Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Военното министерство съчини куп стратегии и планове, които остават само на хартия

21 коментара
Военното министерство съчини куп стратегии и планове, които остават само на хартия

През последните две години екипът на военния министър Аню Ангелов облече нормативно сектора на отбраната, като подготви серия проектозакони, стратегии, планове и други документи, част от които вече са приети. Така бе отхвърлена значителна по обем работа и бяха начертани  рамките, в които трябва да се развиват въоръжените сили през следващите години.

Голяма част от стратегическите документи обаче се оказаха необмислени, неприложими и вероятно ще останат само на хартия.

Всички тези документи страдат от две основни грешки. Те са построени на нереалистична финансова основа – за отбрана да се отделят не по-малко от 1.5% от брутния вътрешен продукт. В тях са заложени и предварително обречени на неуспех цели.

Някои от документите, произведени от МО в последно време

Национална отбранителна стратегия
Закон за отбраната  
Бяла книга
План за развитие на въоръжените сили
Етичен кодекс
Инвестиционен план
Закон за военна полиция
Закон за резерва
Закон за военното разузнаване
Модел  за управление на риска при планиране на отбраната и въоръжените сили
Стратегия за управление на риска в отбранителните програми на министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и българската армия
Стратегия за развитие на системата за обучение по английски език
План за прилагане на резолюция 1325 на Съвета за сигурност на ООН (за равнопоставеността) в Министерство на отбраната
Пътна карта за равнопоставеност на половете
Стратегия за трансформиране на участието на ВС на Република България в операцията на НАТО ISAF в Афганистан
Промени в Устава на въоръжените сили
Доктрина  за  използване  на въоръжените  сили

Условието да се отделя 1.5% от БВП за сектора не бе изпълнено тази година, а едва ли това ще се случи и през следващите. Отделяният в момента процент е около 1.2%. По този начин част от плановете на армията се оказват неизпълними. Този път обаче с тях се е ангажирала и цялата държава, тъй като Националната  отбранителна стратегия, Бялата книга и други документи минаха и през парламента.

На този фон последва приемането на инвестиционен план на министерството, чиято основна отличителна черта е, че в него няма конкретни финансови разчети, а още при представянето му военният министър обяви, че планираните проекти може и да не случат или ще бъдат заменени с други. Сред заложените амбициозни цели в инвестиционния план е купуването на изтребители, което се очаква да глътне около 1 млрд. лева или половината от парите за модернизация на армията. Засега няма изглед този разход да бъде осигурен от бюджета през следващите години.

Така заради грешните финансови параметри държавата ще се принуди да не изпълнява приетите от самата нея документи.

В серията планове и стратегии се забелязват и някои противоречиви данни, например колко точно е числеността на армията.

Освен с конкретните планове министерството се зае и с подготовката на поредица закони. След като ГЕРБ пренаписа Закона за отбраната, парламентът прие Закон за военната полиция и предстои да влязат за разглеждане проектозаконите за военното разузнаване и за резерва.

Така военната полиция се сдоби със собствен закон и по-детайлно регламентиране на функциите ѝ, което бе наложително.

Същото ще се случи и с военното разузнаване, макар около този законопроект да има много неизвестни. На първо място не е ясно защо ще се приема закон само за военното разузнаване, при положение че все още не е ясна визията на управляващите за цялото разузнаване. Бяха представени различни идеи, повечето от които за обединяване на военното и цивилното разузнаване, което да мине през приемането на общ закон.

Другият законопроект, който вече е вкаран в НС, е за резерва. Основната му цел е да компенсира с резервисти военните, които предстои да бъдат съкратени. Наред с това обаче той предвижда и военно обучение в средното образование, което едва ли е ясно на някой как точно ще се случи, при положение че в образователните закони не се предвиждат подобни изменения..

Военното министерство заложи и на приемането на конкретни планове за решаването на проблемите с многото имоти с отпаднала необходимост и с утилизиацията на излишното имущество. Вместо конкретни планове обаче тези документи се оказаха просто пожелателни отново заради грешните параметри, на които са стъпили.

Според плана на МО до края на 2014 година ведомството трябва да се освободи от ненужните муниции. И след 2014 година да се съхраняват едва 2-3 хил. тона.

