Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Война на сложните и скучни учебници

68 коментара
Война на сложните и скучни учебници

В Министерството на образованието, младежта и науката е започнала работа по актуализацията на учебните програми в гимназиалния етап като на първо място ще бъдат ревизирани тези по български език и литература. Това обяви в четвъртък министърът на образованието Йорданка Фандъкова.

Тя съобщи, че освен актуализация на учебното съдържание, така че то да бъде направено по-атрактивно, се предвиждат и повече часове за практическа насоченост – дискусии за упражнения и за развитие на речта.

Различни проучвания сочат, че учениците имат беден речник, а държавните зрелостни изпити показаха, че децата не могат да се изразяват в писмена форма. Родители и учители пък са единодушни, че учебниците са написани скучно, а някои от произведенията по литература не говорят на езика на днешните млади хора и са абсолютно неразбираеми за тях.

"Осъзнаваме, че много бързо се променя времето и е нужно да помислим, как да направим обучението по български език по-атрактивно", каза Фандъкова. По думите ѝ се "изисква концепция за цялостната промяна, а не частична промяна на даден учебник за учебен предмет".

"Над 90% от учителите желаят промяна в учебните програми", заяви проф. Милена Кирова. Тя допълни, че според анкетно проучване сред учителите относно преподаваното учебно съдържание е необходимо и актуализиране на авторите, които се изучават.

"Учениците отдавна не разбират това, което им говори Вазов”, посочи проф. Кирова.

Според проучването една от необходимите промени, които преподавателите посочват, е намаляване на количеството материал, който трябва да бъде взет.

Според Фандъкова обаче не трябва да има противопоставяне между Вазов, Славейков или Йовков. "Специалистите трябва да разработят такъв модел, при който, запознавайки се с българската литература, децата да обогатяват речта си", посочи министърът.

На въпрос дали ще бъде увеличена тежестта на текстовата задача при оценяването на матурите, образователният министър заяви, че учениците не трябва да бъдат наказвани за несвършената работа на възрастните.

"Първо трябва да се постави въпроса как учениците да бъдат подготвени така, че да умеят да създават текстове свободно и безпроблемно", каза Фандъкова. Тя обаче е съгласна, че текстовата задача трябва да има по-голяма тежест. "Проблемите в образованието са много, но за мен на първо място е проблемът с грамотността", допълни тя.

Стари идеи за "нов модел за финансиране на науката"

В същото време при откриването на академичната учебна година в Софийския университет “Св. Климент Охридски“ президентът Георги Първанов заяви, че е необходим нов модел на финансиране на българската наука и висше образование. Във виждането си за "новия модел" Първанов лансира стари тези като предоставяне на стимули за развитие на партньорството с бизнеса и идеи за ефективното усвояване на средствата от европейските програми и проекти.

Ключов момент в новия модел, според държавния глава, е запазването на размера на бюджетните средства за образованието.

"Кризата не може да бъде аргумент за съкращаването на бюджетните разходи за наука и висше образование", каза президентът Първанов.

Само преди дни финансовият министър Симеон Дянков обяви, че образованието ще е приоритет на бюджета за догодина и парите не само няма да се намалят, а дори ще бъдат увеличени.

Първанов посочи, че е нужно дистанциране от сегашния подход на разпределение на средствата - "на всекиго по малко". "Необходимо е да има преимуществено финансиране на структурите, произвеждащи качествен продукт и да има свиване на ресурсите за изчерпаните творчески структури", каза президентът. Тази теза се защитава от години от ректорите на големите университети.

Държавният глава посочи, че трябва да има реформа във висшето образование, която да даде по-голяма автономия на ВУЗ-овете.

"На финала на такова слово се пожелава на "Добър час" , ще заместя това пожелание с призива "да влезем всички в час", каза президентът Първанов.

