Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Втори жп договор за над 500 млн. лв. за фирми без опит

10 коментара
Втори жп договор за над 500 млн. лв. за фирми без опит

Обединение "Костенец – Септември 2018", съставено от три фирми без опит в железопътното строителство, едната от които е с обвинение от антикорупционната комисия за злоупотреба с еврофондовете, според сайта "Биволъ", подписа договор за над 500 млн. лв. за изграждането на жп линията Костенец Септември. Това съобщиха от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) без да посочат какъв опит имат компаниите.

Това е втори договор, който НКЖИ дава на фирми без опит в железопътното строителство и който се финансира с европейски средства. Първият такъв беше сключен с унгарско-българското обединение "Келет – АБ" за изграждането на жп линията София – Елин Пелин за 150 млн. лв.

Двата обекта са част от железопътната магистрала "Тракия", която пък е включена в европейската жп мрежа в Югоизточна Европа. Българският участък трябва да осигури скоростна връзка между сръбска граница през София и Пловдив с пристанище Бургас, както и с границите с Гърция и Турция през разклоненията от Свиленград и Благоевград.

Двата обекта – 24.5 км жп път Костенец-Септември и 23 км път София-Елин Пелин, се финансират със средства от механизма "Свързана Европа", по който се осигурява 85% безвъзмездна европейска помощ.

Миналата сряда правителството отпусна 116.4 млн. лв. допълнително за изграждането на жп линията Костенец – Септември. Мотивът беше, че изпълнението на обекта ще излезе извън сроковете за допустимост на европейските разходи. За да продължи финансирането от ЕС, трябва да се увеличи националното съфинансиране за дейностите, които ще се изпълняват след тези срокове, се казва в правителственото съобщение, без да е посочено какви са те.

Съгласно договора срокът за изпълнението на жп линията Костенец-Септември е 5 години (60 месеца) и ако няма удължаване по различни причини, обектът трябва да бъде завършен през август 2024 г. В същото време по механизма "Свързана Европа" крайният срок за изразходването на средствата е до края на 2023 г.

Подписването на договора с обединението "Костенец – Септември 2018" се забави заради обжалвания както на самата процедура, така и на избрания изпълнител. Съдът реши, че всичко е законно и така се стигна до сключването на контракта в понеделник.

В търга участваха общо 6 кандидати, като до отварянето на ценовите оферти бяха допуснати двама. В крайна сметка обединението от българската "Транс Логистика" ЕООД, испанската "Контратас Иглесиас" АД и румънската "Аркада Къмпани" АД спечели поръчката с по-ниска цена и максималните 40 точки за техническото предложение. Те ще изпълнят обекта с цена от близо 380 млн. лв. без ДДС, която набъбва до над 501 млн. лв. с ДДС и непредвидените разходи.

Въпреки че цената на обединението беше най-ниската, тя е по-висока от прогнозната стойност на обекта с около 17 млн. лв. Европейският съюз осигурява 300 млн. лв. от парите, докато останалите би трябвало да са за сметка на държавния бюджет – още около 200 млн. лв.

Строителят – без опит и със съмнения за злоупотреби

Обединението "Костенец – Септември 2018" се състои от фирми без особен опит в железопътното строителство, като за румънската има съмнения за злоупотреба с еврофондове.

Българския участник в консорциума "Транс логистика" е почти непознат и предизвика недоумение сред строителния бранш, след като стана ясно, че печели търга. Компанията, основана през 2005 г., има скромен опит в строителството на железни пътища. Справка в сайта на компанията показва, че има изпълнени четири железопътни обекта в 14-годишната си история. "Транс Логистика" е работила по 1 линия на жп участъка Септември – Пловдив и по 20ра линия на Курило – Мездра – Плевен. Участвала е в ремонта на жп линията от гара Макоцево до Пирдоп и на линията от Самоводене до Дъбово.

Оборотът на "Транс Логистика" за миналата година възлиза на 943 хил. лв., през 2017 г. е бил над 3.1 млн. лв., а през 2016 г. едва 77 хил. лв., показват финансовите ѝ отчети. През 2017 г. дружеството "Транс логистика" е изпълнило механизиран среден ремонт на близо 35 км железен път между гарите Просторно и Каспичан по 9-та жп линия в област Шумен. Работата му е била възложена от "Инфраструктурно строителство" АД, което е платило близо 1.5 млн. лв. Не е ясно чия собственост е "Инфраструктурно строителство" АД, защото акциите са на приносител.

Ясен е обаче собственикът на "Транс логистика". Дружеството е еднолична собственост на Тони Тодоров, който я купува преди година от друго физическо лице Тома Митаков, а той от Красимир Чакалов.

Дружеството е регистрирано през 2005 г. в Плевен с капитал от 5000 лв. Предметът му на дейност е разнообразен – от изработване на геодезични, кадастрални и регулационни карти през строителство, търговия, туризъм и т.н.

