Покрай Пазарджишкия процес сред мюсюлманите в България отново се задейства механизмът на лошите спомени. От делото не печелят нито политиците, нито ДАНС. От него губи цялата страна, казва Антонина Желязкова.
На 18-ти септември в Пазарджишкия съд започна делото срещу 13-те български мюсюлмани, обвинени за разпространeние на радикален ислям. Д-р Антонина Желязкова, директор на Международния център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия, присъства на първото заседание и изслуша внимателно изчитането на обвинителния акт.
"Обвинението е изградено върху неща, които са ненаказуеми и аз съм изненадана, че то може да е толкова неубедително. При изчитането на обвинителния акт през първия ден на съдебния процес аз се смутих, защото разбрах, че единственото нещо, за което тези 13 човека могат да бъдат санкционирани - не по НПК, а с административни мерки - е, че те не са се регистрирали, ако са имали сдружения, което не е доказано, че не са водили правилно счетоводството на получавани пари, че имат неплатени данъци", споделя Антонина Желязкова.
Тя казва, че част от обвинените в момента дори не крият, че са привърженици на салафизма. Термини като този обаче стряскат българското общество, защото то няма представа какво точно означават.
"Опитвам се да поясня, че салафизмът е нещо като "протестантство" в християнството - става въпрос за няколко човека, които по силата на своето образование или убеждения може би опитват да се върнат към някакви първоначални извори на исляма с една по-засилена догматичност. Което въобще не означава радикализъм. От десетки години познавам "от терен" част от хората, заели се да проповядват това, в което ги обвиняват. Дори и с думичка те не са призовавали за насилие или отказ от демократичните устои. Те просто се опитват да променят хората от традиционния ислям, отказвайки ги от някои ритуали и дейности, които се извършват на Балканите, за да ги вкарат в някакъв тип "ортодоксална"догматика на исляма. А в това няма нищо наказуемо", убедена е д-р Желязкова.
"Нима сега се започва отново?"
Директорът на Центъра за изследване на малцинствата и културните взаимодействия смята, че от този съдебен процес никой нищо не може да спечели. "Моето безпокойство, споделяно и от други представители на граждански организации, е, че с процес срещу толкова много имами и мюфтии, високо уважавани от своето паство, веднага се задейства механизмът на лошите спомени сред мюсюлманската общност", казва Антонина Желязкова и добавя, че пред Пазарджишкия съд е видяла близки и роднини на част от подсъдимите, които са я разпознали.
Част от тях са протестирали заедно с нея пред Народното събрание през 1989-та за връщане на имената и религиозните права на малцинствата в България.
"Попадайки изведнъж сред същите тези хора, просто ми се стори, че времето е спряло! Защото след цели 23 години отново видях уплашени лица на жени, които през сълзи казваха: "Започва се отново!". Затова твърдя, че от този процес не печелят нито политиците, нито ДАНС. От него губи цялата страна", категорична е д-р Желязкова.
"В момент на напрежение между исляма и християнство в целия свят, когато съвсем наскоро преживяхме и терористичен акт на българска територия, би трябвало да ценим нашите мюсюлмани и да ги третираме напълно равнопоставено с останалите граждани", казва експертката по въпросите на малцинствата.
Тя смята, че през 2010-та година службите за сигурност са прекалили с действията си и сега са принудени да доведат започнатото до някакъв завършек. "Те нарушиха маса права, когато преди две години нахлуха в домовете, иззеха религиозна литература и я обявиха за забранена, когато прибраха компютрите на имамите и мюфтиите, които са единственото им оръдие на труда, когато взеха мобилните им телефони. Ние сме вече в 21 век! Когато изземеш компютър, можеш да свалиш целия му харддиск за броени минути и да го върнеш, а две години след акцията тази техника не е върната на хората. И тъй като службите не могат да кажат, че са сбъркали и да се извинят, те тръгват по съдебните зали", казва Антонина Желязкова.
Кой дърпа дявола за опашката?
Парадоксалното е, че съдебният процес в Пазарджик започва точно тогава, когато управляващата ГЕРБ планира да открие свои партийни офиси в Истанбул и когато мюсюлманският свят ври и кипи от вълнения срещу антиислямски филми и публикации.
Дали някой в България съзнателно не дърпа дявола за опашката? Отговорът на д-р Желязкова гласи: "Недоумявам кой би могъл да бъде подобен авантюрист, че да търси полза от случващото се сега и от напрежението, което се нагнетява сред българските мюсюлмани. Дори повече, по друго "стечение на обстоятелствата" през този уикенд по една от телевизиите започва поредното излъчване на филма "Време разделно"!
