нареченото отклонение в района на гарата, както и за ограниченията на скоростта, не са установени отклонения", заключи той.

Ще се провежда оглед вагон по вагон. Предстои железопътна експертиза, каза още Цацаров.

Той отбеляза, че за престъплението причиняване на смъртта на хора по невнимание наказанието е между 5 и 20 години затвор.

Главният прокурор каза още, че не иска да прави предположения за причините за взрива преди да са готови всички резултати от огледите и от назначените експертизи. В разследването участват освен Шуменската прокуратура и прокуратурите на Русе, Варна и Бургас.

Бившият шеф на БДЖ: Машинистите не биха действали "през пръсти"

Вагоните са направени така, че не би трябвало да се взривяват, каза бившият директор на БДЖ Владимир Дунчев пред БНР. Той обясни, че цистерните са двойни, с два балона и са направени така, че при удар трябва да хлътват, а не да се получава пробив, да изтича газ и да се получава след това взрив.

Дунчев припомни казуса от 2000 г. на гара Владо Тричков, където шест цистерни паднаха от над 50 метра височина и нито една не се взриви.

Ежедневно в България стотици хора се занимават с превоз на опасни товари не само по железниците, но и чрез автомобили и по море, допълни още Владимир Дунчев: "Ако искаме пластмаса, трябва да возим полипропилен. Ако искаме газ вкъщи и по бензиностанциите, трябва да се вози пропан-бутан".

"Железничарите не биха действали "през пръсти", защото са начело на влака и знаят, че отговарят с живота си", защити работещите в системата Дунчев.

Запитан дали е възможно техническите прегледи да са формални, той заяви: "Тези машинисти, които са се качили и карат влака, не са самоубийци, да претупат техническия преглед на влака заедно с ревизор-вагоните и да кажат: "Ние ще се движим така, защото много бързаме". Тези служители по една случайност например не са пострадали при този взрив. Никой от тях няма да тръгне да нарушава правилата, при положение че това не е първият случай в България".

Свързан съм и емоционално с гара Хитрино, тъй като съм работил там, призна още Владимир Дунчев.

Огледът на мястото на инцидента отложи разчистването на цистерните

Четири дни след взрива на дерайлирали влакови цистерни обстановката в шуменското село остава тежка. Макар да беше обявено, че във вторник ще се извърши най-сложната операция по премахването на цистерните, след пълното източване на превозваните в тях пропилен и пропан-бутан, в ранния следобед все още нямаше разрешение на прокуратурата за започване на акцията. Причината бе, че продължава огледът на мястото на инцидента.

Привечер вътрешният министър Румяна Бъчварова обяви, че са обработени всички цистерни до ниво, което позволява по-нататъшни операции с тях. "Това означава, че не всички са на 100% изпразнени, но има възможност да бъдат премествани и всичко необходимо, за да бъдат извеждани", обясни тя. По думите ѝ прокуратурата е приключила първоначалния оглед и "издаде разрешение да продължим с по-нататъшните действия".

Остава неясно кога хората, чиито домове в района на инцидента, ще могат да се върнат там.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. velko
    #10

    "Влакът се е движел с висока скорост"- Как така/със скорост 72 км/час/ ще се движи влак/превозващ огнеопасни товари/, който навлиза в района на гарата ,за да спре и да стане разминаването с друг такъв,движещ се в обратна посока на първия?????Що за грамотност и умозаключение??? Нерде Ямбол, нерде Стамбул?

  2. Boriana Boneva
    #9

    Започна да ми идва вече в повече. Изборите са все още далеч, а всеки се надпреварва да говори за Хитрино. Да се показва, да превръща това в център на живота ни. Преди 2 год. загинаха 15 души в един склад за муниции, даже и аз не си спомням вече случая. Толкова шум не се вдигна. Забрави се. За всички жертви, трябва да скърбим еднакво, за близките им еднакво трябва да мислим, но материалните щети са възвратими, както видяхме често пъти от барака впоследствие държавата му вдига палат, предстои да видим хитренци дали и те ще изхитруват. Идва Рождество Христово. Май го забравихме. На всички велели празници, здраве и любов.

  3. ivankristov
    #8

    всички частни превозвачи принуждават машинистите си да карат влаковете над разрешените 12 часа, но нито министерство на транспорта, нито трудова инспекция предприемат мерки това да не се случва.Сегашното ръководство на БДЖ също е запознато с проблема но не прави нищо по въпроса да изобличи тази опасна практика на конкурентите си.

  4. анита хегерланд
    #7

    Възможно е влакът да е претоварен и това да се е отразило деструктивно на амортизирани части на релсовия път?!

  5. Gluon_deactivated_1487096673
    #6

    "Проверяват се всичко по веригата" но ще намерят когото трявба за виновен :) Сега се вдигат залозите, проверява се кой на кого е човек, гледа се къде може да се замаже, от къде могат да се получат пари или други отстъпки... През следващата фаза ще се разиграва играта уговорена през първата фаза и ако няма някакви изненади, човекът с най-слабата ръка ще отнесе това с което го натоварят (според обществените очаквания към момента на ликвидирането на историята). Разбира се тав. главният прокурор това няма как да го обясни и за това казва "проверяват се всички по веригата". Аз обаче нямам притеснения да ви кажа какво става :)

  6. brambar
    #5

    Цацаров май не е наясно, че има ЕС регистър на подвижния състав, в който фигурират всички вагони и т.н. Ясно е, че прокуратурата прикрива изстъпленията на НКЖИ, която се отчита чрез милионите поръчки за ремонти на ГЕРБ и ДПС. Сега вече знаете защо машинистите ще бъдат обявени за виновни.

  7. karabenanhel
    #4

    ББ да не се вживява като главсек на МВР и постоянно дакибичи в Хитрино. Да поеме вината си, че набута България в гравитацията на черната дупка Русия. А Цацаров, вместо да да дава компетентни мнения за катастрофата, да даде такива за КТБ и Костинброд.

  8. Apostol
    #3

    Брей, тези от БСП много са развързали кесиите, цели 40 000 лева! То цяло състояние, бре! Сполай на такива народни хора!

  9. Територия на Мики Маус
    #2

    http://bnr.bg/post/100771675/vladimir-dunchev Бившият директор на БДЖ Владимир Дунчев: Цялото интервю е в звуковия файл.
    В разследването на катастрофата в Хитрино да се включи международна експертиза
    публикувано на 13.12.16 в 14:17
    БГНЕС

    play
    stop
    mute
    max volume

    00:00 / 09:00

    Интервю на Снежана Иванова с Владимир Дунчев

    Вагоните са направени така, че не би трябвало да се взривяват. Това каза в предаването "12 3" бившият директор на БДЖ Владимир Дунчев:

    Цистерните са двойни,

  10. Територия на Мики Маус
    #1

    БНР-преди 30 мин, Владимир Дунчев, бивш БДЖ директор:1)Цистерните са румънски, а преди това са били френски2)През 2000г подобен инцидент във Владо Тричков. Пълни с газ вагони като тези падат от 50 м височина, и НЕ избухват. Така са направени по принцип, че да НЕ избухнат. 2 балона.3)Защо дерайлира 6-тия вагон, а не локомотивът? Дали вибрации на влака не са разместили стрелките?4)Винаги при подобни инциденти контролът се оказва ФОРМАЛЕН!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.