Всеки втори пътник на БДЖ ползва намаление

Железопътният транспорт е най-популярен сред жителите на малките градове и тези, които ползват намаление, сочат данните от проучване на Алфа рисърч, проведено в периода 22 май – 22 юни 2007 г. 

Проучването сред хиляда пътници на БДЖ показва, че 45,9% от тях поставят на първо място възможността за пътуване с намаление. Това е и основният фактор, който определя решението на пътуващите, когато става въпрос за избор на превозно средство при по–дълги разстояния.

Делът на ползващите намаление при пътуване в БДЖ е 55% от общия пътникопоток на компанията. Това, според данните на Алфа рисърч, прави всеки втори пътник. Клиентите, които плащат пълната сума на билета са 46,3%, а 3,2 на сто от анкетираните не са пожелали да отговорят дали ползват намаление. Според 90,8 на сто от клиентите на БДЖ, държавата трябва да предостави повече средства за закупуване на нови вагони или да ремонтира съществуващите.

Според пътниците железницата изпълнява повече социална, отколкото търговска функция и затова 72,3% от тях смятат, че държавата трябва пряко да финансира развитието на железницата.

Едновременно с това клиентите на БДЖ не са готови да плащат по-високи цени, показва анкетата. Един на всеки седем пътуващи с БДЖ е готов да плати от 5 % до 10% по-висока цена и едва 3,1 на сто са склонни да платят с 20% по-скъп билет. А това ще се наложи заради повишената сериозно цена на тока за стопанските потребители от юли. Ръководството на железницата все още обмисля каква ценова  политика да предприеме при това положение

Между 30 и 200 на сто се е увеличил пътникопотока по линиите, обслужвани от новите германски мотриси Дезиро, каза Димитър Петков, директор пътнически превози в "БДЖ" ЕАД. Част от тях са били напълно изоставени, преди да се пуснат по тях новите мотриси. Проблемът е, че всъщност купените до този момент 25 дизелови мотриси и заявени още 25 електрически са изчерпали инвестиционните възможности на компанията.

Димитър Петков уточни, че клиентите по тези линии пазят новите вагони, за разлика от старите композиции, които са пътували по абсолютно същите линии. Според проучването, 77,8 на сто от пътуващите с БДЖ смятат, че пътниците не спазват достатъчно хигиенните правила и разрушават имуществото.

На въпрос на Mediapool защо се бави учредяването на смесеното дружество между Сименс и БДЖ във Варна за ремонти и поддръжка на мотрисите Дезиро, министър Петър Мутафчиев уточни, че проблем са били неиздължените суми, фиксирани в договорите за годишен ремонт и поддръжка на мотрисите. Сумата, която се плаща, се изчислява на база изминати километри, но годишно това прави около 7 млн. лева, каза финансовият директор на компанията Михаил Драгиев.

Той допълни, че от облигационния заем, който БДЖ възнамерява да тегли, ще бъдат заделени средства за изплащане на тези задължения и тогава заедно с германската компания Сименс ще се реши дали ще има такова дружество.

Мотрисите и сега се обслужват във варненското депо, то е оборудвано, просто не е учредено смесеното дружество, каза Драгиев.

Близо един милиард евро са нужни за модернизация на подвижния жп състав, коментира директорът на пътнически превози Димитър Петков. За следващите три години необходимата сума е около 500 млн. лева. Ежедневно не достигат по около 120 пътнически вагона, за да се обслужват линиите, каза още Петков. Той уточни, че на международните борси един пътнически вагон се предлага на цени от 800-900 хиляди евро до 3,2 млн. евро.

До края на 2007 г. компанията е планирала да закупи сто вагона втора ръка за 20 млн. лева, които ще се изплащат 10 години. За обслужване на населението са необходими още минимум 50 електрички, които да поемат трафика на ученици и работници.

Димитър Петков каза, че е много важно да се закупят спални вагони. Въпреки лошото състояние на тези 59 спални и 72 кушет вагони, обслужващи определени линии, те са заети на 100%.

В периода 2008 до 2009 година БДЖ е планирала да купи 30 рециклирани спални вагона за 37 млн. лева, а в периода  2009-2012 г. ще се вземат 30 нови спални вагона за 117 млн. лева, които да поемат международния пътнически трафик.

България е единствената страна, която няма интерсити  влакове, затова БДЖ е планирало в периода 2009-2012 г. да купи 70 нови вагони за 120 млн. лева, които да пусне като интерсити влак, съобщиха още от компанията.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: