Все повече туристи сами резервират почивките си

Курортът "Албена" предлага възстановяване след Covid-19

Все повече туристи сами резервират почивките си

Тенденцията през последните няколко години показва, че все повече туристи предпочитат да организират своите почивки сами, без да разчитат на туристически агенции или да ползват организираните пътувания. Това каза Маргита Тодорова, директор "Експлоатация, маркетинг и продажби" в "Албена" АД, цитирана от БТА.

Според нея целта, особено на по-младите хора, е да запазят своята самостоятелност.

Постепенно нараства процентът на записванията от различни сайтове и онлайн туроператори за сметка на класическите резервации, допълни Тодорова. Според нея, тази тенденция ще продължи напред във времето, независимо от пандемията или евентуални други трусове.

Хората искат да са независими и да намират най-изгодната за тях оферта и затова т.нар. динамични пакетирания ще стават все по-популярни, е мнението на Тодорова. Тя уточни, че този тип пакети дават възможност чрез един сайт да се осигури настаняване, чрез друг да се запазят самолетни билети, чрез трети - да се подсигури трансфер от летището до съответната почивна база.

Пандемията промени търсенето на почивки

Докато преди години традиционно туристите почиваха по една, две и дори три седмици, а средният им престой беше 13 дни, сега пътуванията са по-кратки, но по-често през годината, коментира Тодорова. По думите ѝ, в момента гостите остават между 3 и 5 дни, което пък създава известни проблеми на хотелиерите.

Пандемията допълнително преструктурира търсенето на почивки, каза още Тодорова. Според нея, кризата се е отразила най-вече върху предварителните записвания.

Докато преди години ние бяхме наясно поне с 60 на сто от летните резервации още през зимните месеци, сега гостите предпочитат да запазят места в последния момент, обясни Тодорова. По думите ѝ, заради пандемията курортът вече две години разчита и на по-различни пазари в сравнение с периода преди кризата.

Спорт и различни активности

За да отговорим на новите потребности на туристите, разработихме различни оферти, които да отговарят на търсенето, каза Тодорова. По думите ѝ, комплексът вече залага на онлайн маркетинга, стреми се сайтовете му да бъдат възможно най-привлекателни и атрактивни. Офертите са достъпни и от мобилни устройства.

Всъщност, това че не работим с посредници, е доста интересен вариант, допълни Тодорова. Тя уточни, че резервационните системи, с които работи курортът, са едни от най-модерните в света и му дават възможност за гъвкавост и уплътняване заетостта на хотелите.

В продуктите, които предлага комплексът, отдавна не се включват само море и слънце, настаняване и хранене, разказа още Тодорова. Според нея, туристите вече искат лични преживявания и без усилия от страна на домакините, няма как да бъдат привлечени.

Един от акцентите в политиката на "Албена" е спортът. Курортът предлага училища по футбол, конна база, стадиони, две учебни бази по подводно плуване. От тази година ще бъде открито и училище по плажен волейбол.

Естествено, се залага и на балнеолечението и релаксиращите процедури, като за целта в услуга на гостите работят няколко СПА-центъра.

Желаещите да разгледат региона, могат да се възползват от офертите за екскурзии до културните и исторически забележителности във Варна, Балчик, Калиакра. Към този тип опознавателни пътувания проявяват интерес най-вече гостите от Франция, скандинавските страни и Германия, обясни Тодорова. По думите ѝ, българските и румънските туристи предпочитат да си организират екскурзиите сами, защото обикновено са пристигнали с личните си автомобили.

Възстановителна програма за преболедували Covid-19

От тази година комплексът предлага и специално разработена постковид програма, насочена към хората, които са боледували от коронавируса. Основното изискване е да са минали поне 90 дни след болестта, обясни Тодорова.

Програмата за рехабилитация е дело на лекари - пулмолози и физиотерапевти. Предвидено е тя да бъде с продължителност 6, 10, 14 или 21 дни. Лекарите препоръчват 21 дни, но естествено в днешното динамично ежедневие, човек трудно може да си позволи толкова голям престой, затова са разработени и кратките варианти, обясни Тодорова.

Според нея, програмата включва не само процедури с кал и минерална вода, но и теренно лечение, гимнастика, дихателни упражнения, инхалации, както и специална хранителна диета, за да се възстанови по-бързо и качествено организмът.

Хубавото е, че дори и при по-кратък престой, хората могат да добият умения и после сами да правят у дома някои от упражненията, допълни експертът. И уточни, че програмата е за всички гости, не само за българите, затова е активно рекламирана и на чуждестранните пазари.

Кадрите – основен проблем

Един от основните проблеми за сектора са кадрите и той се задълбочава непрекъснато през последните 5 години, каза още Тодорова. По думите ѝ, недостигът на работна ръка е накарал комплексът да търси служители зад граница, като тази година наетите ще бъдат главно от Украйна и Киргизстан.

По принцип туризмът е бранш, в който 30 на сто от кадрите се сменят всяка година заради сезонността и поради това, че в него работят много ученици и студенти, обясни Тодорова. Според нея, тъй като квалифицираните българи предпочитат да работят в други европейски държави, чуждестранните работници в сектора у нас ще се увеличават.

"Албена" разчита и на много студенти, които пристигат по програмата "Еразъм", каза още Тодорова. По думите ѝ, през настоящата година в комплекса ще работят млади хора от Турция и от Западна Европа, включително от Италия. Студентите са бъдещи бакалаври, които се трудят в реална обстановка, а накрая получават атестати.

Заради пандемията, акцент за ръководството на комплекса в момента е ваксинацията на служителите. Около 150 души са вече имунизирани и процесът продължава, уточни Тодорова. Според нея, целта е до разгара на активния сезон около 70 на сто от персонала да е с поставена ваксина. Това е валидно и за чуждестранните работници, които е допустимо да бъдат и с руска ваксина. Не задължаваме никого да се ваксинира, но при равни други условия назначаваме тези, които са избрали да пазят както себе си, така и гостите, обясни Тодорова.

Зелени политики

Като цяло комплексът работи упорито, за да постигне прехода си към кръгова икономика, каза още Тодорова. Прилага се цялостна програма за управление на околната среда.

На много от хотелите са инсталирани фотоволтаични панели, почти 100 процента от вътрешния транспорт в курорта е с електромобили, действат системи за икономии на вода, на електроенергия и за редуциране на вредните емисии. Работи се и по управлението на отпадъците, като от тази година и хранителните остатъци от ресторантите вече ще бъдат използвани за производство на ток, допълни Тодорова.

Около 50 на сто от продукцията, която се предлага в менютата на ресторантите, е собствено производство. Комплексът сам си осигурява плодове, зеленчуци, зърнени култури. Има и стадо с 320 глави шотландска порода говеда, които се отглеждат свободно. Ресторантите разчитат и на фермата за охлюви, която е и атракция за посещения, особено за френските туристи, обясни Тодорова.

За да бъдат привличани гости, е редно да се обръща специално внимание на храната. Затова главните готвачи на ресторантите подготвят предварителни менюта, според това от коя страна са туристите в съответния хотел. В тях са включени поне две тематични вечери, като едната естествено цели да демонстрира възможностите на родната кухня, разясни Тодорова.

По БТА

Споделяне

Още от Бизнес