Пак за едно лого

Всяка прилика е случайна

Подозрителни общи черти между туристически изображения на Киргизстан, Одеса и България

Бдителни сърфисти в интернет откриха любопитни картинки на проекти за графично туристическо лого на два чужди туристически обекта. Единият е на град Одеса, вторият - на средноазиатската република Киргизстан.

И двете имат едно общо качество - приличат силно на прословутото лого, което трябва да представя България по света като първокласна туристическа дестинация. То бе посрещнато с насмешка у нас, а един министър дори си позволи снизходително да го нарече "сладичко, шареничко, на кич отива".

Разликата е, че двата чужди проекта изпреварват по време нашия. С някой и друг месец, че и повече от половин година.

А ако има прилика - тя е случайна.

Няма никаква прилика, например, в цената за изработките на проектите за туристическо лого на Киргизстан и на България.

През миналата година Министерството на културата и туризма на Киргизстан обявява конкурс за разработване на национална емблема в сферата на туризма. Конкурсът е спечелен от 19-годишния дизайнер Талгат Нурдинов, а сумата, която получава, е в български пари около 1100 лева.

Българското министерство на икономиката, енергетиката и туризма обаче е платило цели 1.65 млн. лв., но не само за изработката на логото, но и за проучването му, което било извършено задълбочено сред 8000 потенциални потребители на продуктите на българската туристическа индустрия. Със сигурност авторите на самото лого не са си поделили хиляда лева, колкото е взел 19-годишният киргизки дизайнер.

Ако някой установи визуална прилика между двата графични символа - това е плод на некомпетентност на зрителя. В това ни увериха и от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, след като видяха разпространеното киргизко лого и очевидно се обидиха от сравнението.

"Логото на България е оригинална изработка, съобразена с бранд стратегията на България", под това заглавие бе разпратен до медиите коментар на "фриволното сравнение между двата бранда.

"То е част от динамична система от 12 знака, включваща логата на продуктови и регионални брандове", продължава обяснението за несведущите.

След което се казва: "Логото на България е оригинална разработка на екипа, създал бранд стратегията на България като туристическа дестинация. То е изградено на основата на слънчев символ, който се появява в центъра на всеки от 12-те визуални знака, които съществуват в обща система. Логата са създадени на основата на цвете, с център слънцето, и взаимстват формата на ритуален български хляб, съпътстващ всеки важен аспект от живота на българите".

В същия дух продължава обяснението: "Визуалната концепция е част от общата стратегия за представяне на България като туристическа дестинация. Като част от системата на националното лого са създадени лого на туристически район и на 10 продуктови под-бранда: планински и ски ваканции; балнео, СПА и уелнес; културен туризъм; делови пътувания и събития; еко и селски почивки; приключенски пътувания; спорт и голф; вино и гурме; градски почивки. Визуалната система на логото е динамична и създава основа за разказ за бранд България. Всяко от тези лога е създадено с цел да има самостоятелен живот, представяйки определен вид туризъм пред специфични целеви групи".

След това художествено-творческо експозе, е дадена практическа информация, за да не си помисли този, който съзерцава българското лого, че то се е изтъркаляло от Средна Азия и от Киргизстан е тупнало право в българското министерството на икономиката.

"Стратегията за бранд България е следствие на проведени 9 проучвания в 11 пазара сред повече от 8 000 души, както и след анализ на 17 налични проучвания. Създадени са бранд стратегии за национален, продуктови и регионални брандове, както и различни визуални концепции. Проведени са 11 консултации със заинтересованите страни, а финалните визуални концепции са тествани на 12 пазара - България, Русия, Украйна, Сърбия, Гърция, Великобритания, Швеция, Германия, Турция, Румъния, Чехия, Китай", се казва в обяснението.

И тук стигаме до повода, създал неприятни изживявания в МИЕТ:

"По повод сравненията на логото на България с туристическо лого на Киргизстан (създадено по частна инициатива и по времето на създаване на бранд България), бихме искали да отбележим следните съществени различия между двете произведения:

- Логото на бранд България е замислено изначално като динамична система от елементи (лога), което го отличава от коментираната разработка за Киргизстан, която е статично изображение на природни дадености.

- Логото на бранд България е изработено с ясна структура, в която различни истории се разказват около един общ център (стилизирано слънце).

- Логото на бранд България не е вписано в кръг, а в определена форма с ясна матрица, напомняща формата на ритуален хляб и цвете.

- Стилизациите на двете изображения са коренно различни. Българското лого е с плавни и спокойни форми, докато в цитирания вариант присъстват елементи, очевидно присъщи на тяхната местна традиция".

След като киргизкото лого е натикано там, където му е мястото, от МИЕТ хвърлят и последния си аргумент:

"Логото на Киргизстан не е базирано на национална стратегия за туризма и национална брандингова стратегия, нито има развита бранд-архитектура с под-брандове".

А що се отнася до логото на Одеса, то за него се оказа, че е грубо взаимствано от изработено три години по-рано мексиканско лого. Което е надлежно отразено в интернет-пространството.

Както се казва, нищо ново под слънцето.

Споделяне

Още по темата

Още от Общество

Съгласни ли сте влизането на обществени места да става само със сертификат за ваксиниране, преболедуване или тест?