Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Вторичният пазар на ваканционни имоти не може да се отлепи от дъното

10 коментара
Вторичният пазар на ваканционни имоти не може да се отлепи от дъното

Предлагането на ваканционни имоти "втора употреба" расте лавинообразно, но търсенето е силно ограничено. Това стана ясно от думите на Мариана Даскалова, търговски директор в компанията за недвижимости "Грийн Лайф", която представи във вторник анализ на пазара за последните три месеца. Вторичното предлагане идва най-вече от англичани, закупили апартаменти с инвестиционна цел в годините на имотния бум, но на пазара вече се появиха и жилища на руснаци – основният двигател на сделките с ваканционни имоти през последните години, каза Даскалова. Реализацията им е, ако не невъзможна, то много трудна, отбеляза експертът.

"Грийн Лайф" има няколко комплекса от затворен тип в черноморските курорти Созопол, Слънчев бряг, Равда и Царево. Клиентите им държат закупените от тях жилища да са чисто нови и в тях да не са живели хора. Манталитетът на руските купувачи е близък до нашия, те са скептични към имот "втора употреба", особено, ако в тях са живели руснаци, разказа Даскалова. Руснаците предпочитат да сключат сделка с местен инвеститор, тъй като са на мнение, че той е добре запознат с нормативната база и опасността да станат жертва на измама е по-малка.

 

Отделни ваканционни имоти, дори и чисто нови, също се реализират трудно. Предпочитани остават жилищата в комплекси от затворен тип, които предлагат екстри като супермаркет, басейни, спа център, детски кът, занималня за деца и т.н., каза Даскалова. Руски пенсионери проявяват интерес към къщи в селски и крайградски райони с цел постоянно пребиваване, но често се отказват от покупка заради лоша инфраструктура, скъпа поддръжка, липса на магазини и т.н., обясни Даскалова.

 

"Грийн Лайф" отчита повишена активност на пазара на ваканционни имоти през последните три месеца. Сделките са се увеличили с 20% в сравнение със същия период на 2011 г., но като цяло броят им се запазва на годишна база. Търговците обясняват това явление с факта, че тази година срокът за взимане на решение за покупка се е съкратил от 2-3 месеца на месец – месец и половина.

 

Още една любопитна тенденция се наблюдава на пазара на ваканционни имоти и това е появата на български купувачи, чийто дял вече е около 10 на сто.

 

"Българите, предимно със смесени бракове и живеещи в чужбина, се появиха трайно на пазара на ваканционни апартаменти в страната ни през това лято. Те разполагат с добри бюджети, водени са от носталгията и откритието, че и у нас вече има проекти с високо качество. Купуват, след като са били на ваканция в съответния комплекс и имат реални впечатления за него, избират имот с една или две спални, имат конкретни изисквания и намерения да го ползват, а не да го отдават под наем. По всичко личи, че дават сериозна заявка да формират значим дял сред купувачите на такъв тип имоти", обясни Даскалова.

 

Цените на ваканционни имоти традиционно са по-стабилни в летните курорти и търпят по-сериозни сътресения в зимните. Търсенето на купувачите попада в границите между 30 000 и 40 000 евро за студио с площ от около 50 кв.м. Апартаментите с една спалня вървят между 50 и 70 кв.м представляват интерес за хора с бюджет от 45 000 до 80 000 евро, като сумата е в зависимост от квадратурата, етажността и гледката. Тези фактори влияят и на стойността, която купувачите на жилища с две спални са готови да заделят. Тези имоти са с площ между 80 и 100 кв.м и се продават за суми между 70 000 и 150 000 евро.

 

По данни на "Грийн Лайф" едновременно за лично ползване и инвестиция са закупени 80% от ваканционните апартаменти през последните 6 месеца. Около 15% от собствениците живеят в имотите си постоянно. Единствено за инвестиция пък са купени около 5% от жилищата тип "втори дом". Повечето купувачи – 80%, предпочитат обзаведени имоти, но липсата на обзавеждане не е фактор за отказ от покупка.

