“Втора Земя” бе намерена извън Слънчевата система

Астрономите за пръв път намериха планета, която по основните си параметри съвсем прилича на Земята и на повърхността ѝ може да има течаща вода, предаде ББС.

Планетата се намира в съзвездието Везни на разстояние 20.5 светлинни години от Земята.

Това е най-малката екзопланета (небесно тяло, което прави кръг около звезда извън пределите на Слънчевата система) , известна на всички учени. Тя прави кръг около своето гаснещо слънце на име Глизе 581 за 13 дни.

Глизе 581 е по-малко и по-студено от нашето Слънце и затова се изчислява, че температурата на планетата съотвества приблизително на земната.

Планетата с условното наименование 581 С се намира 14 пъти по-близко до своето слънце, отколкото Земята  до нашето.

"Изчислихме, че средната температура на тази “свръхземя” е между 0 и 40 градуса по Целзий, затова водата може да е течна”, отбелязва един от авторите на откритието Стефан Удри от Женевската обсерватория. Освен това радиусът ѝ е около 1.5 пъти от този на Земята и на основата на този модел предполагаме, че тази планета е камениста и на нея има океани, допълва той.

Течната вода е основата на живота в известните ни форми, добавя Хавиер Делфосе от университета в Гренобъл.  По думите му откритата планета може да стане цел на космическа експедиция за откриване на извънземен живот.

Засега обаче за изстрелването на космически кораб в съзвездието Везни не става въпрос. “Тя се намира доста далеч и надали скоро ще я достигнем. Ако обаче в бъдеще се появят нови типове двигатели, това може да промени бъдещето”, коментира Елисън Бойл от Лондонския научен музей.

Учените смятат да пратят в Космоса мощен телескоп, който да фиксира светлинните колебания, свидетелстващи за присъствие на живот. Ще се търси в атмосферата на планетата метан и признаци за наличието на хлорофил, който е ключово вещество за фоносинтезата.

Откриването на двойника на Земята предизвиква сред учените огромни надежди. Повечето от намерените по-рано 200 екзопланети представляват газови гиганти, подобни на Юпитер. Тяхната температура е изключително висока, защото са  разположени близко до техните слънце.

Американският астроном Дейвид Бенет, който не е участвал в изследването, обаче предупреди, че температурата сама по себе си не е сигурно доказателство за съществуването на вода на планетата. Възможно е водата да се е изпарила през предишни периоди, когато звездата е била по-гореща отколкото сега, аргументира се Бенет.

Още от Свят