Ректорът на СУ Иван Илчев пък се оплака от орязани средства за университетите "Държавата въпреки "клетвите", че няма да пипа парите за образование, тихомълком ги намали", каза Илчев. Той посочи, че "образованието не е само заплати за преподавателите". "То е и капиталови инвестиции, които са "отрязани", и модернизация на инфраструктурата, и купуване на съвременна техника", посочи Илчев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

68 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. военен
    #70

    Това Министерство е за закриване и за реформиране.Раздути щатове,измислени отдели и дирекции за децата на връзкарите.Редовите учители и директори на училища изнмогват, докато тия в Министерството крадат, не ходят на работа, скътават се, ходят по партита и банкети и вземат тройни заплати в сравнени и на гърба на учителите....Защо няма кой да отиде и да ги провери в Министерството кога идват на работа и кога си отиват....Защо няма кой да види, че един служител от МОН влиза в системата с няколко карти на негови колеги , а те през това време си гледат кефа и се водят на работа....и вземат грешни заплати от гърба на данъкоплатеца...

  2. чобанин
    #69

    А-а-а-а, ето кой отново бил в искането за "осъвременяване" на авторите - Милена Кирова, твърде сполучливо характеризирана от един талантлив човек чрез прозвището "литературна овца". Въпросната "овца" откога рита срещу Вазов и лелее тъйй възлюбените от нея постмедоренисти да го заменят в учебниците.Ама така е, кой на когото слугува.

  3. 07
    #68

    като мин-ото на е.етем

  4. ели
    #67

    Съвременните ученици са негграмотни,защото не четат книги и разчитат на програмата за корекция на компютъра!Само с промяна в учебните планове няма да се оправят нещата!А що се отнася до Вазов-не виждам как може да бъде изхвърлен от учебната програма,той си е част от литературния процес и като такъв няма как да звучи съвременно.Какво да кажем за античната литература,която се изучава в 9 клас-да не би да звучи по-съвременно от Вазов?А и при тази срината и направо липсваща ценностна система не знам как трябва да се преподава материал по литература,за да им бъдело интересно на учениците!

  5. ГОЦИ
    #66

    НА МОИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ ! НО НАЛИ СЪМ УЖ ПРЕЗИДЕНТ, ТАТКО НА НАЦИЯТА, ТРЯБВА МАЛКО ДА МЪРДАМ, ЗА ДА НЕ МЕ ПОМИСЛЯТ ЗА УМРЯЛ...

  6. mss
    #65

    bravo na eli, vze mi dumata ot ustata... To, po taizi logika shto li izobshto triabva da se hodi ha uchilishte...I sushto po tazi logika daite da ne uchim i matematika, mi mnogo e slozhna i travmira dezata...

  7. Дядо Йоцо
    #64

    Дали ще остане Вазов и в какъв обем, не е най-важното. По-важно е, че управниците само си говорят, а нищо не правят. Фандъкова и тя - намери кога и пред кого да се изказва за грамотността. Да беше направила нещо с учителите в основните и средните училища - те най-добре знаят какво е нужно. Колкото до учебниците - заглавието е просто смешно. МОН не може да обяви война на учебници, одобрени от самото министерство. Може само да вдига шум - предизборен, естествено, нали кметица ще се избира.

  8. Павлина
    #63

    А според мен МОН може и трябва да направи нещо по отношение на учебниците и първата стъпка е точно промяна в учебните програми. Не е вярно, че не може да обяви война на нещо, което самото то одобрява. Нужна е политическа воля. Дори не е нужно да се прекъсва далаверата с издателствата, то е ясно, че това едва ли ще се случи. Нека пак си има далавера, ама поне да са написани на разбираем език учебниците.

  9. mss
    #62

    maze, prevedei mi na suvremenen i "interesen" bulgarski ezik edin ot nai-hubavite razkazi, koito niakoga sum cel-"Diado Iozo gleda".

  10. Павлина
    #61

    Аз не говоря за литературните произведения, те естествено няма как да "сдъвкат" на разговорен език. Говоря за теоретичната част - граматика и дори по-специално за другите учебни предмети - физика, химия, биология и т.н., които наистина са написани безобразно. Аз съм завършила преди 10 години учулище и по мое време учебниците все още бяха разбираеми, но сега не е така.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.