Военната авиация е пред срив – няма пилоти, изтребители и пари

Според зам.-командира на ВВС по-изгодно е да купим нови машини, отколкото да модернизираме руските

Военната авиация е пред срив – няма пилоти, изтребители и пари

Военните летци летят опасно малко, съвсем скоро системата ще се срине, смята заместник-командирът на Военновъздушните сили бригаден генерал Румен Радев. В интервю за специализираното издание "Криле" Радев обяснява, че вече са погазени всякакви норми за санитарен минимум на нальота на летателния състав.

 

"Нещо повече - ние се примирихме да летим опасно малко. Ние дори изпадаме в самодоволство в отчитането на способности при този опасно малък нальот. Вече започваме обаче да плащаме цената на всичко това, защото резервите в най-важния ресурс – летателния състав, на практика се изчерпаха. Последните опити да приучим млади летци на МиГ-29 претърпяха фиаско. Защото просто няма ресурс за тях. С необходимия нальот за безопасно приучване на един млад летец поддържат минимална подготовка и дежурят трима опитни. А дежурството няма как да го спрем… И така, докато един ден системата се срине. Съвсем скоро. Защото тази система отдавна не разполага с минимално необходимия нальот, за да се възпроизвежда", заявява Румен Радев.

 

Той посочва, че към момента средната възраст на летците, носещи бойно дежурство, е 38 г. – възрастта за придобиване на право на пенсия след 15 г. стаж. Догодина ще останат само трима летци на МиГ-29, които няма да са придобили право на пенсия.

 

"Това тотално застаряване на летателния състав е изключително тревожно. Това е истинският и не търпящ отлагане проблем в изтребителната ни авиация. Това е проблемът, на който трябва да се намери спешно и държавнически отговорно решение", коментира Радев.

 

Той бе начело на екипа, който трябваше да избере какъв нов боен самолет да закупи България. Проектът обаче бе спрян, като наскоро военният министър Ангел Найденов обясни, че България не може да си позволи да модернизира наличните руски машини МиГ 29 и в същото време да закупи нови, като ще трябва да избере. Найденов обясни, че вече е предал на Министерския съвет необходимата информация и очаква да бъде взето решение.

 

Радев категорично защити варианта със закупуването на нови изтребители.

 

"Дори само 8 нови изтребителя могат да предоставят два пъти по-голям годишен нальот от постигания с всички налични МиГ-29 към момента. Необходимо е на този нов изтребител да започнат летателна подготовка млади, мотивирани и интелигентни летци, с каквито разполагаме. И то в една съвсем различна технологична среда с прогресивен модел на подготовка. Само така ще можем да сме сигурни, че изграждаме съвременна, ефективна и ефикасна авиация, адекватна на предизвикателствата на нашето време", каза Радев.

 

Той коментира, че има три мита около модернизацията на МиГ 29. Първият е, че самолетът притежава съвременни бойни способности, вторият е, че модернизацията решава проблемите му, а третият е, че наличните МиГ-29 е най-евтиното възможно решение.

 

"Напротив, МиГ-29 е скъпо решение по много причини. Вярно е че има ресурс до 2029 г., но само на планера. Големият проблем на МиГ-29 е, че поради остарелите технологии, двигателите, кутията на самолетните агрегати (КСА) и редица други важни агрегати имат много нисък общ технически и междуремонтен ресурс. Така например на всеки 350 ч. двигателят трябва да се снема и изпраща на капитален ремонт в Русия, а като стигне 1200 ч. се хвърля и заменя с нов. Данните за КСА са съответно 500 ч. за ремонт и 1000 ч. за замяна. По подобен начин са и стойките на колесниците, катапултните седалки и редица други агрегати. На 1000 ч. трябва да се извършат задължителни контролно-възстановителни работи по самолетите... Ако вземете калема и се заровите в сметките, ще се убедите, че само техническата поддръжка на самолетите до 2029 г. изисква внушителни финансови средства, и то без модернизацията, без горивото, без доставката на ново въоръжение – ресурса на наличното изтече отдавна", коментира Радев.

 

Той каза, че е необходимо закупуването на поне 16 самолета, с които да можем да покриваме поставените задачи и да се води нормална подготовка на летателния състав.

 

"Цената не мога да коментирам, но от анализите на най-различни варианти се вижда, че при определени обстоятелства стойността на придобиването и експлоатацията на 16, и то дори новопроизведени изтребители, до 2030 г., е съизмерима със стойността на модернизация и експлоатация на МиГ-29. С тази разлика, че през 2030 ще имаме напълно изплатена пълноценна ескадрила изтребители с актуални способности, а МиГ-29 няма да го има и тепърва ще плащаме отново огромни средства за нещо следващо... Разчетите показват определени финансови предимства на това решение в дългосрочен план. Вярно е, че цената на придобиване е висока, но за сметка на това новите технологии гарантират значително по-икономична поддръжка, формираща съществения дял от цялостната стойност на жизнения цикъл на самолета. ", казва още Радев.

Още по темата
Още от България

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?