Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Водещият производител на лекарства все още не е удовлетворен

0 коментара

Защо GlaxoSmithKline копнее за уважението на Уолстрийт?

Когато конкурентните британски фармацевтични компании Glaxo Wellcome и SmithKline Beecham се сляха миналия декември в сделка на стойност 154 милиарда долара, новоназначеният главен изпълнителен директор Жан-Пиер Гарние се похвали, че партньорите ще станат "крале на науката". До момента той е прав.

GlaxoSmithKline PLC е глобалният лидер във фармацевтиката с продажби на лекарства в размер на 25,6 милиарда долара миналата година, което е равностойно на около 7% от световния бизнес с лекарства по предписание, възлизащ на 317 милиарда долара. С годишния си бюджет за изследователска дейност на стойност близо 4 милиарда долара и със своите 16 500 научни работници GSK има добри позиции да атакува границите на науката.

Кралете обаче нямат време за отстъпление. През кратките 7 месеца, откакто сливането бе одобрено, Гарние поддържа стремително темпо на сключване на нови сделки. Той очерта над 100 смесени компании с биотехнологични фирми, като се очаква да подпише и договори за лицензиране на нови продукти в Япония и Европа. С интензивност, която е рядко явление за наситения европейски фармацевтичен сектор, GSK бърза да запълни оставащите празноти в продуктовата верига - медикаментите за рак и сърдечно-съдови заболявания.

"В днешната фармацевтична индустрия размерът е много важен, макар че дори да си голям, успехът не е гарантиран", твърди Джонатан дьо Пас, управляващ директор на фармацевтичната консултантска фирма Evaluate PLC.

На пръв поглед е трудно да се разбере защо GSK бърза толкова много. Компанията е водещият в света доставчик на антибиотици, на медикаменти за СПИН, на ваксини и на лекарства за централната нервна система и за дихателните органи. Печалбата ѝ миналата година достигна 5,6 милиарда долара. А обявените през юли резултати за второто 3-месечие показват, че GSK е на път да осъществи очакванията си за 13-процентен растеж на дохода от акция през 2001 г.

Същевременно големите размери и силното представяне на GSK прикриват един неудобен факт: пазарната стойност на фирмата от 175 милиарда долара положително изглежда недостатъчна в сравнение с тази от 239 милиарда долара на американския ѝ конкурент Pfizer Inc., който има по-малки приходи. Факт е, че Уолстрийт обича маркетинговия хъс на Pfizer, изразяван най-вече с хитове като Viagra и медикамента за намаляване нивото на холестерола Lipitor. И макар акциите на GSK да се задържат стабилни на равнище от около 56 долара, след като през декември достигнаха 60 долара, компанията още не е убедила анализаторите, че мегасливането ѝ ще доведе до силен растеж.

Отчасти заради това и отчасти на фона на силната продуктова линия на Pfizer, Evaluate очаква печалбата на Pfizer да надмине тази на GSK през 2003 г. - 11,7 милиарда долара срещу 7,6 милиарда долара.

С подобни грижи Гарние е нетърпелив да разшири царството си. Компанията има около 6 милиарда долара активи в брой, затова Уолстрийт е силно заинтересуван от всички обекти на желанието на Гарние. Всъщност преди около месец се появиха информации, че GSK проявява интерес към гиганта American Home Products Corp. Двете компании обаче бързо пресякоха слуховете, а GSK продължава да настоява, че не преследва никаква друга голяма плячка.

Странични сделки

Вместо това в близко бъдеще компанията ще разчита на по-силния маркетинг, на по-бързото разработване на нови лекарства от собствените ѝ учени и на лицензните споразумения с други фармацевтични производители. GSK подписа над дузина такива споразумения тази година. "Искаме да се възползваме от най-добрите възможности, без значение дали източникът е вътрешен, университетски, малка биотехнологична фирма или друг производител на лекарства", казва Тачи Ямада, който е дясната ръка на Гарние и ръководител на изследванията.

Под надзора на Ямада до 2005 г. компанията ще пусне 15 нови продукта, включително и варианти на някои стари продукти. Всичко на всичко фирмата има 117 съединения в процес на клинично тестване, като 50 от тях са нови химически съединения, други 44 са осъвременени варианти на съществуващи лекарства, а останалите 23 са ваксини.

Лекарството за астма Seretide регистрира най-голям растеж на пазара на медикаментите за лечение на дихателните пътища в Европа. В САЩ то бе пуснато на пазара през април под името Advair, като до края на годината се очаква приходите от световните му продажби да достигнат 1 милиард долара.

Две други звезди - антидепресантът Paxil и антибиотикът Augmentin, направиха оборот съответно от 608 милиона и 564 милиона долара през първото тримесечие и се очаква да движат печалбите на GSK до 2003 г. Трети хитов продукт с потенциал за милиарди долари е в процес на оформяне в момента: диабетичното лекарство Avandia, което миналата година излезе на американския пазар, а неотдавна бе пуснато и в Европа.

Най-голямото предизвикателство пред GSK е да се справи с двете си слабости: лекарствата за рак и за сърдечно-съдови заболявания. Неотдавна GSK привлече бившия ръководител на онкологичното звено на Merck & Co. Алън Олифф и сключи съюз за 50 милиона долара със Суtokinetics Inc. Базираната в Сан Франциско биотехнологична компания се занимава с изследване на ензимите, които играят важна роля при деленето на клетката с цел да открие молекули, върху които GSK може да разработи медикаменти за рак.

"За да подсили сърдечно-съдовия си отдел GSK може да се обърне към американската биотехнологична фирма Corvas International", казва Кейт Бингъм, съдружник в лондонския офис на компанията за рисков капитал Schroder Ventures Life Sciences. Corvas в момента тества протеин, получаван от анкилостоми, който може да бъде използван за предотвратяване на емболиите при хората, претърпели удар. Бингъм смята, че GSK може да лицензира лекарството за около 50 милиона долара и ако всичко върви добре по-нататък да получава до 10-12% от годишните приходи, които се изчисляват на повече от 1 милиард долара.

"През следващите няколко месеца тази стратегия на лицензиране ще е основнo средство за сдобиване с нови продукти за GSK", казва Марк Трейси, анализатор за фармацевтичния пазар в Goldman, Sachs & Co.

Една от сделките, която инвеститорите наистина се надяват Гарние да сключи: правата върху експерименталното лекарство против импотентност Vardenafil на германската компания Bayer.

При клинични опити то дава по-малко странични ефекти от Viagra, а действието му е с 20 минути по-бързо. Продажбите се очаква да започнат от догодина и е възможно да надминат прогнозните за Viagra приходи от 1,6 милиарда долара за 2001 г. Като търси подобни възможности и в същото време впряга собствената си изследователска мощ, GSK има добри възможности да се сдобие с короната.

© Copyright Mediapool

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.