Всички въпроси водят към АПИ

Според българските нормативи сцеплението на пътя не се мери, а участъкът в Искърското дефиле е със стандартен асфалт като при две трети от пътищата у нас

Всички въпроси водят към АПИ

До каква степен състоянието на пътищата у нас е причина за малки и големи катастрофи, взели десетки жертви? Въпросът изглежда кощунствен на фона на триумфалното рязане на ленти и милиардите левове на българските данъкоплатци и ЕС, които се изливат в пътно строителство. Последният случай с катастрофиралия автобус край Своге, отнел живота на 17 човека, за пръв път фокусира вниманието именно върху качеството на пътната настилка и по-специално лошото сцепление, за което от МВР многократно – но безуспешно - са алармирали пред пътната агенция.

И тук идва първият парадокс, на който вероятно ще се натъкнат и разследващите инцидента.

Представител на надзорната фирма, която е упражнявала строителния контрол, заяви пред Mediapool, че в България няма нормативно изискване да се измерва сцеплението между пътя и гумите, колкото и странно да е това. Ремонтът на конкретната пътна отсечка в Искърското дефиле е изпълнен със стандартен тип асфалт, какъвто се използва при две трети от пътищата у нас.

Пътят е основно ремонтиран от "Трейс Своге" и въведен в експлоатация през септември 2015 г., по данни на АПИ. От тогава за поддържането му се грижи обединението "Белмекен 2015" ДЗЗД, в което водещ партньор е варненска фирма.

Основният спор в момента е дали пътят е качествено ремонтиран. След като и регионалният министър, и МВР твърдят, че настилката има дефекти, възниква въпросът как е възможно те да са възникнали две-три години след рехабилитацията му.

От "Трейс" твърдят, че обектът е приет от пътната агенция без забележки и отказват да направят ремонт за тяхна сметка. Прехвърлят отговорността към поддържащото пътя дружество. От "Белмекен 2015" към момента мълчат и нямат официална реакция. Съгласно договора ѝ с пътната агенция, компанията няма право да дава изявления пред медиите без разрешение от АПИ.

Сцеплението на пътя

Въпреки че минава през планински релеф, с множество остри и опасни завои, пътят е изпълнен със стандартния тип асфалт, т.нар. клас "А", каквото е изпълнението на две трети от пътищата у нас. Това решение е било съгласувано с АПИ, разясниха пред Mediapool от надзорната фирма, която е контролирала ремонтните дейности.

За т.нар. последен или износващ пласт асфалт, съгласно спецификациите, съществуват три типа - клас "А", клас "Б" и сплит мастик.

Клас "А" е най-масово използван. Клас "В" е с най-високо сцепление и се използва предимно в планински терени, най-масово в Родопите. Сплит мастика се използва при магистралите и характерното за него е, че се полага полимер модифициран битум, разясниха пътни инженери.

Според тях за пътния участък край Своге е решено да не се използва асфалт тип "В", защото е по-шумен, а пътят минава през множество населени места.

Пътни инженери твърдят, че в България сцеплението на пътя не се контролира по техническа спецификация. Това не се изисква и от строителния надзор. В проблемния участък не е замервано сцеплението на гумите с пътя.

Институтът за пътища и мостове, който е под шапката на АПИ, единствен има уред, който може да измери този показател, но това се прави изключително рядко, твърдят надзорни фирми.

Как е изпълнен ремонтът за близо 23 млн. евро на 82 км

Ремонтът на пътя е част от лот 17 по програмата "Транзитни пътища V", изпълнявана с кредит от Европейска инвестиционна банка.

Общо в този лот са включени три участъка с дължина от близо 82 км, на които е извършен основен ремонт, възлизащ около 23 млн. евро без ДДС. Трите участъка са: Път II-16 Мездра – Ребърково – Елисейна (участък 1) Път II-16 Елисейна – Своге (участък 2) и Път II-16 Своге – Нови Искър (участък 3).

Ремонтните работи започват на 29 септември 2011 г. Проектът е приключен на 5 септември 2015 г., става ясно от информацията на пътната агенция. Ремонтните дейности са се забавили с близо две години. На страницата на АПИ не е посочено по какви причини.

Цялостната рехабилитация на пътя е извършена съгласно проекта и одобрената техническа спецификация. Изпълнението е по стандарта на инженерите консултанти ФИДИК (FIDIC) т.нар. Червена книга. По този стандарт изпълнителят е длъжен да съгласува всичко с инженера на обекта. Това е британската инженерно-консултантска компания "Мот Макдонал" (Mott Macdonald).

От "Трейс" посочват, че асфалтовите настилки са изпълнени през 2014 г. Твърдят, че това е и годината , в която пътят е пуснат за експлоатация. Т.е. пътят е пуснат в експлоатация две години преди формалното му приемане.

Министърът на регионалното развитие Николай Нанков заяви, че пътната агенция пет пъти е приканвала с писма изпълнителя на ремонта да отстрани за своя сметка констатираните дефекти. Последното е било от юли и "Трейс Своге" е имала срок до 15 август да оправи пътя. Компанията обаче не е подписала изпратените ѝ предупреждения, които се отнасят не само за участъка, в който стана катастрофата на 25 август, но и за цялото трасе, по което е работила. Общо 22 проблемни участъка с дефекти са констатирани през март от експертна група и втори път през юли с констативен протокол, каза Николай Нанков.

В гаранция ли е пътят – въпрос с повишена трудност

Друг спорен момент е дали пътят е в гаранция и трябвало ли е "Трейс" да го ремонтира за своя сметка.

Пътят е въведен в експлоатация с Акт 16 на 27 декември 2016 г. Това е датата, от която започват да текат 365 дни за съобщаване на дефекти, съгласно договора по ФИДИК (FIDIC). Това означава, че гаранционният срок е изтекъл на 27 декември 2017 г.

