Всеки седми автомобил у нас се движи без "Гражданска отговорност"

Всеки седми автомобил у нас се движи без "Гражданска отговорност"

Без задължителната застраховка "Гражданска отговорност" се движат 14 процента от регистрираните автомобили, останалите 86 на сто спазват законовите изисквания и са сключили полицата, без която нямат право да излизат на пътищата. Това сочат данни на Комисията за финансов надзор (КФН), цитирани от агенция "Фокус" във вторник.

 

Обхватът на "Гражданска отговорност” вече се следи в реално време и ако за определен автомобил няма сключен договор, или този договор е бил прекъснат и не е подновен, то до собственика веднага се изпраща уведомление, че има 14-дневен срок да представи застрахователна полица.

 

От КФН смятат да направят промени в Наредбата за задължителното застраховане, за да се спре объркването на водачите на коли, че им е необходим сертификат "Зелена карта" за пътуване в страните от Европейския съюз, тъй като при сключването на "Гражданска отговорност" са отбелязали територията на страната, за да получат предлаганата им от застрахователя отстъпка. Така потребителят смята, че за пътуване в ЕС му трябва "Зелена карта" и плаща за нея, а всъщност Кодексът за застраховането и европейската директива по автомобилно застраховане предвиждат, че единната премия "Гражданска отговорност" осигурява покритие на рискове за цялата територия на Европейския съюз и на другите държави, чиито национални бюра са страна по Многостранното споразумение.

 

Така финансовият регулатор ще иска в полицата да бъде ясно посочено, че на база на платена премия застраховката важи за цялата територия на ЕС. Повечето от застрахователите подкрепяли идеята.

 

Комисията установила, че в Северна България има надценка между 200 и 500 процента над базовата тарифа. Най-потърпевши от това за собствениците на коли в Русе, Видин, Силистра, както и в областите Монтана, Враца, Разград и Добрич. Подобна висока надценка се прилага спрямо лица, които притежават повече от четири регистрирани автомобила, или в случай на предоставяне на превозното средство за ползване от чужди граждани извън страната ни, обясняват от КФН.

 

Регулаторът посочва, че застрахователите в България по закон не са ограничени при определянето на крайната цена на "Гражданска отговорност”, а само уведомяват комисията за промяна на тарифите си Комисията за финансов надзор има право да се намеси в цената на "Гражданска отговорност” само в случаите на недостатъчност на премията, както и при нарушаване на забрани като например – диференциране на премията по полов принцип.

Споделяне
Още от Бизнес