Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Всеки пети ученик не се справя по български език и математика

8 коментара
Всеки пети ученик не се справя по български език и математика

Децата на родители със средно и висше образование се справят поне два пъти по-добре с учебния материал отколкото тези от необразовани семейства. Това е устойчив структурен проблем, но по време на дистанционното обучение ножицата между двете групи се е разтворила още по-широко. Това е един от изводите в анализа на обучението от разстояние в електронна среда, изготвен от служебния екип на Министерството на образованието и науката (МОН).

Анализът, представен в края на миналата седмица, показа някои притеснителни резултати - задълбочаване на образователните неравенства, влошаване на мотивацията, ангажираността и знанията на голяма част от децата и риск от увеличаване на отпадащите от образователната система.

На националното външно оценяване по български език и литература в VII клас през тази година учениците, чиито родители не са посещавали училище, са постигнали едва 25% от средния резултат за страната. Половината от средния брой точки имат децата от семейства с основно образование.

На другия полюс са седмокласниците с родители висшисти. Те надхвърлят средния резултат с 29 процентни пункта. Учениците от семейства със средно образование имат резултати около средното равнище.

Сходна е картината на изпита по математика след VII клас. Децата на висшистите са показали резултати с 39 процентни пункта над средните, докато учениците с неграмотни родители са постигнали само 38% от средното равнище. Разликата е повече от три и половина пъти.

"Учениците, получили под 30 процента от максималния брой точки на националното външно оценяване след VII клас по български език и литература, са приблизително 21%. На изпита по математика такива са почти половината. Това означава, че всяко пето дете не се справя с материала нито по български език и литература, нито по математика. Това означава риск от отпадане от образователната система", обясни при представянето на анализа министърът на образованието и науката проф. Николай Денков.

От подобен порядък са разминаванията в знанията на учениците и в другите класове, които се явяват на национално външно оценяване и държавни зрелостни изпити.

При зрелостниците от семействата с най-висок и с най-нисък образователен статус разминаването в знанията по български език и литература е почти два и половина пъти. Децата на висшистите постигат 118% от средния резултат, а тези на неграмотни родители - едва 48%.

Данните от всички национални изпити показват още, че обучението от дистанция се е отразило значително по-зле на учениците от по-слабо образовани семейства, отколкото на техните връстници с по-добре образовани родители.

През тази година в VII клас резултатите по български език и литература при първата група се влошават с 13.8 на сто в сравнение с 2019 г., докато при втората – само с 1.5 на сто. По математика спадът в резултатите е съответно 15.6% и 1.4%.

Подобно и положението на матурата по български език и литература в XII клас. Зрелостниците от необразовани семейства показват с 11.1% по-слаби резултати спрямо 2019 г. Постиженията на дванадесетокласниците с родители висшисти намаляват с по-малко от 1% в сравнение с последната година с нормално присъствено обучение.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #8

    Министерство на образованието може да събере всички ресурси "при себе си" и да ги препрати към училищата. Ресурси се наричат всички безплатни книги и помагала в електронен вариант, всички анимации, учебни задачи и игри. Към тях може да се добави огромната библиотека на Съюза на слепите, която съдържа аудиозаписи на книги, може би и на учебници. Ако има такъв ресурс на граждани с други увреждания, те могат да се ползват като учебници за малцинствата. Може да се включи Образователната телевизия на БНТ, Дискавъри и Нешънъл Джиографик. МОН може да създаде национален образователен фонд, какъвто има в Националната библиотека.

  2. .text
    #7
    Отговор на коментар #6

    Всъщност за несшравянето едва ли е виновна програмата и липсата на мотивация в нея. В случая е по-скоро неадекватна работа с учениците. Колкото и да е зле един ученик с достатъчно работа ще се оправи.

  3. .text
    #6
    Отговор на коментар #5

    Отделно матурите по математика наказват тези дето знаят повече за използване на допълнителните им знания. Чудничко :)

  4. .text
    #5

    За БЕЛ липсва адекватна мотивация. Програмата прилича на пропаганден курсп по "патриотизъм", почти не се разглеждат важни и смислени теми, а се дъвче едно и също и се зъбрят клишета. За математиката - отново няма мотивация, учи се материал без връзка с каквото и да е. Зубрят се алгоритми и формализми без разглеждане на съдържателната страна.

  5. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #4
  6. Dante Alighieri
    #3

    Това са ония представители на народа Чангара, дошъл по нашите земи от долното поречие на Ганг преди 6 века.

  7. Ощавен маркиз
    #2

    Единственият начин да приобщим нашите АРИЙСКИ братовчеди - ромите, към многострадалната /и възземаща се в ЕС/ българска нация и цивилизована гражданска среда Е: да ги образоваме, с цената на всякакво финансово и духовно-обгрижващо усилие! Не можем да им забраним да раснат като етнос; плодовит си е той, не му мисли много-много, за разлика от "немургавия" нашенски народец... В близките десетина-двайсет годин на Татковината ни ще се наложи да вкара в производителната си бачкаторска и данъкоплатска "класа"

  8. ivancho ivanov
    #1

    Родители с нисък образователен ценз са и вероятно и с нисък доход, който не позволява на децата им да имат широк достъш до е-образование, всяко едно има смартфон, все едно време да имаш химикалка! Има ли роми в държавната администрация, в полицията напр. и колко ако има?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.