Неизвестните около проекта за купуване на нови изтребители стават все повече, след като военният министър Красимир Каракачанов обяви във вторник поредния завой в плановете на правителството. Той съобщи, че Министерството на отбраната има намерение да изпрати искане за оферти до страни и фирми, които досега не бяха сред основните играчи в проекта.
"Има и други възможности, други страни, отговарящи на изискването да са страни от НАТО и ЕС", каза Каракачанов пред БНТ, но не уточни кои са конкретните страни и компании.
Досега бяха събрани оферти само за нови изтребители "Грипен" и за втора ръка Ф 16 и "Юрофайтър". Проектът обаче в момента се преработва в Министерството на отбраната, след като парламентарната проверка установи нередности в подготовката му, довели до елиминирането на офертата на САЩ и Португалия за изтребители втора ръка Ф 16.
Миналия месец Каракачанов съобщи, че правителството ще поиска оферти и за нови изтребители Ф-16 и "Юрофайтър", като така кандидатите в конкурса оставаха същите.
Само няколко дни по-късно обаче той съобщи, че има намерение да поиска оферта и за изтребители Ф-18, въпреки че според експерти България много трудно може да си позволи подобни машини. Във вторник Каракачанов потвърди това си намерение.
"Има още възможности. Защо да не говорим, например, за Ф–18. Има специалисти в авиацията, които са поддръжници на качествата на този самолет", каза Каракачанов.
Събирането и оценяването на новите оферти, каквито и да са те, ще изисква още време и ще отложи проекта за по-далечното бъдеще. В същото време заради финансовата рамка на проекта – 1.5 млрд. лева – изборът на нови изтребители е стеснен и вероятно отново ще се избира между "Грипен" и Ф-16.
В момента подобен проект тече и в Хърватска, като на финалния етап там са шведските машини и израелската оферта за употребявани Ф-16.
Ремонтът на Миг-овете вече е задействан
На този фон военната ни авиация продължава да разчита само на старите съветски изтребители МиГ 29, за да пази въздушното ни пространство.
Каракачанов каза във вторник, че вече е задвижен ремонтът на МиГ-овете и работна група от руската корпорация РСК МиГ ще дойде на място да прегледа машините на въоръжение в българската армия.
"Вчера подписахме споразумението за работната група за дефектацията, която трябва да направи преглед и оцени състоянието на нашите самолети", съобщи Каракачанов.
По-рано той дори допусна възможността МиГ-овете да бъдат модернизирани. Ремонтът на всичките 15 изтребители МиГ 29, които имат жизнен цикъл до 2029-2030 г., ще изисква сериозни финансови средства, които поставят под съмнение волята на правителството да завърши проекта за придобиването на нови машини, съвместими със стандартите на НАТО.
Освен това с поддръжката на съветските изтребители има сериозни трудности и в момента. Военното министерство
отказа да приеме част от поръчаните нови и ремонтирани двигатели за тях заради липса на достатъчно информация за доставеното оборудване.
Военното министерство има амбиция изтребителите да бъдат ремонтирани в наскоро национализирания завод Авионамс, но засега не е ясно дали той разполага с нужното оборудване за това. Открит е и въпросът дали заводът ще получи лиценз от руснаците, за да извършва подобни услуги.
Какво става с останалите проекти?
Каракачанов съобщи, че вече е подготвен и проектът за закупуване на нови бронирани машини за Сухопътни войски за над 1.2 млрд. лева и предстои да бъде внесен в правителството и парламента за одобрение.
Наред с това в напреднала
фаза е и проектът за купуване на два нови патрулни кораба за 820 млн. лева.
Плановете на правителството са да бъдат реализирани и трите проекта едновременно, като ще се търсят начини за разсроченото им плащане през следващите осем-десет години.
Някой да е очаквал друго от дс-агент каракачан-Иван ? Не само за миг-ове ще хвърля милиони - ако не искате да въоръжи армията с допотопни "катюши" и пистолети "тт", току виж - поръчал някоя и друга атомная падводныца.Стига рушняшкия му ментор - таваришч путлер , да постави задачка на пудела си ....
След като МИГ са в санкционният списък на Щатите вероятно ще им плащат в куфари ,които ще се хвърлят от ремонтирани самолети.
Боже спаси България от нейните управници!
За разлика от проблемите със самолетите, програмата за купуване на ненужно големи фрегати се движи като по-масло. Там случайно има само една фирма, с една оферта, която отховаря на изискванията. По друга случайност, фирмата е българска, което е много удобно. Това че фирмата не е построила един военнн кораб до момента е малка подоробност. Важното е че ТИМ няма да остан с празни джобове!
Днес изгониха русия от едно от най-големите въздушни шоута в света. Организаторите на въздушното шоу "Фарнбороу", което се провежда ежегодно във Великобритания, забраниха на русия да изложи военни изделия през 2018 г. Интерфакс.
Колкото до корабите, която едни занаятчии - нашенци ще се опитат да направят, държави си имат кораби "Невидимки"! Преди два дена въоръжена с ракети фрегата клас La Fayette на ВМС на Франция е навлязла в Черно море. От снимките е видно, че в Черно море е навлязла фрегата F714 Guepratte. Корпусът на фрегатата е изграден с помощта на технологията "стелт".
МиГ?! Отдавна фалира!
Проектът МиГ-35 съществува само за да се поддържа производствената линия на РСК-МИГ, признава източник от руската военна индустрия.
РСК-МИГ обаче не разчитат само на това. Подпомага ги шедро и България, като държава от НАТО, която странно защо продължава да излива десетки милиони годишно в руската компания за ремонт на старите МиГ-29,
която освен това е в санкционния списък на САЩ.
“The entire MiG-35 project exists only in order to maintain the production line of RSK-MiG …
as well as for export,” a Russian defense industry source told The National Interest earlier in the year. Russia's MiG-35 Is Almost Done with Flight Testing (But There Is a Problem) Will anyone buy it...besides Russia?