Ромите в кв."Филиповци" може да останат без връзка със София

Всички магистрали поскъпват заради допълнителни еластични огради

Спорове по отчуждения на имоти блокират пътни строежи и задръстват съдилищата, казва шефът на пътната агенция Лазар Лазаров

Лазар Лазаров. Сн. БГНЕС

Строителството и ремонтът на магистрали ще се оскъпи заради нови европейски изисквания за повече еластични огради. В момента се правят разчети какви допълнителни средства са нужни. Това съобщи председателят на Управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров пред Mediapool. Той заемаше този пост при управлението на ГЕРБ, напусна при кабинета "Орешарски" и стана директор на притежавания от Георги Гергов Пловдивски панаир, но служебното правителство на Георги Близнашки го върна начело на пътната агенция.

Заедно с него се възстанови като приоритет изграждането на магистрали. По време на краткия си мандат правителството на Пламен Орешарски наблегна на ремонтите на второкласни и третокласни пътища, а строежът на магистрали изостана критично, както и изпълнението на оперативна програма "Транспорт".

Ремонтите на т.нар. селски пътища обаче сега са обект на ревизия, тъй като има съмнение, че някои от тях реално не са правени. Така например пътят през село Вардим, Великотърновско, се оказал само на хартия.

Интервюто с Лазар Лазаров е взето "на крак" между две негови срещи, на които се опитва да намери пари за решаване на проблема със задълженията от над 15 млн. лв. към строителите на отсечката от Шумен до Белокопитово на магистрала "Хемус".

Всички магистрали поскъпват заради допълнителни огради

"Заради промяна в нормативната база на европейско ниво, която е свързана с изискването еластичната ограда да бъде с по-голяма дължина спрямо заложеното, всички нови магистрални участъци ще поскъпнат. За всеки лот ще е различно, но ще бъдат засегнати всички лотове в строеж. Новата нормативна база изисква наличие на еластични огради там, където преди това не са се изисквали. Например по времето, когато са подавани офертите, се изискваха еластични огради за насипи с височина до 3 метра, а сега е до 1 метър. Така че за всички насипи, където има разлика в дължините между 1 и 3 метра,трябва да има еластична ограда" заяви Лазар Лазаров.

Античен град израства край магистрала "Марица"

Докато настоящият президент Росен Плевнелиев бе регионален министър в кабинета "Борисов", се ангажира с обещанието за три готови магистрали през неговия мандат – "Люлин", "Тракия" и "Марица". Към момента не е завършена само "Марица", която трябваше да е готова през ноември 2013 г., ако сключените договори се спазваха. Причината това да не се случи са отчуждения и археология, става ясно от думите на Лазаров.

От близо година в участъка от Оризово до Димитровград (лот1) на магистрала "Марица" не се работи. Това твърдят български подизпълнители, наети от главния строител - италианската компания "Чи Ем Чи Груп", както и пътуващи до Димитровград.

"Договорът с изпълнителя няма как да прекратим по простата причина, че там все още се извършват археологически проучвания", заяви Лазаров.

"Искат допълнително средства (76 млн. лв.) за удължена работа на офиси и секретарки. Колегите с право са го отхвърлили. На трасето обаче има и допълнително възникнали работи, заради пропуснати инженерни съоръжения и неточна геология. За тези допълнителни дейности ще има нова обществена поръчка, с която ще търсим изпълнител на този вид работи. В момента не мога да кажа точно на каква стойност ще е, защото сега се правят разчетите", каза инж. Лазаров.

Той не се ангажира със срок кога ще е готова отсечката от Оризово до Димитровград, защото това зависи от работата на археолозите, но се надява да е готова до лятото на 2015 г.

Предстои да започне проучване на още един терен.

"Открит е Античен град – с къщи, площади, гробище, точно преди моста над река Марица при село Ябълково. Това няма да спре строителството на магистралата. Напротив, в момента, в който го открият и опишат, дай Боже да стане час по-скоро, работата продължава. Може да направим музей на открито и пътуващите по магистралата да спират на паркинг края нея и да го разгледат. Но и тук имаме трудности с отчужденията – все още не е решен въпросът с терен при 5 км в началото на магистралата. За съжаление, решението на Конституционния съд (КС) от 15 юли миналата година се отрази пагубно на инвестиционната програма на държавата и на общините", каза Лазар Лазаров.

През юли 2013 г. КС реши, че инвеститор не може да влезе във владение на имота - частна собственост и да започне строителни дейности, преди да е влязъл в сила административният акт за отчуждаването на държавата и общините. Делото в КС беше образувано по искане на омбудсмана Константин Пенчев, който атакува промени в Закона за устройство на територията, одобрени от депутатите от ГЕРБ в 41-то Народно събрание с цел отпушване на големите инфраструктурни проекти.

За отсечката от Димитровград до Харманли (лот 2) на магистрала "Марица", която вече поскъпна с 16.6 млн. лв. по времето на кабинета "Орешарски" се надява да бъде пусната до края на ноември. "Строителите на лот 2 работят много сериозно и са обещали през ноември да имаме магистрала. За това друго възлагане, освен тези 16.6 млн. лв. няма да има", каза Лазаров.

Строител на участъка е сдружение "Марица-Хайуей", в което влизат българската "ПСТ Холдинг" и австрийската "Порр". Строежът на участъка тръгна с ускорени темпове през април, след като беше сменена собствеността и ръководството в "ПСТ Холдинг".

