Все още не е ясно колко училища и градини ще стачкуват

Все още не е ясно колко училища и градини ще стачкуват

Пълен хаос цари сред синдикати, учители и ученици ден преди насрочената за понеделник безсрочна ефективна учителска стачка относно броя на учебните заведения, където ще има протести. От синдикатите, които настояват за 100-процентно увеличение на всички в системата, включително на хигиенистките в училищата, дават разнопосочни данни.

Според КТ „Подкрепа” 78 процента от училищата и детските градини ще стачкуват, от КНСБ пък дават прогноза за 56 на сто, а регионалните инспекторати сочат цифрата от 20 процента стачкуващи. В крайна сметка никой не се ангажира с броя на участниците в националната стачка.

Учениците не знаят какво да правят в понеделник, тъй като на много места им било казано да следят новините, а реално информация няма. В повечето училища не се знае и дали ще има часове на онези преподаватели, които не се ангажират с протестите.

Допълнително напрежение внася и фактът, че по закон учителите, които ще стачкуват ефективно, няма да получат заплати за времето, в което няма да влизат в часовете. Тяхната издръжка за това време би трябвало да бъде поета от синдикатите, но пари за това липсвали.

Протестът от три дни до 2 седмици

Според първоначални прогнози стачката щяла да бъде с различна продължителност в отделните региони – от три дни до две седмици.

Напрежението в образователната система ескалира от две седмици, за да достигне в петък кулминацията си, когато при поредните преговори в Министерството на образованието в петък учителските синдикати отказаха предложеното им увеличение от 30 процента на две етапа – от януари 2008 г и юли 2008 г.

В събота министър-председателят Сергей Станишев коментира, че учителите сами са се поставили в задънена улица с искането си за 100-процентно вдигане на възнагражденията, защото да се направи това за едно съсловие е  нереалистично, струва неколкостотин милиона лева и  засяга всички останали сектори. Той обаче все пак допусна, че е възможно, ако има достатъчно икономии, да се намери форма за още едно диференцирано заплащане през тази година.

Според Стефан Вълков, заместник-председател на Синдиката на българските учители,  реализираните икономии от съкратените учители в системата на средното образование и друг персонал, от закритите 127 учебни заведения

през тази година и от капиталовите разходи, са достатъчни за вдигане на всички заплати в средното образование с 25 процента от 1 октомври. "Ние знаем, че има над 56 милиона икономии", заяви той пред БНР.

"Явно, че в България реални са само високите цени на стоките, повишаването на всички услуги, високите данъци, такси. Но когато става дума за реалистично искане за увеличаване на работните заплати, това, което синдикатите искат от 1990 година непрекъснато и всяка година със всеки един бюджет го защитаваме, изведнъж тогава се оказва, че нашите искания са нереалистични", коментира Вълков. Той обяви, че над 70 процента от родителите подкрепяли учителите в исканията им.

Коренно разминаване на родителски и учителски мнения

Социологическо проучване на Алфа Рисърч, направено сред 800 родители с ученици и 550 учители и разпространено в неделя, обаче сочи, че 74 на сто от родителите с ученици смятат, че заплатите на учителите трябва да се вдигнат поетапно, защото двойното увеличение е нереалистично. 77 процента от учителите обаче са на обратното мнение

Съществено се различават и представите за качеството на образованието. увеличението на заплатите трябва да се обвърже с повишаване качеството на образованието. Докато всеки трети учител смята, че качеството на образованието е високо, а само заплатите са ниски, на подобно мнение е едва един на всеки десет родители. 83 на сто от родителите смятат, че увеличението на заплатите на преподавателите трябва да се обвържат с резултатите от образованието. Близо 40 на сто от учителите обаче не подкрепят такъв подход. Мнозинството от родителите (59%) са против рязкото вдигане заплатите на всички учители, с аргумента, че това би демотивирало способните и всеотдайните. Оценката за качествата на преподаване е потенциален източник на напрежение, отбелязват от Алфа Рисърч.

Представите за това, какви следва да са заплатите на учителите и директорите също се различават. Средната сума, посочвана от учителите, е 800 лева за тях самите (като 45% посочват под тази сума) и 1067 лева за директор. Средната сума според родителите е 589 лв. за учител и 809 лева за директор.

Повече от половината – 58 на сто от родителите смятат, че бюджетът на държавата не позволява 100 процента увеличение на учителските заплати, докато 88 процента от преподавателите са на мнение, че държавата разполага с необходимия финансов ресурс. От социологическата агенция подчертават, че извадката е за сходни нива на доходи на запитаните родители и учители.

Разликите в оценките не се дължат на по-доброто финансово състояние на родителите като цяло, посочват от Алфа Рисърч и допълват, че при продължаващо разминаване в позициите за това какво е реалистично и какво не, учителите могат да загубят и онази подкрепа, която сега срещат  у родителите.

45 процента  от родителите подкрепят учителските искания, но са категорично против прекъсването на учебния процес. Други 21% изобщо не подкрепят позицията на учителите. Настроенията сред учителството са много по-радикални. 78% подкрепят стачките, независимо, че децата няма да учат неопределено дълъг период.

Половината от родителите също така смятат, че Синдикатът на българските учители начело с Янка Такева не показват в добра светлина преподавателите. Любопитното е, че профсъюзът търпи критики и от своите членове, от които 44  на сто не одобряват действията на ръководството на гилдията.  Най-критични са столичните преподаватели, от които 70 процента смятат, че синдикатът не ги представя в добра светлина.

Още по темата
Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?