Военното министерство провали нова ключова поръчка

Единственият военен транспортен самолет за въздушно фотографиране остава на земята

Ан 30, сн. ВВС

Военното министерство провали поредната ключова поръчка и единственият военен транспортен самолет за въздушно фотографиране Ан 30 скоро няма да лети.

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов прекрати поръчката за ремонт на самолета заради установени "нарушения, които не могат да бъдат отстранени без това да промени условията, при които е обявена процедурата".

Засечен е сбъркан интернет адрес и объркано изискване в каква валута да бъде офертата.

Стягането на транспортния самолет щеше да струва максимум 5 млн. лева без ДДС.

Самолетът Ан 30 се използва в мисиите по Открито небе, оказвал е помощ и при донорски ситуации.

Той е единственият подобен на въоръжение във Военновъздушните сили, но междуремонтният му ресурс изтече и трябва да бъде приземен временно.

Към поръчката се очаква засилен интерес. Преди години около подобен ремонт се беше стигнало до сериозно напрежение.

При прекратяването на подобни поръчки в МО обикновено възникват подозрения за някакви нарушени интереси. Заради зачестилите подобни случаи се стигна до леко абсурдната ситуация дори представители на политическото ръководство на министерството да обясняват, че проблемите се дължат само на неумението на чиновниците в МО.

Министерството има системен проблем с организирането на поръчките и с административния си капацитет. През последните две години почти всяка трета поръчка се проваля. 

Проблемът обаче е ясен от години. Още през 2011 година тогавашният военен министър Аню Ангелов обясни, че затрудненията се дължат, от една страна, на "огромния страх в администрацията от грешки по посока корупция и обвинения в корупция" и, от друга, на това, че на "експертно ниво някои хора си позволяват да продължават по старата си традиция, използвайки стария си опит".

Миналата година военният министър Красимир Каракачанов прекрати съмнителната поръчка за покупката на четири учебни самолета за над 2.5 млн. лева. Toва стана, след като подозренията, че поръчката е нагласена за определен участник, стигнаха и до парламента. 

После МО призна гаф с поръчката за ремонт на хеликоптерите Ми 17 и Ми 24 за над 31 млн. лева. Тя бе пусната със сгрешена документация, от която не става ясно колко точно машини иска да ремонтира министерството. 

Заради грешки в подготовката на процедурата пък МО има проблеми и с покупката на пиросредства за авиацията. 

Още по темата
Още от България

Кой печели предизборно от поредната драма около Изборния кодекс?