Участъци от магистрала "Струма" готови догодина

Закъснява строителството и на двата участъка от магистрала "Струма". Единият - от Сандански до ГКПП "Кулата" (лот 4) - се строи от гръцката фирма "Актор", която поиска още 39 млн. допълнително, за да го довърши. Това е близо до цената, с която фирмата спечели търга преди две години – почти 56 млн. лв. без ДДС. Отделно "Актор" получи допълнително 5.5 млн. лв. без ДДС за изместване на инженерна инфраструктура през март 2014 г.

"Няма да удовлетворим претенциите на "Актор". Голяма част от тях са нереалистични. "Актор" смятат, че държавата е длъжна да им осигури кариери, материал, само не разбрах дали трябва да построим и пътя, и след това да им го платим. Такива претенции няма как да изпълним. За допълнителните дейности, свързани с изместването на инженерни мрежи ще им бъде платено допълнително около 7 млн. лв. На обекта има мобилизация, но не е това, което очакваме да видим. Пусковият срок е 15 октомври, но не се работи с темпото, за да бъде спазен. Държавата може да помогне, но насреща трябва да имаме изпълнител, който иска да работи и да завърши работата в срок", каза Лазар Лазаров.

Другият участък в строеж е от Дупница до Благоевград. Той се изпълнява от българските компании "ГБС Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и италианската "Импреза". "Това е единственият строител, който до момента не е поискал още пари. Има обаче нерешени въпроси с отчуждения, които са отговорност на държавата, така че там може да се търси споразумение за удължаване на сроковете. Заради непрключилите отчуждения държавата все още не е издала и всички разрешения за строеж", каза Лазаров.

Западната дъга – "Берлинска стена" за ромите от кв."Филиповци"

Западната дъга на София е друг от големите проекти, който се изпълнява с европейски средства. Това е особено важен обект, защото ще свърже пътуващите от магистрала "Люлин" със Северната скоростна тангента, изнасяйки транзитното преминаване на тирове извън столицата. Участъкът от магистрала "Люлин" до река Какач, който се строи от обединение начело с "Трейс груп холд", трябваше да бъде готов през юни 2014 г., но това не се случи. Там се образуват задръствания, които стават особено тежки, когато има поток от пътуващи турци за Германия. "Трейс груп" поиска допълнително 12 млн. лв. за довършването на обекта, но Лазаров все още не се е запознал с искането им.

"Срокът се удължи, защото и тук е открит археологически обект – вероятно гробище, под съществуващия сега път. То е при карулката на КАТ. В момента пазим гробището, защото археолозите трябва да кажат дали е важно. Допълнителен проблем са и отчужденията. Този проект е съвместен със Столична община и при Филиповци трябва да бъде направен надлез. Очаквам от Столична община да предадат проекта до края на август и да са направили отчужденията на шест имота от страна в кв. "Филиповци", които засягат връзките на този надлез. Ако няма възможност за надлез, ще минем на изпълнение на пасарелка. Това ще е голямо неудобство за живеещите във Филиповци, защото остават без никаква пешеходна връзка с кв. "Люлин"", обяснява Лазар Лазаров.

За втората фаза на обекта - продължението на Западната дъга до Северна скоростна тангента, предстои обявяването на нова обществена поръчка. "До края на годината ще обявим нов търг, най-вероятно ще разделим обекта на две фази, защото няма как да бъде завършен до октомври 2015 г. Проблемът и тук са отчужденията, както и при Северна скоростна тангента", каза Лазар Лазаров.

На репликата дали и тук са заложили нереално ниски цени, шефът на пътната агенция отговаря: "Ние не слагаме цени. Цената се определя от независим лицензиран оценител по методика, по която работят. Те няма как да дадат по-висока цена от пазарните аналози".

И все пак, както става ясно от документи, има случаи на два съседни имота, единият от които е оценен примерно за 40 евро/кв.м , а другият за стотинки.

"Но тези имоти са в две различни землища. Единият го водят земеделска земя, другият урбанизирана територия. За единия имот плащат 15 лв. данък в общината, а за другия -1500 лв. годишно. Значи, или искаш да криеш данъци и не си декларираш какъв ти е имотът, или не сменяш предназначението, защото чакаш еди си какво си. Има и трета категория за свързани лица, които си препродават 5 кв. м от имота на роднини за 50 000 лв. Това рефлектира на целия пазар. Има такива случаи и аз съм ги дал в прокуратурата", каза Лазар Лазаров.

Северна скоростна тангента – още се чака работният проект

Неясна остава съдбата и на Северната скоростна тангента за 150 млн. лв., които може би ще бъдат загубени, защото 17-километровата магистрална отсечка няма как да бъде завършена до октомври 2015 г. Строежът не може да тръгне заради над 250-те дела в съда, образувани поради ниските цени на отчуждените територии. В същото време обектът е важен, защото прави връзката от Западната дъга с магистралите "Хемус" и "Тракия", както и с главния път в посока Видин. Строител на обекта е българско обединение начело с "Водстрой 98", която по думите на Драгомир Стойнев не е свързана с Делян Пеевски. Това е първият голям пътен проект за "Водстрой 98", която досега е изпълнявала обекти основно във водния сектор.

"Очакваме от изпълнителя да внесе преработения проект до 5 септември. Отчужденията тук са ни най-големият препъни камък. Очаквам толерантност от собствениците на земи, защото органът, който може да се произнесе каква е цената, е съдът. Ние не можем да се споразумеем. Заради същия проблем в момента не се работи и по обхода на Габрово, който е първи етап от тунела под Шипка. Извършват се само изкопни работи на пътен възел "Поповци", каза Лазаров.

"Отчужденията са сериозен проблем за всички големи инфраструктурни обекти", обобщава шефът на пътната агенция.

Споделяне
Още по темата
Още от Интервюта

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?