Според българското законодателство обаче гаранционният срок е 2 години и той все още не е изтекъл, коментираха пътни специалисти пред Mediapool.

Няма официална информация каква гаранция са платили "Трейс Своге" по този договор и дали тя вече е освободена.

Казусът е юридически, защото договорът е подписан по условията на ФИДИК, а не по българското законодателство. Най-вероятно и това е причината "Трейс" да откажат да изпълнят ремонтите за своя сметка.

Ролята на пътноподдържащата фирма

Освен това от "Трейс" посочват, че те не отговарят за това как е поддържан пътят от 2014 г., когато реално започва да се ползва, по техни твърдения, до официалното му въвеждане в експлоатация през декември 2016 г.

"АПИ избира фирма, която да осъществява тази задача (поддържането на пътя – бел.ред.). Нашият ангажимент е единствено свързан с евентуални възможни дефекти – отговорност на изпълнителя, които се появяват по трасето в гаранционния двугодишен срок. За 4- годишния период установените такива не са съществени и/или възпрепятстващи или застрашаващи безопасността на движението. Изпълнителят е изпълнявал стриктно и безкомпромисно договорните си задължения", твърдят от "Трейс".

Освен това от компанията припомнят, че след стартирането на ремонтите по магистрала "Хемус", цялото движение на тежкотоварни автомобили, се пренасочи през Искърското дефиле, което допълнително значително е натоварило второкласно трасе.

По цялото трасе пътя е поставена вертикална сигнализация и хоризонтална маркировка, указваща ограниченията на скоростта и опасностите по старопланинския път съгласно нормативните изисквания за подобен тип път, твърдят от "Трейс".

Започнали сме задълбочена проверка на пълния набор комуникация с възложителя, инженера-консултант, отговорен за изпълнението по правилата на ФИДИК, и всички отговорни институции, съобщават още от "Трейс".

Как е поддържан пътят след ремонта

Няма яснота как е поддържан пътят след пускането му в експлоатация, което според сайта на АПИ е станало през септември 2015 г.

Пътят е на територията на Областно пътно управление София. От 12 септември 2015 г. за пътищата отговаря дружеството "Белмекен 2015" ДЗЗД, което има сключен 4-годишен договор с АПИ.

Според публикуваната от АПИ информация (в профила на купувача) на дружеството не са възлагани никакви дейности за поддържането на пътищата на територията на Областно пътно управление София.

Възможно е да е възлагана работа на "Белмекен 2015", но АПИ да не е публикувала информацията.

Към момента има публикувани документи единствено за зимно чистене за сезон 2015/2016, като на "Белмекен 2015" е изплатена сумата от 778 376. 76 лв. Договорът с компанията изтича на 13 септември 2019 г.

Съгласно подписания договор пътната агенция възлага месечни, допълнителни и извънредни задания на "Белмекен 2015". Месечните задания се дават на изпълнителя до 28-о число на предходния месец.

Допълнителните задания се дават по всяко време, но в срок не по-малък от 3 работни дни преди началото на работата. Извънредните задания са свързани с проходимостта на пътя и осигуряване на безопасността на движението и могат да се дават по всяко време. Не е ясно дали на дружеството са възлагани някакви дейности по превантивно и текущо поддържане на пътищата на територията на област София.

Пътната агенция има право да поиска от изпълнителя да отстрани служител от компанията, ако той не си върши съвестно работата (чл.14 от договора).

Дружеството не плаща много на работниците и проектантите, които са с висше инженерно образование, става ясно от публикуваните цени. За един час работа цената е 3.10 лв на работник и по 6 лв. на проектант.

Гаранцията по договора между АПИ и "Белмекен 2015" е 400 000 лв. и ще бъде освободена на 30 юли 2021 г.

Кои фирми влизат в "Белмекен 2015"

В регистрираното по Закона за задълженията и договорите дружество "Белмекен 2015" участват четири дружества.

С най-голям дял е варненската "Инжстройинженеринг" (34%), чийто краен собственик са Пламен и Силвия Стилянови. "Инфра Експерт" държи една трета (33%), а останалите две дружества са "Нелсен Чистота" ООД (16%) и "Ай Ес Ви Трейд" АД (17%).

"Инфра Експерт" е новото име на "АБ Инвест НН" и официално нейни собственици са Иво Крумов Михайлов и Иван Владимиров Владимиров, видно от Търговския регистър. Дружеството е регистрирано на столичната улица "Велико Търново" 27, където е сградата на АДИС.

Регистрираното в Стара Загора дружество "Нелсен Чистота" е собственост на "Титан Интернешънъл" на Димитър Борисов и Иво Иванов.

"Ай Ес Ви Трейд" АД е собственост на Веселин Танов (60%) и Слави Димитров (40%) и е регистрирано в столичния квартал "Младост".

Не е ясно коя точно от четирите компании поддържа именно този участък, защото приложенията към договора не са публикувани. На посочените телефони на компаниите пък не отговаряше никой.

Пътната агенция странно мълчи

Към момента пътната агенция странно мълчи и няма отговор на много въпроси.

Без забележки ли е бил приет ремонтът на "Трейс Своге", както твърди компанията?

Пътят в гаранция ли е; освободена ли е гаранцията на изпълнителя "Трейс Своге"?

Как е бил поддържан пътят след въвеждането му в експлоатация през септември 2015 г.?

Възлагани ли са някакви дейности по превантивна поддръжка на "Белмекен 2015"? Ако да, какви и колко им е платено?

Това са само част от въпросите, които очакват не само обяснение, но и поемане на отговорност.

Още по темата
Още от България

Кой трябва да оглавява листата на БСП за евроизборите?