Втори рунд БСП срещу АПИ за експертиза на магистралите

Втори рунд БСП срещу АПИ за експертиза на магистралите

Депутати от БСП внесоха второ искане за независима експертиза на 46 точки за качеството на построените магистрали в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в петък.

От пътната агенция отговориха, че повече от три месеца чакат БСП да посочат експертите си за да уточнят как да бъде направена исканата от левицата проверка.

БСП няма намерение да предоставя експерти, защото европейските лаборатории, които се занимават с качеството на пътната настилка, имат достатъчна експертиза. Това каза Йончева в началото на декември. Това означава, че най-вероятно исканата от БСП експертиза няма да се състои, а случаят ще се използва в предстоящата предизборна кампания.

Елена Йончева е сред номинираните кандидати на БСП да води листата на социалистите на предстоящите европейски избори през май. След първото внесено искане за пътна експертиза Йончева получи обвинение за пране на пари от КТБ. След което тя отговори с аферата "Ало, Банов съм".

Йончева: Продължаваме нашата битка

Сега Елена Йончева декларира, че продължава битката за истината за състоянието на пътищата у нас.

"Търсим истината за състоянието на пътната настилка в България, защото мина повече от половин година от инцидента при Своге, а все още няма експертиза за състоянието на пътната настилка в този участък." Това каза говорителят на парламентарната група на "БСП за България" Елена Йончева през журналисти, след като внесе второто писмо за съгласие на АПИ да се вземат проби от 46 участъка на основни пътища у нас.

Тя добави, че все още няма и отговор от прокуратурата кое е довело до този инцидент и каква подмяна на част от пътната настилка е виновна за него.

"Продължаваме нашата битка за истината и внасяме второ писмо в АПИ, в което задаваме 46 конкретни точки от магистралите "Хемус", "Струма", "Тракия", "Марица", пътя Видин - Кулата и околовръстния път на София, в които искаме да направим анализ на пътната настилка в сертифицирана европейска лаборатория", каза Йончева.

Тя коментира, че това са точки, които са строени или ремонтирани в последните пет години.

Този анализ ще покаже няколко важни неща - каква е дебелината на пътната настилка, рецептите на асфалтовите смеси, дали са използвани неподходящи материали и равността на пътя, каза Елена Йончева.

Тя уточни, че техническата експертиза ще даде и информация дали пътищата, които се строят и ремонтират в България в последните години, са безопасни за българските граждани.

"За да може това изследване да бъде коректно, изискваме от АПИ проектни решения в части "геология", "геодезия", "пътна" и "технологичен ремонт", по които са изпълнявани различните видове работа; рецептите на асфалтовите смеси на различните пластове; сертификатите за вложените материали; протоколите и актовете при приемане на извършените строително-монтажните работи", добави говорителят на парламентарната група на левицата.

БСП е в контакт със седем европейски лаборатории от различни държави, защото експертизата трябва да е независима и извършена от лицензирана лаборатория, посочи Йончева.

Плътно до нея беше и председателят на БСП Корнелия Нинова, както и депутати от парламентарната група на левицата.

АПИ: Не може да ни въвличат в политически разправии

Веднага след като внесоха повторното си искане, членът на Управителния съвет на АПИ Дончо Атанасов, който е бивш депутат от БСП, заяви, че пътната агенция не може да бъде въвличана в политически разправии.

"Пътната агенция е професионална и експертна администрация, а не политическа, и затова трябва да се водят експертни разговори. Не може да бъдем въвличани в политически разправии", каза Атанасов.

Той посочи, че повече от три месеца БСП не са посочили експертите си, с които в професионален разговор да се търсят законови, нормативни и технически решения за организиране на исканата от тях проверка на пътищата.

Това свое становище до БСП пътната агенция го изпрати на 4 декември 2018 г., но до този момент няма отговор, каза Атанасов.

Той посочи, че АПИ работи по два основни закона - за устройство на територията и за пътищата, които дават нормативната база, по която могат да бъдат извършвани проверки от кой, кога и по какъв начин.

АПИ не се притеснява от проверка, защото през 2014 г. независима лаборатория, определена и ангажирана от Европейската комисия е направила пълна ревизия на пътищата, построени в периода 2007-2013 г. със средства от оперативните програми, напомни инж. Атанасов.

Той посочи, че в списъка от пътища на БСП има участъци, строени преди 30 години, други ремонтирани преди 10 и 15 години, а голяма част от отсечките са преминали и гаранционния период.

"Надявам се, че парламентарната група ще излъчи експерти - пътни инженери, юристи, икономисти, с които ще седнем да уточним всички възможности за извършване на исканата проверка, за да се запази авторитета на България", каза Атанасов.

 

Още от България

Защо премиерът говори за "Костинброд 2" по "учебниците на КГБ"?