Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Военната авиация се приземява

Самолетите на земя, пилоти напускат, а оставащите летят опасно малко

61 коментара
Сн. БГНЕС

Кадри от военни паради или съвместни учения все още поддържат убеждението, че Българската армия има и Военновъздушни сили (ВВС). Въпросът за тяхната надеждност и бъдеще обаче буди все повече тревоги. Лошото състояние на авиационната техника и кадровият колапс са част от признаците на кризата, която обаче едва ли може да бъде разрешена само със спешното закупуване на нови изтребители, за което настояваше бившият военен министър Аню Ангелов.

Броят на военнослужещите, които реално са на летателни длъжности, е класифицирана информация. Според различни оценки в момента те са под 200 души, а общата численост на ВВС е приблизително 7000 души.

По информация на Меdiapool 237 души, от които 23 пилоти, са напуснали през миналата година Военновъздушните сили. За последните три години напусналите военни пилоти са общо около 100, а младите трудно успяват или въобще не могат да натрупат опит заради ограничените ресурси.

Летателни часове за "допълнително възнаграждение"

През миналата година общо 278 военнослужещи (в това число не влизат само пилоти) са получавали суми за летене като добавки към заплатите, съобщиха от Министерството на отбраната в отговор на запитване от Меdiapool.

В същото време 80 от летците са пролетели под 10 часа през 2012 година. Тези часове са крайно недостатъчни, коментира пред Меdiapool експертът от Димитър Ставрев от специализираното списание "Клуб Криле".

"С 10 и по-малко часа на година не може да пилотираш самолет или хеликоптер, да поддържаш подготовка. При нужда не може да се разчита на тези хора и така само се хабят ресурси", поясни той.

Интересна подробност е, че в тази категория попадат и началници от ВВС, които продължават да навъртат определен норматив часове годишно, който им дава право на добавки към заплатата.

На пръв поглед няма нищо по-нормално от това и шефовете във ВВС да поддържат форма, но в българските ВВС това на практика става за сметка на младшия състав, за който не достигат машини, гориво и средства. Шефовете горят ресурси за милиони, за да взимат няколко десетки лева повече всеки месец, оплакват се млади пилоти, които поради липсата на летателни часове не могат да придобият и необходимия опит и квалификация.

Опасно малко във въздуха

Според експерта Димитър Ставрев кадровият проблем не се изчерпва само с напускащите, а и с липсата на млади кадри, които да ги заместят.

На година от военното училище в Долна Митрополия излизат средно по около 10 военни пилоти, които след това много трудно натрупват летателни часове, а само за последните 3 години по официални данни са напуснали над 100 души.

Дори пилотите с най-много навъртени часове във въздуха летят опасно малко в сравнение с колегите си в НАТО. Според неофициална информация през миналата година пилотите на изтребители са били най-много 35 часа във въздуха, докато в НАТО летят по над 140.

От военното министерство не отговориха на въпрос на Меdiapool по Закона за достъп до обществена информация по колко часа средно са летели пилотите през миналата година, тъй като според тях информацията е "служебна тайна".

Според МО е класифицирана и информацията колко са пилотите във Въоръжените сили.

Оттам отговориха обаче, че 21 летци са летели на изтребителите МиГ 29 през миналата година. Някои от най-добре подготвените пилоти на изтребителите напуснаха, като сред тях са майор Атанас Бекеров, капитан Бисер Буров, кап. Димитър Иванов, кап. Янко Янков и други.

Напусна и майор Илия Дойчинов, който бе обвинен негласно от предишното ръководство на МО за виновен за катастрофата с МиГ 29.

Така в началото на 2013 г. имаше едва трима инструктори на МиГ-29 в Граф Игнатиево, като само един е подготвен да преподава висшия пилотаж във военната авиация "нощем – сложни метереологични условия".

Подобно е и положението при пилотите на хеликоптери. От ВВС обявиха официално, че много подготвени пилоти и техници са напуснали авиобаза "Крумово". Така се оказа, че от 24-та летци, които са били обучени във Франция да летят с новите вертолети AS532AL Cougar, 40% вече не работят в базата.

Така в момента във ВВС се броят на пръсти пилотите с над 500 часа във въздуха. Тези хора са изключително необходими предвид закупуването на нови изтребители, тъй като фирмите имат условие самолетите им да бъдат усвоявани от подготвени авиатори с около 500 летателни часа на реактивен самолет.

От МО отказаха да отговарят колко от пилотите им отговарят на това условие.

Плачевно състояние на техниката

Другият основен проблем пред авиацията е изключително неподдържаната техника.

Според анализ на Димитър Ставрев от 88 машини на българските ВВС едва 25 са в състояние, в което могат да летят.

В авиобазата Граф Игнатиево летят пет изтребители МиГ 29 и три Миг 21, а десет изтребители МиГ 29 и 2 МиГ 21 не летят.

