Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Военното министерство е сключило неизгодна сделка за Пилатус

0 коментара

Сделката на министерството на отбраната за седем самолета Пилатус за Военно въздушните сили е крайно неизгодна за държавата, показа проверка на Mediapool.

Швейцарската фирма Пилатус продаде на министерството шест самолета РС - 9М за учебно-тренировъчни цели и един РС -12.

РС - 9М

При подписването на сделката на 5 декември съветникът на министъра Август Мичев, който се води главен мениджър на ведомството (длъжност, която не съществува като пост в министерството), обяви че цялата сделка е за 33 млн. евро, а само самолетът РС-12 струва по-малко от 3 млн. евро.

Този самолет е предназначен за бизнеспревози и специални мисии, като идеята на министерството на отбраната е с него да може да се пътува до мисиите ни в Афганистан и Ирак. Другото му предназначение е да наблюдава бреговата ивица. РС-12 вече пристигна у нас, а учебно-тренировъчните РС - 9М трябва да бъдат доставени след ноември 2004.

В цената на сделката освен самолетите, влизат и обучението на летателен и технически състав, резервни части и наземно оборудване за логистична поддръжка.

Близо две седмици бяха необходими на военното министерство, за да подготви отговори на въпросите на Мediapool по сключената сделка. Получената информация може да се определи само по един начин - отбиване на номера.

Министерството отказва да даде каквато и да е информация за направения маркетинг, за наличието на алтернативни доставчици и за отстъпките, получени при преговорите. Ведомството отказа да даде информация какво намаление на цената е постигнато при преговорите с Пилатус, като се позовава на търговската тайна.

В интервю за вестник "Българска армия" от месец декември Август Мичев съобщава, че цената на сделката е 52 млн.швейцарски франка. Това би означавало, че в евро сумата е 33.2 млн., което съвпада с обявеното от министерството на отбраната.

В съобщението за медиите на самата швейцарска компания се говори за сума над 50 млн. швейцарски франка, без да се уточнява точно за колко пари става въпрос. Дали в тези данни има разминаване или не, обаче не е толкова важно, защото сравнението на цените на самолетите с постигнатото от министерството на отбраната води до много по-тревожни изводи.

РС - 12

Цената на стандартна конфигурация на РС-12 е 3.2 щ.долара (3.95 млн. шв. франка или 2.53 млн. евро). Учебните самолети РС-9 пък са с цена от 1.8 млн.щ.долара (2.22 млн.шв франка или 1.42 млн. евро). При това положение общата цена на седемте самолета би трябвало да бъде 14 млн.щ. долара (17.27 млн.шв. франка или 11.05 млн. евро)*.

Разликата, която се получава с платеното от министерството на отбраната, е значителна.

Естествено, не трябва да се забравя, че министерство на отбраната е платило и за обучението на летателен и технически състав, резервни части и наземно оборудване за логистична поддръжка. Едва ли обаче сумата за това е над 32 млн.шв. франка - разликата, която остава от 17.27 млн.шв. франка до 52 млн.шв. франка.

Министерството на отбраната отказа да даде каквато и да е информация и за проведения маркетинг- с кои други компании е преговаряно и защо се е стигнало до избора на Пилатус. Не бе даден отговор и на въпроса защо по този проект не е преговаряно за офсетна програма (ангажимент от доставчика да направи инвестиции в България във връзка и извън целта на конкретната доставка).

Високопоставен правителствен източник заяви пред Мediapool, че министерството на отбраната не е информирало членовете на кабинета за намерението си да сключи подобна сделка.

Проверка на Мediapool показа, че американската компания Чесна предлага сходен на РС-12 самолет на значително по-ниска цена. Компанията обаче не е била търсена за оферта от българското министерство на отбраната.

На сайта на компанията (www.cessna.com) е публикувано, че моделът Grand Caravan се продава за 1.750 млн.щ. долара, а швейцарската машина РС-12 струва 3.2 млн.щ.долара.

Не е за пренебрегване и фактът, че Чесна е продала до юли 2002 г. 1 325 броя от този самолет, докато при Пилатус тази цифра е само 189. Американският самолет е за 12 пътника плюс двама пилоти, докато РС- 12 е за 9 пътника и двама пилоти.

Единствената по-съществена разлика между двете машини е, че Чесна може да лети на разстояния до 2 400 километра, а Пилатус до 4 100 километра. Едва ли обаче цената на необходимостта от кацане за презареждане при по-дълги полети оправдава плащането на почти два пъти повече пари.

Grand Caravan

Експерти коментираха пред Мediapool, че министерството на отбраната е сгрешило, купувайки турбовитлов самолет РС-9, вместо да закупи много по-евтин витлов самолет с бутални двигатели.

Такава машина е Cessna 182 Т, която през 2003 г. има цена на стандартен модел от 299 хил.щ.долара, а за тази година цената пада на 275 хил.щ.долара (и двете цени са публикувани на www.cessna.com).

В същото време в специализираната справочна литература за швейцарския самолет е показана цена от 1.8 млн.щ.долара. При него директните операционни разходи за летателен час са 290 щ.долара, докато при Cessna 182Т те са едва 63 щ.долара.

Ако изчислим примерната цена на сделка с американската компания Cessna за 1 самолет Grand Caravan и 6 Cessna 182Т, ще излезе, че те биха стрували на министерството на отбраната 3.544 млн.щ.долара (4.39 млн. шв. франка или 2.80 млн. евро).

Не на последно място, не трябва да се забравя, че при по-големи сделки производителите обикновено правят отстъпки в цената.

От информацията, дадена от министерството на отбраната става ясно, че плащането по сделката ще стане на три транша през 2003 и 2004 г. В същото време от ведомството на Николай Свинаров съобщават, че самолетите Пилатус не са планирани в отбранителните програми за 2004 година.

Доставката им била предвидена в проекта на План за модернизация на Българската армия. Затова средства за плащането на самолетите щели да се търсят през януари-февруари тази година.

Договорът щял да бъде включен по време на цикъла на планиране и програмиране 2005-2010 година...

*Източник на всички цени, за които не е посочен източник, са "Jane's- All the World Aircraft" 2001-2002 и The Encyclopedia of Military Aircraft- 2000. На сайта на Пилатус няма данни за цените на самолетите, произведени от компанията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.