"Българските мюсюлмани реагират с уплаха, когато чуят това заглавие, защото по време на т.нар. "възродителен процес" през 1980-те години този филм се прожектираше умишлено, насилствено и натрапчиво в районите със смесено население като лост на пропагандната машина тогава. Наистина нямам обяснение. Ако някой иска да пали пожари тук и смята, че това ще му донесе политически ползи и дивиденти, значи е пълен глупак и авантюрист!"
"Просто не искам да вярвам, че някои прави всичко това с политически цели, просто не мога да повярвам подобно нещо. С връщането на целия този спомен ти настройваш макрообществото, всички българи срещу себе си".
"Когато наблюдавах хората на процеса в съдебната зала, си припомних разказа на писателя и бивш политзатворник Ганчо Савов за неговото дело през 1960-те години, когато са го осъдили като югославски шпионин. Същото чувам и сега срещу обвиняемия имам Саид Мутлу - какви книги притежавал, какво е превеждал, как знаел арабски език, че пътувал на конференции и се срещал с някакви хора в Истанбул. Питам се възможно ли е да се връщаме толкова назад във времето?"
"Много е важно хората да разберат, че мюсюлманите са настръхнали. Не може постоянно да те засипват с изречения от рода на това, че тези хора държат бомби и са настроени агресивно", предупреждава Антонина Желязкова. Според нея не е възможно модерна България да бъде отворена към света и светът към нея, но в същото време да държи в изолация своите мюсюлмани.
"Ясно е, че те също са се отворили към света и няма нищо осъдително в това, че например са влезли в контакти със световна мюсюлманска организация, че посещават някакви семинари в Скопие или Истанбул, да речем. Естествено, че те ще контактуват със света и ние трябва да приемем това! Естествено е също, че ще попадат под някакви външни влияния и тук идва отговорността на българските институции. А тя е, че когато искаш да съхраниш традиционното за българските мюсюлмани, ако желаеш да редуцираш широко отворени пътища за навлизане на исляма в България, трябва да създадеш съответните условия."
"Възможно ли е главното мюфтийство и цялата мюсюлманска общност повече от десет години да полагат всякакви усилия да получат акредитация за своя Висш ислямски институт и да им се отказва? Възможно ли е в България, където живеят милион мюсюлмани, към Богословския факултет на университета или към някое друго от държавните училища да не се създаде департамент, в който да се подготвят мюсюлмански проповедници?", пита Антонина Желязкова.
Политика, а не съдебни процеси
"Естествено е, че щом това не се случва, те ще пътуват до Саудитска Арабия, Йордания или Турция. А сега ги обвиняват, че ходят да учат. Освен за финансиране, държавата би могла да се замисли и как е извършена реституцията на имотите на мюсюлманската деноминация в България. Възможно ли е стопроцентово да реституираш собствеността на православното изповедание, а в някои региони да не си "добутал" до 30 на сто връщането на мюсюлманските имоти?"
"Ако Главното мюфтийство има средства, то би давало стипендии на своите хора, за да се учат. Казано накратко: за българските мюсюлмани е нужна политика, а не безсмислени съдебни процеси, които единствено засилват напрежението както сред мюсюлманското малцинство, така и сред останалите в страната", казва д-р Антонина Желязкова.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
74 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Предлагам, г-жа А.Желязкова да отиде да посети за няколко дни Египет, Либия и Саудитска Арабия и да се поразходи сама (без охрана) по улиците на столиците им... Когато и ако се върне жива издрава - пак ще говорим с нея и ше я питаме за впечатленията й.
Българските турци имат право да живеят в България, колкото всички останали етноси! Не знам кой с какви очи ги гони, все едно някой Господ Бог! Позор за такива насилници!
Хага
"Турчин" е нарицателно за "насилник"
независимо от етнос, народност, националност, религия.
Разбира се, използва се и за означаване на етническа или национална принадлежност с типично мохамеданска култура,
който тип култура възниква към 7 век след Христа
като ретроградна имитация на нрави в пред-християнски
Египет, Рим и др.
През 14 век след Христа мохамедански турски нашественици
успели да превземат Византия, България и други държави в Християнска Европа, да наложат на голяма част от …
местното
население турска култура - ретроградна и тиранична култура,
чужда на българска и европейска,
чужда на универсалните Християнски и други норми за човешко равноправие, каквито норми са отразени в множество закони
за Светска цивилизованост и държавност по света.
братя мислюмане, Аллаху акбар, бегайте си в Турция и тва е, никому сте ненужни в България!
Значи, ..."веднага се задейства механизмът на лошите спомени сред мюсюлманската общност",.."
