Военното министерство налива до 82 млн. лева в старите руски Су-25

Правителството осигурява системни парични потоци към Русия по линия на военната техника

Су-25

Военното министерство пусна поръчка за ремонта и поддръжката на руските самолети Су-25, която може да достигне до над 82 млн. лева без ДДС.

Това е поредната значителна сума, която МО се готви да вложи в старата съветска техника, след като вече беше сключено споразумение за поддръжката на изтребителите МиГ 29.

Новата поръчка е за поддръжката и ремонта на 14 машини Су–25, чиито технически ресурс е изтекъл преди повече от 10 години.

Прогнозната стойност на поръчката е 82.51 млн. лева без ДДС. В документите се уточнява, че общата стойност на всички договори по рамковото споразумение ще бъде до 41 млн. лева, но има опция при възникнала необходимост и правителствено решение да се сключват и конкретни договори към споразумението до 82.51 млн. лева. За тази цел ще бъде сключено допълнително споразумение към рамковото споразумение, се обяснява в поканата за обществената поръчка.

Удължаването на ресурса на машините трябва да се извърши от оригиналния конструктор – руската "Компания Сухой", или на базата на негово заключение.

От направеното проучване е установено, че ремонт и удължаване на ресурса на самолетите под ръководството на оригиналния конструктор може да се направи в Русия и в Беларус.

Затова и покана за участие в поръчката е отправена до "Обединена авиостроителна корпорация" - ПАО ОАК, Руска федерация, и до "Авиоремонтен завод 558", Баранович, Беларус.

Българската армия в момента разполага с общо 14 руски щурмоваци Су 25 и всичките те ще бъдат ремонтирани.

Каракачанов вече сключи договор с руската корпорация РСК МиГ за ремонта на старите изтребителите МиГ 29, чиято цена през годините ще достигне до 81 млн. лева.

Авиоексперти, сред които и президентът Румен Радев, оспориха мащаба на поръчката, като посочиха, че приоритетно трябва да се мисли за покупката на нова техника.

В същото време проектът за купуване на нов тип изтребители на стойност 1.8 млрд. лева вече е на финалната права. Военният министър Красимир Каракачанов обяви амбиция да подпише сделката до края на годината, но експертите в бранша са предпазливи, тъй като проектът вече на няколко пъти се проваляше.

Допълнителни аргументи за скептиците са и договорите за ремонта на старите съветски изтребители.

В проекта за изтребителите основната трудност ще бъде да се избира между нови и стари машини.
 
Основните конкуренти ще бъдат шведските нови изтребители "Gripen" и втора ръка F – 16 от Израел или от Португалия и САЩ. 
 
МО иска оферти и за новопроизведени бойни самолети F-16 блок 60 (или 70) и F/A–18E/F Super Hornet, втора ръка F/A–18E/F Super Hornet, нови или употребявани Dassault Rafale (Франция), нови или втора ръка Eurofighter, но те едва ли ще бъдат по възможностите на България. 
 
Още по време на парламентарната проверка експерти предупреждаваха, че в проекта се предлага избор между нови и употребявани самолети, който е много труден.
 
Какъвто и алгоритъм да използват българските Военновъздушни сили, при всички положения ще има аргументи "за" и "против" направения избор, като не се изключва дебатът да проточи проекта отново. 
 
Още по време на парламентарната проверка експерти предупреждаваха, че в проекта се предлага избор между нови и употребявани самолети, който е много труден.

Какъвто и алгоритъм да използват българските Военновъздушни сили, при всички положения ще има аргументи "за" и "против" направения избор, като не се изключва дебатът да проточи проекта отново.  

Още по темата
Още от България