Военни самолети и хеликоптери ще помагат редовно при трансплантации

Военни самолети и хеликоптери ще помагат редовно при трансплантации

Министерството на отбраната системно ще предоставя хеликоптери и самолети за нуждите на донорството и трансплантациите, обявиха в четвъртък представители на здравното и военното министерство. С машините ще се превозват органи, медицински екипи и реципиенти, когато се намират на по-далечно разстояние от болницата, в която ще се извършва операцията. Горивото и трудът на летателните екипи ще се плаща от Министерството на здравеопазването, в чийто бюджет са предвидени общо 600 000 лева авиотранспортни разходи.

“Военно-транспортните самолети и хеликоптери ще бъдат използвани, когато трябва да се вземе разстояние отнемащо повече от 3 часа с автомобил. При сърдечните трансплантации изискването за отдалеченост е до 2 часа с наземен транспорт“, обясни директорът на Агенцията за трансплантации Теодора Джалева.

Такава донорска акция вече бе извършена съвместно от двете министерства в началото на февруари. Тогава за първи път военен самолет ”Ан 30” беше използван за осъществяването на трансплантация, като летя от София до Варна и обратно.

Полк. Марин Начев, помощник на началник щаба по подготовката на ВВС, съобщи, че в такива ситуации могат да бъдат използвани самолетите ”Спартан” (с 50 места и 36 носилки), АН-30 (с 22 места), както и 6-местният ”Пилатус”. С тях ще се транспортират и придружаващи лекарски екипи за трансплантация на органи.

Опитът от първата съвместна акция показва, че координацията между ведомствата може да става максимум за 20 минути. За това време се определят летателните машини, екипите, както и площадките за кацане и излитане.

Начев обаче обърна внимание, че за използването на летателната техника важен фактор са и метеорологичните условия, и обясни, че командирът на авиационната база ще преценява дали е подходящо да се лети или не. Самолетите могат да излитат от авиобаза „Враждебна” до всички точки на страната. Те ще достигат до Варна и Бургас за около 1 час, до Горна Оряховица и Пловдив – за 40 минути.

Тъй като в Югозападната част на България няма летища, Начев обясни, че до там може да се лети с хеликоптери.

Санитарните хеликоптери се намират в авиобаза ”Крумово”. Те са модели ”Кугар” с 8 места и 6 носилки и МИ-17 – с 6 носилки и 6 места. В момента се разработва карта на площадките за кацане на хеликоптерите, от които при необходимост могат да се транспортират донори. Сега в цялата страна има около 50 площадки за кацане на хеликоптери, но в зависимост от ситуацията може да се каца и на произволни места.

За София поради натоварения трафик се обсъжда определянето на площадки за кацане на хеликоптери в близост до лечебните заведения.

Д-р Максим Гайдев, директор на дирекция ”Оперативни приоритети” съобщи, че здравното министерство разполага с 600 000 лева за авиотранспортни разходи, като те включват както превоза за нуждите на трансплантациите, така и разходи за авиомедицинска евакуация и за полети при търсене и спасяване на лица, попаднали в бедствена ситуация.

Един летателен час струва между 900 и 5 000 лева в зависимост от вида самолет или хеликоптер.

На въпрос колко е струвала съвместната акция през февруари първоначално Гайдев отказа да отговори, но в последствие заяви: ”Да кажем 20 000 лева”.

Споделяне
Още по темата
Още от България