В "Безмер" летят четири щурмови самолети Су-25, десет са на земята.

В Долна Митрополия летят четири учебни самолета PC-9M Pilatus, а два не летят. Приземени са и 12 самолета L-39.

Във Враждебна летят трите нови транспортни самолета C27J Spartan, един РС-12, един Ан 2 и един Ан 30. Не летят два L 410.

В Крумово лети един вертолет AS532AL Cougar и три Ми-17. Не летят единайсет хеликоптера Cougar, шест Bell 206, един Ми-17 и шест Ми-24.

Модернизацията

Последните три правителства декларираха ВВС като основен приоритет в модернизацията на армията. Сегашното отчайващо състояние обаче нагледно свидетелства, че не само не са придобити нови способности, но и се губят налични.

При правителството на Симеон Сакскобургготски през 2005 г. бе подписан договорът с "Юрокоптер" (Eurocopter ) за 18 вертолета - 12 "Кугър" (Cougar) и 6 "Пантер" (Panther) за ВМС. Общата цена на поръчката бе малко над 383 млн. евро. Договорът е във висящо положение, след като ГЕРБ отказа последните 3 хеликоптера Panther.

Заради скъпата и финансово неосигурена поддръжка на "Кугър"-ите много малко от тях летят.

МО предоговори и условията по контракта с "Аления Аеронавтика" (Alenia Aeronautica) от 2006 г. за доставка на общо 5 транспортни самолета "Спартан" (Spartan) за 91 млн. евро. Министерството и фирмата стигнаха до съгласие машините да бъдат само три. И трите машини в момента са в изправност.

Правителството на ГЕРБ се готвеше да сключи и договор за закупуване на нови изтребители. Сделката се планираше да стане без конкурс, чрез пряко договаряне и се очакваше стойността ѝ да стигне 700 млн. лева.

Заради оставката на правителството обаче плановете за закупуването на нови изтребители са замразени.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

61 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #61

    Каква авиация какви 5 лева бе смешници. Че тя н.нар. армия съществува само за да могат генералите и полковниците от МО и ЩО да си получават заплатите и да ходят по командировки в чужбина, тях не ги интересува какво става в поделенията и как се оправят хората там. Развили са чудесния рефлекс на всички искания да отговарят с "пари няма" и живеят на принципа "ден да мине самун да загине" . Да сте чули някой генерал или полковник да се застъпи срещу орязаните социални придобивки от смешника Аню. Няма и да чуете , мълчаха като бити задници и чакат ако може да падне таване на пенсиите.

  2. Анонимен
    #60

    Към 59: Каква държава сме без модерна армия ? След десетина години, като станат разни трусове, и например се разпадне НАТО или ЕС, тогава на кого ще разчитаме ? Дори и да вегетира, пак имаме нещо, което поне пази историята на едни силни ВВС, които имахме. Ще е глупаво да се закрие и малкото, което едва крее.

  3. Анонимен
    #59

    Държавата трябва да прецени дали се нуждае от модерна армия. Ако няма възможности, трябва да търси други решения. Но ако прецени че се нуждае от армия, тряба да осигури средства за нея а не да я остави да вегетира

  4. Коментарът е изтрит в 00:00 на 30 ноември -1 от автора.
    #58
  5. Анонимен
    #57

    Атомни централи,волгодонски канали,развита тежка металургия...и какво ли още не по шоуто на бкп-то ибрацката дружба като слънцето и въздуха...и другото си го знаете,но младите душички не знаят,четат и учат глупости и митове и лъжата,с голямо"Л" се мултиплицира и накрая племето изчезва!След хиляда години няма и да си спомнят ЗАЩО !!!

  6. Анонимен
    #56

    За огромно съжалени цифрите са верни а ситуаацията във ВВС е пред полуразпад. Единствено хората във системата полагат отчаяни усилия да спасят нещата. ВВС отново доказа, че без него не може в мирно време спасиха хора, това за което всички ние сме дали средства. Къде са показваните по телевизия и списания спасителни вертолети и осигуряващи безопасността на туристите фирми. За кой ли път ВВС спасява нещата, защото докато се разбере, че пари няма и са готови да оставят хората да умират, и чак тогава

  7. Анонимен
    #55

    54, презимяването почна от 1944 година. Малко остана...

  8. Анонимен
    #54

    Приземяването почна 1989 година. Малко остана....

  9. Анонимен
    #53

    изводът е ясен-кадрите решават всичко

  10. Анонимен
    #52

    Четейки статията и написалите някакъв пост читатели се внушава мисълта - дайте да закрием авиацията, щото видите ли, там само хрантутници, пък то било в момента най-тежката криза по света, а пък у нас, направо мани-мани най-зле ... и т.н. Имах намерение да дръпна един дълъг пост, затова какво точно се случва в исторически план на държави, които си закриват армиите, но ... то просто няма смисъл и на кого да говоря?!?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.