"Пилотите ни летят на санитарния минимум, което е буквално убийствено. Този проблем е неглижиран с години”, потвърди началникът н авиобаза "Крумово" ген. Димитър Иванов в сряда пред Нова телевизия.
Той обясни, че един час във въздуха с вертолет струва около 7000 лева.
"Всеки пилот трябва да поддържа подготовката си и във всеки момент да е готов да излети и да се включи в спасителна мисия”, посочи началникът на авиобазата.
Според него тя функционира при постоянен недостиг на финансиране. Постоянно се усещал недостиг и на резервни части за машините, особено за руската техника.
Ген. Иванов информира, че във вторник е свалена черната кутия на разбилия се хеликоптер и информацията от нея тепърва ще се анализира.
В понеделник военен хеликоптер Ми-17 се разби край Пловдив, като при инцидента загинаха двама души, а трети бе тежко ранен. Основната версия е, че катастрофата се дължи на техническа повреда, а не на човешка грешка.
След поредната трагедия във военната авиация командирът ѝ ген. Цанко Стойков каза, че според изискванията на НАТО пилотите трябва да летят средно около 180 часа годишно.
Предвид ситуацията в българските ВВС загиналите пилоти от началото на годината до момента са имали около 18 часа.
Подобна е и ситуацията при изтребителната авиация. Според неофициална информация там много от пилотите и за цяла година не могат да наберат повече от 30 часа във въздуха.
Това се отразява на подготовката им, като в последните години дори политическото ръководство на министерството призна, че ситуацията вече застрашава сигурността на пилотите.
На този фон политическите престрелки около инцидента продължиха и в сряда.
"Искаме оставката на министър Каракачанов", заяви в парламента лидерът на партия "Воля“ Веселин Марешки, който напоследък усърдно се старае да конкурира лидера на "Атака" Волен Сидеров с отявлено проруски и антизападни лозунги.
"Тези, които не са осигурили средства за обучението на българските пилоти или са допуснали техническа неизправност, на практика са ги пратили на сигурна смърт. И кой друг носи отговорност, освен политическото ръководство на Министерството на отбраната под началничеството на Красимир Каракачанов", каза Марешки.
Същата теза преди ден изложи президентът Румен Радев, който настоя политиците да поемат отгворност за смъртта на военните пилоти, тъй като не са им осигурили модерна техника и необходимия брой летателни часове.
Марешки обаче отиде още по-далеч, като се закани да сезира прокуратурата за бездействие и несвършена работа, "защото излиза, че в този ден няколко български екипажа са играли на руска ролетка", тъй като хеликоптерът е летял в понеделник с различни екипажи.
"Отдавна този човек трябваше да е излязъл то Министерството на отбраната. Не трябва българската армия да дава повече жертви, затова трябва максимално бързо да се намери човек, който да застане начело на отбраната“, каза Марешки.
Лидерът на "Воля" е в конфликт с Каракачанов, след като поиска мораториум върху скъпите военни сделки, с които трябва да се модернизира армията. Военният министър от своя страна му препоръча "да си пие хапчетата".
Защо не се направи паралел с гражданската авиация и двете да се вържат финансово?!
Да ремонтираш руски дръндолет е все едно да ремонтираш Москвич. Не е възможно.Руска техника в изправност?! Няма такова животно! Руските технологии са дефектни по рождение.
Така ли? Ама те като литнат става много по убийствено!
за това ми17 (с общите усилия на военния ни министър и рус-совецкото пАсольство) са похарчени ВСИЧКИ ВЪЗМОЖНИ ПАРИ ЗА "ПОДДРЪЖКА"! и дори и след аварията (и двама загинали) съответните глАви ми се правят на недоразбрали: отдавна е трябвало да се бракуват тия кофтори и като имаме пари за поддръжка - ей ги! - имаме 12 нови Кугъра, по които има доста по малко харчове, за да са ОК да летят! ... Ама НЕ! - все в руски фирми трябва да изтича военният ни бюджет..., гниди мАскОФски... - пфу!
дефектите и авариите на допотопните съветски дръндулети нямат нищо общо с натренираноността на пилотите! Като му се прекърши опашката и му блокира задният винт (това се случва поголовно при тоя древен джуган ми-17), и ... Гагарин не би могил да предотврати падането. ... Иначе - разбира се, че колкото повече тренират - толкова по-добре... Ама как да стане това с тия сОвецки ми-та?, като падат ли, падат... И онзиденшният падна баш при тренировка...
аз обаче продължавам да чакам ИМЕНЦЕТО!!! на тоя, дето е разписал (заповядал) точно това ми17 да води Гергьовденския парад...?!? ... Признай си, другарю генерал - ще ти олекне...
Де е Киро, на кирия? Един час полет- 7000 лева.Годишен "нальот" на всеки пилот- 180 часа(пожелателно). 180х7000=1 260 000 лев на калпак! За сто пилота 126 000 000(сто двадесет и шест милиончета??!! Нещо, а? И то само за фърчене.