Вторият мост над Дунав поскъпва само с 27 млн. евро

Премиерът към Московски:Отиваш в парламента и обясняваш на тези наглеци, че ние им плащаме сметката

През пролетта Борисов провери как върви строежът на Дунав мост ІІ, сн. БГНЕС

Строителството на втория мост над река Дунав между Видин и Калафат ще се оскъпи само с 27 млн. евро над първоначално договорената сума с изпълнителя испанската FCC – 99.5 евро. Това научи Mediapool от Министерството на транспорта. Сумата е близо два пъти по-ниска в сравнение с оскъпяването на магистрала "Люлин".

Заради повишаването на цената на Дунав мост ІІ, премиерът Бойко Борисов нарежда на транспортния министър Ивайло Московски да отиде в парламента и да обясни на "тези наглеци", като има предвид депутатите от БСП, че всъщност правителството на ГЕРБ сега ще се наложи да им плати сметката. Това става ясно от публикуваната в петък стенограма от заседанието на правителството, провело се в сряда.

"Сиреч, пред парламента да се обясни всичко това, защото виждате, че минат няколко месеца и тези наглеци почват да говорят, че ние сме оскъпили магистрала "Люлин". По същия начин после ще бърборят и за Видин", казва премиерът Борисов на министър Московски.

Поводът е решението на правителството да удължи до края на 2012 г срока на два договора с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), която осигурява част от финансирането на проекта.

Оскъпяването само с 27 млн. евро може да се приеме като успех за българското правителство, защото първоначално испанците искаха 80 млн. евро, сведени по-късно до 40 млн. евро. След дълги и тежки преговори и с помощта на консултанта в крайна сметка FCC са се съгласили само на 27 млн. евро претенция, твърдят източници от Министерството на транспорта. Исканията на испанците за оскъпяването на моста са били приети за основателни заради закъснелия достъп до румънски бряг.

Испанската компания FCC спечели строителството на "Дунав мост ІІ" с цена от 99.5 млн. евро.

Отделно от тези 27 млн. евро, през октомври 2010 г. правителството даде допълнително още 5.5 млн. евро на "Инжероп- Хай-Пойнт-Рендел – Салфо", който надзирава строителството на моста. Първоначалният договор с френско-английския консорциум беше за 6.344 млн. евро.

Така строителството на втория мост над Дунав ще струва 138.4 млн. евро. Дори с поскъпването сумата е значително по-ниска от осигурените средства за обекта, които бяха в размер на 226 млн. евро. От тях 70 млн. евро е безвъзмездната помощ по предприсъединителната програма ИСПА, 70 млн. евро са заем от ЕИБ, 5 млн. евро е безвъзмездна помощ от френската агенция за развитие – AFD, 2.045 млн. евро е безвъзмездна помощ от германската кредитна институция KfW, която отпусна и 18 млн. евро заем. Държавният бюджет пък осигури 60.76 млн. евро.

Още по темата
Още от Бизнес