Партньор на българската фирма в обединението е испанската "Контратас Иглесиас" АД. Тя има изпълнени доста проекти, основно в пътното строителство. На сайта на компанията няма информация да е работила в областта на железопътната инфраструктура, писа преди време "Капитал".Третият участник в консорциума е румънската"Аркада Къмпани" АД. По информация на Seenews компанията строи главно мостове и тунели, а основните ѝ собственици са Михай Хума и Спиру Манту. Според публикация на "Биволъ" през 2016 г. антикорупционната прокуратура на Румъния е внесла обвинение срещу компанията за злоупотреба с европейски средства. Става дума за представени фалшиви документи, че е засадила 30 хил. акации покрай реконструирана жп линия, като щетите се оценяват на 138 600 евро.

Жп линията Костенец-Септември е тежък обект

Според специалисти по железопътно строителство изграждането на линията жп Костенец – Септември е изключително сложен, с много сериозни инженерни съоръжения.

Отсечката от 24.5 км е с две железопътни линии, с две гари, три еднотръбни тунела с дължина 4.5 км, един подлез, три надлеза, 23 моста и виадукта с дължина 2.23 км, 4 км подпорни стени, 48 водостока, 9.2 кмпътища, 4.2 км. шумозащитни стени, подлез за пещеходци, 42 пресичания.

Освен това се предвижда да бъдат изградени маршуртно-компютърни централизации на гари Костенец и Белово.

Срокът за реализирането на обекта е 60 месеца.

След пускането на новата линия пътническите влакове ще се движат със скорост от 160 км/ч, а товарните със 120 км/ч.

Строителният контрол

Оценката на съответствие и строителен надзор по проекта ще се извърши от "ИВЕР" ДЗЗД.

В обединението влизат фирмите "Ив контрол Варна" ЕООД, "Етаконс" ООД и "РПА" ООД.

Договорът с тях е над 8.2 млн. лв. без ДДС.

Заместник-генералният директор на НКЖИ Златин Крумов е изказал "своята благодарност към Изпълнителя по отношение на участието му в обществената поръчка и пожела успех и спорна работа занапред както на Изпълнителя и Надзора, така и на ръководителя на проекта и своите колеги", се казва в съобщението на НКЖИ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ген. Иван Колев
    #10

    Срокът за реализирането на обекта е 60 месеца. Хм... Съмнявам се, че ще могат да спазят този срок. Работниците им все още оправят перките по Графа и фаянса около "Св. Седмочисленици". Съмнявам се, че Данчето ще освободи "специалистите" и "баш майсторите" от тези задачи, за да могат навреме да построят железницата.

  2. lz2gkk
    #9

    Разбрахте ли вече, защо Гешев иска да затвори устата на "Биволъ", защото се бърка дето не му е работа и разваля бизнес средата в която работят важни за няКОЙ фирми.

  3. brambar
    #8

    Крадливата шайка на ГЕРБ раздаде повече от 1 млрд.лева само за една седмица за инфраструктура. Новината беше за 740 млн. за АМ Струма и сега повече от 300 млн. за жп линията Септември - Костенец. Никой журналист обаче не попита, защо се раздават пари, след като проектите се финансират с европейски средства. Отговорът е един. Не спазват срокове и не им пука, че натоварват националния бюджет. То затова и няма пари за пенсии, здравеопазване, култура и образование. Хора, пари от пенсии няма как да се откраднат, за разлика от тези за магистрали, които лично постъпват в сметките на лидерите от ГЕРБ и премиера.

  4. kompetenten
    #7

    И без друго тия фирми няма да правят нищо,ще наемат подизпълнители и ще приберат големите пари, ще финансират правилните партийни босове и това е. А догодина ще се отпуснат аз да се се ремонтират некачествените ремонти, и т.н.

  5. Бивши комунисти НЯМА!
    #6

    Няма опит ама е хубаво различни фирми да могат да финансират партията. Качеството е за развитите държави. Средата за роби трябва да е подобаваща. Все пак тя е основен фактор моделиращ народопсихологията на народа и Ахмед Доган го знае от много години.

  6. т€еритория на Мики Маус
    #5

    държавата НЕ Е ваша, направете си ваша! Бъдете доволни, че ви купуват ф16 и ви позволяват гей паради

  7. 1107a
    #4

    Фирмите нямат опит в железопътното строителство, но имат опит в преразпределението на средства. Те и това ще правят - ще преразпределят порциите според указанията на Сарая. А със строителството ще се занимават "майстори", каквито могат да съберат из района.

  8. Обектив
    #3

    А къде са българските независими медии с разследваща журналистика, че се налага да ни отварят очите само от "Бивол"?

  9. Коментарът е изтрит в 19:41 на 12 август 2019 от автора.
    #2
  10. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.