Вторичният пазар на ваканционни имоти не може да се отлепи от дъното

Вторичният пазар на ваканционни имоти не може да се отлепи от дъното

Предлагането на ваканционни имоти "втора употреба" расте лавинообразно, но търсенето е силно ограничено. Това стана ясно от думите на Мариана Даскалова, търговски директор в компанията за недвижимости "Грийн Лайф", която представи във вторник анализ на пазара за последните три месеца. Вторичното предлагане идва най-вече от англичани, закупили апартаменти с инвестиционна цел в годините на имотния бум, но на пазара вече се появиха и жилища на руснаци – основният двигател на сделките с ваканционни имоти през последните години, каза Даскалова. Реализацията им е, ако не невъзможна, то много трудна, отбеляза експертът.

"Грийн Лайф" има няколко комплекса от затворен тип в черноморските курорти Созопол, Слънчев бряг, Равда и Царево. Клиентите им държат закупените от тях жилища да са чисто нови и в тях да не са живели хора. Манталитетът на руските купувачи е близък до нашия, те са скептични към имот "втора употреба", особено, ако в тях са живели руснаци, разказа Даскалова. Руснаците предпочитат да сключат сделка с местен инвеститор, тъй като са на мнение, че той е добре запознат с нормативната база и опасността да станат жертва на измама е по-малка.

 

Отделни ваканционни имоти, дори и чисто нови, също се реализират трудно. Предпочитани остават жилищата в комплекси от затворен тип, които предлагат екстри като супермаркет, басейни, спа център, детски кът, занималня за деца и т.н., каза Даскалова. Руски пенсионери проявяват интерес към къщи в селски и крайградски райони с цел постоянно пребиваване, но често се отказват от покупка заради лоша инфраструктура, скъпа поддръжка, липса на магазини и т.н., обясни Даскалова.

 

"Грийн Лайф" отчита повишена активност на пазара на ваканционни имоти през последните три месеца. Сделките са се увеличили с 20% в сравнение със същия период на 2011 г., но като цяло броят им се запазва на годишна база. Търговците обясняват това явление с факта, че тази година срокът за взимане на решение за покупка се е съкратил от 2-3 месеца на месец – месец и половина.

 

Още една любопитна тенденция се наблюдава на пазара на ваканционни имоти и това е появата на български купувачи, чийто дял вече е около 10 на сто.

 

"Българите, предимно със смесени бракове и живеещи в чужбина, се появиха трайно на пазара на ваканционни апартаменти в страната ни през това лято. Те разполагат с добри бюджети, водени са от носталгията и откритието, че и у нас вече има проекти с високо качество. Купуват, след като са били на ваканция в съответния комплекс и имат реални впечатления за него, избират имот с една или две спални, имат конкретни изисквания и намерения да го ползват, а не да го отдават под наем. По всичко личи, че дават сериозна заявка да формират значим дял сред купувачите на такъв тип имоти", обясни Даскалова.

 

Цените на ваканционни имоти традиционно са по-стабилни в летните курорти и търпят по-сериозни сътресения в зимните. Търсенето на купувачите попада в границите между 30 000 и 40 000 евро за студио с площ от около 50 кв.м. Апартаментите с една спалня вървят между 50 и 70 кв.м представляват интерес за хора с бюджет от 45 000 до 80 000 евро, като сумата е в зависимост от квадратурата, етажността и гледката. Тези фактори влияят и на стойността, която купувачите на жилища с две спални са готови да заделят. Тези имоти са с площ между 80 и 100 кв.м и се продават за суми между 70 000 и 150 000 евро.

 

По данни на "Грийн Лайф" едновременно за лично ползване и инвестиция са закупени 80% от ваканционните апартаменти през последните 6 месеца. Около 15% от собствениците живеят в имотите си постоянно. Единствено за инвестиция пък са купени около 5% от жилищата тип "втори дом". Повечето купувачи – 80%, предпочитат обзаведени имоти, но липсата на обзавеждане не е фактор за отказ от покупка.

 

Повечето сделки се сключват за имоти на Черноморието – 75%, около 10% от сделките пък са за апартаменти в планинските курорти. Останалите 15% от договорките, направени от компанията, са за обекти в градовете и балнеолечебните центрове, например.

 

"Банковите институции също проявяват силен интерес към финансирането на инвестиции във ваканционни имоти", разказва Теофил Петров, изпълнителен директор на "Грийн Лайф".

"Причината за това е, че пазарът е стабилен от 3 години насам, предлага добра възвръщаемост на компаниите, а качествените проекти генерално предизвикват интереса на финансиращите институции. Външният дял, с който дадена банка най-често е готова да финансира даден проект, варира между 60% и 90%", коментира още Петров.

Споделяне
Още от Имоти

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?