Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Все повече граждани се включват с помощи в хуманитарни кампании

Бизнесът остава основен дарител, повече доброволни средства се насочват към общините

2 коментара

С една трета (близо 32 процента) са се увеличили средствата от дарения през 2012 година в сравнение с предната година. Така те са достигнали 137.5 млн. лв., което представлява 0.1 процент от брутния вътрешен продукт. Това съобщи във вторник изпълнителният директор на Българския дарителски форум Красимира Величкова като част от анализ на дарителската дейност в страната през миналата година. Повод за изнасяне на данните стана Европейският ден на фондациите и дарителите, на който бе посветена среща на дарителски сдружения и фондации в столицата.

Най-големият дарител и през 2012 остава бизнесът. От него са дошли почти половината средства, събрани през годината. Общата сума, дарена в България от компаниите, възлиза на 66.8 млн. лв.

По думите на Величкова, предприемачите се насочват най-често към социалната сфера. Другите приоритетни области за бизнеса са образованието, науката и екологията. Бизнесът обаче продължава да обръща най-малко внимание на човешките права и развитието на гражданското общество, отбеляза Величкова.

Фондациите са на второ място след компаниите по дарени средства. За 2012 година те са инвестирали над 65 млн. лв. в проекти, стипендии и индивидуална подкрепа. Фондациите са отделяли най-много пари за образование и наука, за човешки права и развитие на гражданското общество, както и за култура и изкуство.

С 13 на сто са се увеличили и даренията от физически лица през 2012 г. в сравнение с предходната година и са достигнали около 5 млн. лв. Според Българския дарителски форум това увеличение се дължи на дарителските есемеси за хуманитарните кампании за подпомагане на пострадалите от наводненията в с. Бисер и при земетресенията в Перник.

Все още обаче физическите лица у нас правят значително по-малко дарения от компаниите. Като пример за обратното съотношения тя посочи САЩ, където средствата от физически лица представляват 70 процента от всички дарения.

През последните години се забелязва и тенденция към увеличение на дарителството за общините, сочи анализът на дарителския форум. Според проучване, в което са участвали 146 общини, през 2012 година в тяхна полза са били направени 8 626 дарения от физически лица, еднолични търговци и компании на стойност близо 14.5 млн. лв.

Рядко обаче общините получават публични отчети за получените дарения, както и за ефекта от тях, отбеляза Величкова. Тя посочи Столичната община като изключение заради публичния регистър, който поддържа.

Същевременно се възражда една позабравена традиция в българското дарителство – т.нар. поименни фондове, в които хора или фирми внасят пари в името на определена кауза.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #2
  2. Анонимен
    #1

    муспи - Аз имам хуманитарна, нон профит фирма за дарения. Намислил съм да даря цифрови телевизори за всеки новопристигнал бежанец, но не намирам откллик в държавата. В който и офис да вляза ми предлагат да оставя парите там и повече да не ги мисля. Склонен съм да насоча интересите си към Румъния.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.