Военната авиация пак в кадрови колапс

Много подготвени пилоти и техници напуснали авиобаза "Крумово"

Вертолет "Кугър", сн. БГНЕС

На връх 100–годишнината на българската авиация военновъздушни сили (ВВС) отново са заплашени от кадрови колапс. Отливът на военни летци временно бе овладян, но през последната година десетки пилоти са се разделили с армията.

 

От ВВС обявиха официално, че много подготвени пилоти и техници са напуснали авиобаза "Крумово". Заради "несигурността за бъдещето" си отиват авиатори след 20 години служба, с почти всички видове подготовка, съобщиха от базата.

 

Така се е оказало, че от 24-те летци, които са били обучени във Франция да летят с новите вертолети "Кугър", 40 % вече не работят в базата.

 

Така лятото по време на гасенето на пожарите основно летяха командирът на "Крумово" бригаден генерал Златко Златев и заместникът му Евгени Белкинов.

 

Белкинов коментира, че в такива операции "отиват най-подготвените, за да са спокойни всички – и командването на ВВС, и базата, и Щабът на отбраната, и МО, и обществото”.

 

Според наблюдатели обаче военната авиация вече разполага с ограничен брой добре подготвени кадри.

 

Подготовката е затруднена заради липсата на достатъчно средства и техника. Въпреки че бяха инвестирани над 350 млн. евро за закупуването на новите хеликоптери, много малко от тях в момента летят. От 12 машини "Кугър" в момента се използват по-малко от пет, а другите трябва да минат през редовна профилактика.

 

Основните причини за напускане на пилотите са несигурните условия за пенсиониране на военните, недостатъчният брой летателни часове и по-доброто заплащане в гражданската авиация.

 

По неофициална информация в последно време има сериозен отлив на пилоти и в авиобаза "Граф Игнатиево". Някои от най-подготвените пилоти се възползваха от правото си да излязат в пенсия. Наскоро в интервю за в. "Преса" заместник-комадирът на ВВС генерал Румен Радев обясни, че "проблемът не е, че напускат опитни пилоти, а че тяхното място трябва да заемат млади летци с недостатъчна подготовка, гарантираща безопасно изпълнение на задачите".

 

Закупуването на нови многоцелеви изтребители за военната авиация все още остава мираж.

 

В последните месеци се стигна до няколко инцидента във военновъздушните сили. В края на април изтребител МиГ-29 се запали и падна близо до пловдивското село Голям чардак. Двамата пилоти успяха да катапултират, като не пострадаха тежко.

 

Вътрешното разследване на МО установи, че причината за инцидента е пилотска грешка, а случилото се за пореден път отвори въпроса за недостатъчната подготовка на пилотите поради липса на средства.

 

Военното министерство призна, че няма финанси да осигури на военните пилоти толкова летателни часове, колкото имат колегите им в НАТО.

 

През август пък двигател на една от най-скъпите нови покупки на армията - транспортен самолет "Спартан" – отказа по време на полет. Машината е успяла да се приземи без пострадали и други повреди по самолета.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?