Военното министерство иска оферти за нови патрулни кораби

Една българска компания и шест чужди в състезание за сделка около 1 млрд. лева

Сн. БГНЕС, архив

Военното министерство задейства проекта за избор на нови патрулни кораби и изпрати искания за оферти, потвърдиха от МО.

Очакват се предложения от "NAVAL GROUP“ (Франция), "Fr.Lurssen Werft GmbH & Co.KG“ (Германия), "DAMEN“ (Холандия), МТГ–"Делфин“, "Fincantieri“ (Италия), "Navantia“ (Испания) и "ThyssenKrupp“ (Германия).

Фирмите ще имат три месеца да изпратят офертите си, като до края на годината могат да задават въпроси. До 5 април работната група трябва да излезе с предложение коя е най-изгодната оферта, а до 31 май трябва да има договор, каза командирът на Военноморските сили контраадмирал Митко Петев пред БНР.

За разлика от предишното "издание" на конкурса когато поканата бе на български и това отказа част от фирмите да участват, сега тя е преведена на английски.

Сделката трябва да излезе около 1 млрд. лева с ДДС, но около нея все още има много неясноти. Предвижда се първият кораб да бъде доставен до края на декември 2023 г., а вторият до края на декември 2024 г.

Най-голямото предизвикателство пред проекта е дали определеният бюджет ще бъде достатъчен. Още миналата година бе ясно, че дори за 820 млн. лева няма да се намерят достатъчно кандидати, а от Военноморските сили предупреждаваха, че проектът с всеки изминал ден ще поскъпва.

Сега обаче в него има и допълнителни опции, включително закупуването на кораби втора ръка. Предвидени са варианти за "закупуване на нов отбранителен продукт (модифициран за нуждите на ВМС) или производство по лиценз и комбинация от разработване на нов продукт и модификация на съществуващ такъв".

Представители на правителството няколко пъти коментираха, че искат да възложат проекта на българска фирма, като така на практика единственият български участник се фаворизира.

Проектът бе на финалната си права още миналата година, но единствената компания, която подаде оферта – варненската "Делфин", изненадващо се отказа в последния момент.

От компанията не коментираха официално решението си, но от МО обясниха, че то се дължи на намалената стойност на проекта. Първоначално той бе за 820 млн. лева, които трябваше да бъдат изплатени през следващите пет години.

След като законови промени доведоха до начисляването на ДДС върху военните проекти, парите за сделката паднаха с над 164 млн. лева.

Сега правителството включи и ДДС в проекта.

В момента ВМС разполага с шест бойни кораба, от които 3 са произведени в бившия СССР и 3 са белгийско производство, клас Е-71, придобити като втора ръка през 2005 г. и 2008 г.

Произведените в бившия СССР кораби отстъпват на съвременните тенденции в развитието на оръжието и техниката и изпитват сериозни проблеми с поддръжката и доставката на резервни части. Тези кораби не са и оперативно съвместими със силите на НАТО, което прави невъзможно тяхното участие в колективната отбрана на Алианса.

Според сметката на МО, ако те бъдат заменени с два нови патрулни кораба, ще се спестяват годишно 7.3 млн. лева.

Проектът за корабите бе придвижен напред от предишното правителство на Бойко Борисов, въпреки че дотогава основният приоритет бе да се ремонтират старите белгийски фрегати, на които Военноморските сили разчитат от години.

Проектът се движеше като състезание с един кон, тъй като отдавна бе известно, че фаворит е именно варненската корабостроителница "Делфин".

Министерството на отбраната поиска оферти от още шест фирми. Четири от тях посочиха, че не могат да представят предложение, а две въобще не пратиха отговор.

Освен проектът за нови кораби, МО подготвя и сделките за нов тип изтребители и бронирани машини. Общата цена на трите договора е около 4 млрд. лева.  

Споделяне
Още по темата
Още от България