Втори ден български кораб е блокиран от ледоход в Азовско море

Ледоход държи втори ден българския кораб "Катя Зет" в плитчина в Азовско море, близо до пристанище Приморск.

Корабът, плаващ под флага на карибската държава Сент Винсент и Гренадини, е заседнал в 17 часа местно време на 28 януари, съобщи началникът на ИА "Морска администрация" към Министерството на транспорта капитан Венцислав Иванов, цитиран от БТА.

Чака се пристигането на украински ледоразбивач, който да се включи в операцията по изтеглянето на българския кораб, която вероятно ще започне утре вечерта. Вероятно специализираният плавателен съд ще бъде подпомогнат от втори ледоразбивач.

По-рано през деня два буксира се опитаха да помогнат на “Катя Зет” да се придвижи до порта, но без резултат поради недостатъчната им мощност, съобщиха от Керченското търговско пристанище.

Екипажът на кораба е от 14 души българи и четирима украинци. След засядането на плавателния съд към екипажа се е присъединил и морски пилот (лоцман) от Украйна. Това е задължително изискване, за да може плавателният съд да бъде изтеглен от украински влекач, обясни Иванов.

Няма пострадали, всички на борда се чувстват добре, добави той. Опасност за кораба също няма, по предварителни данни той е в добро техническо състояние. След прибирането на плавателния съд той задължително ще мине на технически преглед.

"Катя Зет" е бил нает от фирмата "Варна Трейдинг и Шипинг" за превоз на 7800 тона въглища от украинския порт Бердянск за Бургас. Корабът се командва от един от най-опитните ни моряци капитан далечно плаване Янчо Николов.

По-късно през деня от фирмата-мениджър съобщиха, че е уредено единият от влекачите, осигуряващи кораба, да зареди гориво и вода от порт Бердянск, които да достави на борда на заседналия плавателен съд, съобщиха от компанията. Причината за това е, че запасите са на изчерпване заради дълго продължилата кризисна ситуация.

От варненската компания твърдят, че от 28 януари до днес не са получили отговор на молбите си към украинските власти за съдействие с помощта на специализиран кораб-ледоразбивач.

Корабът е отплавал от Бердянск в полунощ на 22 януари, съобщават от фирмата. Заради рязкото влошаване на метеорологичните условия няколко часа след отплаването корабът попада в тежко ледено поле. Дрейфът на кораба в ледохода е продължил до 25 януари,

когато съдът засяда в плитчина, обясняват от "Варна Шипинг енд Трейдинг". Едва тогава е бил изпратен буксирът "Портовик" от пристанището на Мариопол, който достига до "Катя Зет" след 24 часа. След повече от денонощие работа корабът е освободен, но 2 часа след това "Портовик" е получил заповед да остави "Катя Зет".

16 часа след освобождаването и изминати едва четири мили корабът отново попада в плитчина, пише в съобщението от компанията. Днес "Варна Шипинг енд Трейдинг" са поискали съдействие и от Министерството на външните работи.

Азовско море е характерно с това, че концентрацията на сол в него е твърде малка, заради което го определят като "сладко". Освен това морето е плитко - с 8-9 метра средна дълбочина. Всичко това го прави особено опасно и рисково за корабите през зимата, коментираха пред БТА експерти в бранша.  

Правило в подобна ситуация е корабите да не пътуват самостоятелно, а в групи по няколко и задължително да бъдат предвождани от ледоразбивач, казаха още специалистите.

Споделяне

Още от България

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?