Този план обаче вече сериозно изостава и не става ясно защо военният министър продължава да се позовава на него. Според новия план за развитие на въоръжените сили до 2014 година трябва да бъдат осигурени около 114 млн. лева за утилизация. Само за 2011 година сумата трябва да е 45 млн. лева, а за 2012 – 60 млн. лева. Тази година обаче заделените средства са само 1.3 млн. лева и то останали от проваления конкурс за утилизация миналата година. С тези средства трябва да бъдат утилизирани 1300 тона. В същото време непрекъснато се натрупват още количества ненужни муниции.

Военният министър реши да вкара в документи и антикорупционната си воля.

Така МО прие и Кодекс на етичното поведение за служителите на ведомството. В него се посочва, че при всички бизнес контакти служителят трябва да подхожда "предпазливо" и да си задава въпроса дали връзките му могат "да излязат на светло, да бъдат отразени в медиите или да представляват свободно достъпна информация". В етичния кодекс е записано, че е добре всеки да си зададе въпросите: тези връзки или взаимоотношения могат ли да излязат на светло, да бъдат отразени в медиите или да представляват свободно достъпна информация в рамките на организацията и основателен ли е изборът на действие.

Поредицата от документи се допълва и от приетата наскоро стратегия за изтеглянето от Афганистан. За близко време са планирани промени в Устава на въоръжените сили.

Макар да са писани с добри намерения, количеството на документите може да се окаже за сметка на качеството им и да доведе до объркване вместо до предвидимост в сектора на отбраната.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #21

    До 19: Извинен си. Даже бих те почерпил с една хубава гроздова ракия.И аз не исках да те сравнявам с Дуб, но сърце мъжко не трае. Приятно празници.

  2. Анонимен
    #20

    то всеки може да дава идеи, трудно е да свършиш работа, особено ако си на 70 и си от една друга епоха.

  3. Анонимен
    #19

    Швейк: Благодаря колега! Не съм се изразил правилно. Исках да кажа, че 14-ти и 8- ми са един исъщ човек! Извинявам се!

  4. Анонимен
    #18

    От 13:До 17:Недей да обиждаш форума, че не са запознати с творчеството на Хашек.Нито съм 14,нито 8-ми.Но колегите,мислят нормално. Вече не си Дуб, а полковника с подаграта.

  5. Анонимен
    #17

    Швейк: Неее, №13,8-ми и 14-ти/вероятно един същ/ не е подпоручик Дуб, а е осрания фелдфебел-школник Биглер. И много добре знаем, че няма ГЩ,а щаб на отбраната/разлика няма/. През последните двадесетина години си спомням за двама достойни генерали:генерал Марин и генерал Цоков, напуснаха с достойнство и не позволиха да ги мачкат.

  6. Анонимен
    #16

    Тъпия дядка събра още по-тъпи около него и удави армията в ненужни бумаги и кухи закони, стратегии, концепции и пр. Докато войската седи без доставки а парите за коледни добавки се дават на чужди фирми, дядката уреди няколко договора за десетки милиони (вероятно срещу яки комисионни) и натовари МО с плащания за над 350 милиона, които можеха да се спестят (сигурно срещу още по-яки комисионни). Сега дядката ще гледа да се спаси, като се присламчи към Плевнелиев или като изчезне посланик, но когато след изборите дойде видов ден ще търка наровете.

  7. Анонимен
    #15

    ... Да вземат да си седнат на трите точки. И да не се изхвърлят..Освен това да бъдат редуцирани до достатъчния минимум на финансовите възможности на държавата. На гол тумбак чифте пищови..

  8. Анонимен
    #14

    Големи специалисти се навъдиха тук. Които дори не знаят, че от доста време у нас няма Генерален щаб. Както и че войниците са кадрови и нямат нужда от разписания за споменатото действие. А Швейк, ще не ще, е бил под австро-унгарско робство. Случил на робство, де, не като нас-на турско. Но, ако му беше много добре в империята, едва ли щеше да тържествува народът чешки след 1918 година, когато тя, горката Австро-Унгария, победена във войната, се разпада и се ражда Чехословакия.

  9. Анонимен
    #13

    До 8: Швейк никога не е бил роб,нали? А, ти си подпоручик Дуб.Нали знаеш кой е? # 10 удари в десятката.Бумагата в ГЩ на БА е същата ,като във времето на Хашек. Остава да се направят разписания за срането на войниците.

  10. Анонимен
    #12

    защо правите разлика между МО и МВР, и двете клики са абсолютен ташак

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.