А,българите нямат лоши спомени???!И защо не ни оставят сами да си подреждаме къщичката?Всички т.н. либерални и демократични изисквания,на когото и да било,минават през трупа на България!Те искат права в НАШАТА България,а правата на българите в местата,които управляват?Те днес ги мачкат,а какво ли ще е ,когато официално дойдат на власт!Гади ми се от лъжи,клишета,майкопродавци и родоотстъпници,от еднопосочността …
на координираните действия срещу българите и арогантността на незаконната партия на тия,които са дошляци у нас,че и с насилие!Сега пък имат претенции!Повръща ми се от безродниците,които ни управляват в чужд интерес!
Eвропа
Тази безстрашна простачка масово заблуждава
злоупотребявайки със служебно положение
и е за незабавно уволнение или съд.
Обвиняемите в случая може би са невинни
и наистина обвинението да падне като некачествено...
каквото може би е планово изготвено като част от провокация
пропагандираща "невинно" Агресивно Невежество "жертва".
Д-р Антонина демонстрира престъпно невежество,
независимо дали е "неволно" невежество или умишлено.
Въпросната поганска култура с "невинни" разновидности
възниква …
към 7ми век след Христа,
като Агресивно невежество враждебно на "всички други",
Назадничащо към:
фараонска Тирания, робовладелство,
официално Неравенство на мъже и жени,
кастов, религиозен и нацистки Екстремизъм фанатизъм расизъм.
Покрай преобладаващата пропаганда за Първата и Втора
Глобални войни,
разни мохамедански нацизми са останали някак си
в сянка, подценявани и неизучени,
но що за Нация е "светска" Турция след разпада на
османска имперска Турция?
Що за Нация е тази наричаща себе си "Арабска република Египет"?
Що за Нация беше социалистически Ирак при Садам Хюсеин, а и сега?
Що за Нация е Иран под мохамедански режим?
А Пакистан?...
Тази дрогирана от поганска култ ура "ханъма"
има да се образова, просвещава и чете внимателно
История на Европа и Световната Цивилизация
от хиляди години преди Христа до хиляди години след.
Не е кой знае колко много, с някое качествено историческо резюме.
Ето едно:
The Timetables of History, by Bernard Grun.
Съдържа систематизирани факти за историческата хронология
на сивлни, силови или силовашки събития,
но и за развитието на религии, философии, изкуства, технологии.
още инфо
www sluntse com
Вечните Книги
Християнска Етика
................................................................................................
Дойче веле и Медиапул:
Д-р Антонина Желязкова, директор на Международния център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия,
присъства на първото заседание и изслуша внимателно
изчитането на обвинителния акт.
...
Тя казва, че част от обвинените в момента дори не крият, че са привърженици на салафизма. Термини като този обаче стряскат българското общество, защото то няма представа какво точно означават.
Гладайки "публиката" извозена специално от Сърница за да подкрепи "своите" на делото в Пазарджишкия окръжен съд, колкото и непредубен да е човек, очевадните факти говорят че нещата са отишли твърде далеч, дори и за прословутата ни толератност към различните.....защо се стигна до тук - причините са пределно ясни:
1. Отказа от суверинитет явно е позволил на чужди държави безпрепятствено да провеждат своето влияние на територията на РБългария, позволено им е от всички правителства след 1990г. !
2. Налице …
е пълзяща деструктизация на народностното съзнание на българите - изповядващи мюсулманска религия- те вече не се смятят явно за част от българската общност- или някой днес е в състояние да твърди обратното?
След като се стигна до тук, и нима не буди тревога понататъшното "обособяване"- до къде ще се стигне в обозримо бъдеще- особенно като се има в предвид демографската картинка в страната?
В историята имаме прецедент- след 1944г. ЮКП, успя на основата на македонизма да "обособи" в рамките на БЮРМ, македонска нация, откъсвайки я от българската народност, като това се случи на антибългарска основа, и е непреодолимо препятствие и до днес в отношенията ни с това бивше "наше по кръв" население. Нима този факт е оспорим?
3.Възможно ли е отново българската държава да си върне националния суверинитет и способна ли е политическата класа на това?
4.Останалото са приказки и безплодни расъждения!
#51, анджак де! Той и Тато от Правец не е забравил майчиния си цигански език и го е говорил с "братчедите" си насаме http://www.blitz.bg/article/2643 ! А това че ти, #51, го имаш Тато за свой български "национален" герой - това си е ваш проблем на побългарените "сънародници" от новата българска комунистическа нация Тато, БКП и ДС от средата на 1960-те години! Или казано накратко: От Господ цигани, от Тато - "българи"!