 

Повечето сделки се сключват за имоти на Черноморието – 75%, около 10% от сделките пък са за апартаменти в планинските курорти. Останалите 15% от договорките, направени от компанията, са за обекти в градовете и балнеолечебните центрове, например.

 

"Банковите институции също проявяват силен интерес към финансирането на инвестиции във ваканционни имоти", разказва Теофил Петров, изпълнителен директор на "Грийн Лайф".

"Причината за това е, че пазарът е стабилен от 3 години насам, предлага добра възвръщаемост на компаниите, а качествените проекти генерално предизвикват интереса на финансиращите институции. Външният дял, с който дадена банка най-често е готова да финансира даден проект, варира между 60% и 90%", коментира още Петров.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #10

    поздрав и от Москва.братушките купуват.не се шегувам.просто имат пари.цените са високи изкуствено високи и затова вървят и вторичките на англичаните.те се усетиха и пнормализираха(свалиха)цените.иначеежегодно цените падат с 8-12% така че вече са 28%по ниски и върви кум нормализация.няма да има пукане на балона а просто нормализация на един прегрят пазар.

  2. Анонимен
    #9

    И тоя "балон" ще се спука под натиска на времето. Но той показва мисленето на ония, които взеха желаното за действително.

  3. Анонимен
    #8

    До *4 То за тея пари и липсваща инфраструктура и имагинерна площ, хората предпочитат да инвестират в земя и да си построят бунгало, а не да купуват бетон...Така че стискайте бетонеца, то сградите вече на много места се рушат, а скоро и банките , нищо че са ваши, ще почнат да си искат кредитите, а и като се поопразни бюджета и данъчните ще се сетят за вас :) Много поздрави имате, от купувачите

  4. Анонимен
    #7

    тая кочина е 3-4 пьти по-евтина от другите кочини ... и не е чак такава кочина и с тая нагласа ще живеете под наем в кочина скоро...

  5. Анонимен
    #6

    Айде бе 4, при тези цени в тая кочина само идиот може да се набута. Нека "инвеститорите" да си ги стискат имотите, докато някой не им сложи подходящ данък, както е в нормалните държави. Тогава пазаро ке тръгне

  6. Анонимен
    #5

    4-ти, моля, прочети отново първото изречение на статията: "Предлагането на ваканционни имоти "втора употреба" расте лавинообразно, но търсенето е силно ограничено". Ако на продавачите цените им се виждат ниски, ще предлагат ли лавинообразно на тези цени?

  7. Анонимен
    #4

    1-ви, напьлно вероятно е продажбите да не вьрвят по диаметрално противоложни причини на тия които си мислиш. Например продажбите не вьрвят защото цените са ниски ... например от гледна точка на продавачите ... и зашо не след 4 години спад и вече 50% по-ниски цени, a!?

  8. Анонимен
    #3

    какво нагло име са си избрали тези пиявици само, "зелен живот", след като комплексите им унишожиха зеленината на сто километра от тях. нямало пазар щото руснаците искали нови апартаменти - нищо подобно! нито нови, нито стари нито никакви имоти не се купуват. то че балъците и от изток и от запад са много, много са, ама и на простия човек като му бръкнеш в джоба, макар и късно му светва лампата. трябва да си голям оли_го_френ за да си купиш имот на 5 километра от плажа, насред нищото, ограден от боклуци, с липсваща инфраструктура, а като се добереш дo плажа, повръщаното да е повече от водораслите...

  9. Анонимен
    #2

    Не от дъното ще се отлепи, ами ще се закопае по-дълбоко !

  10. Анонимен
    #1

    Всяка стока си има цена и тя се определя от пазара. Ако продажбите не вървят, значи цените са височки. Нека да не забравяме и че в БГ площта на жилищата се измерва в кв.м. бруто, а не в кв.м. чиста жилищна площ. Това качва цената реално с още около 25%. Като сложим в сметката и отвратителната инфраструктура, мръсотията и престъпността, излиза, че в БГ все още не е изгодно да се купуват ваканционни имоти. Цените трябва да падат още.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

Участвам