Второ дело срещу военния министър скоростно е внесено в съда

Снимка: БГНЕС

С невиждана скорост прокуратурата приключи и второто разследване срещу военния министър в оставка Николай Ненчев (Реформаторски блок) и внесе делото за ремонта на самолетните двигатели в съда. Той е обвинен за престъпление по служба, от което са настъпили значителни вредни последствия за българската армия.

Според държавното обвинение Ненчев не е изпълнил задълженията си да осигури "авиационната безопасност и летателната годност" на изтребителната авиация. Това се е случило след подписването на 26 април 2015 година на два договора за ремонт и удължаване на ресурса на два двигателя за МиГ-29 с руската компания производител - АО „РСК МИГ“. В тези договори е имало поет ангажимет и за ремонт на една кутия за самолетен агрегат. Общата стойност на договорите е за 3 773 000 евро (7 388 666 лв.).

Договорите обаче не са били приведени в изпълнение.

"Вместо тези договори да бъдат приведени в реално изпълнение, министър Ненчев е казал на своя заместник Десислава Йосифова да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им, за да не бъде осъществен ремонтът на самолетите, собственост на страната ни, в АО „РСК МИГ“. Същите указания министър Ненчев продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените си в министерството", се казва в съобщението на прокуратурата.

Военният министър в оставка е обвинен, че в нарушение на закона не е утвърдил проектите за инвестиции в ремонт на двигатели, което е причинило вреди на Военновъздушните сили (ВВС).

"От престъплението са настъпили значителни вредни последици за Българската армия - спаднал е нальота на пилоти от ВВС на Република България на 33 часа за една година, при установен в НАТО стандарт от 180 летателни часа за година или поне минимум 80 летателни часа за година. Това е довело до опасност от допускане на тежки летателни инциденти поради разтренираност", се казва в съобщението на прокуратурата.

В него се допълва, че всичко това е довело до намаляване на подготвения летателен състав и свръхнатоварване на летците, носещи бойно дежурство по Еър полисинг, защото е нямало как да се осигури подготовката на младите летци.

В края на 2015 година Николай Ненчев се отказа от услугите на руснаците, които поддържаха изтребителите МиГ 29 досега. Той сключи договор с Полша за ремонт на шест двигатели за старите съветски машини.

Идеята на военното министерство бе така да се заобиколи стопроцентовата зависимост на българската бойна авиация от Русия, за което НАТО настоява от години. Освен това Ненчев твърди, че условията на поляците са били по-изгодни от руските, а допълнителен мотив за избора им е режимът на европейски санкции спрямо Москва.

Споразумението с Полша бе ратифицирано от парламента. То бе подкрепено от ГЕРБ, ПФ, РБ, ДПС и няколко депутати от БДЦ. "Атака" и БСП бяха "против". АБВ не участва в гласуването.

Решението на Ненчев очаквано предизвика остра реакция от страна на Москва, която заплаши да оспори договора в съда. Според руснаците само те имат лиценз да извършат ремонта. Ненчев искаше да подпише с Полша и ново споразумение за цялостната поддръжка на самолетите, но се оказа, че тя няма капацитет да я поеме.

Още през май тази година Ненчев бе разпитан от Софийската градска прокуратура (СГП) за обстоятелствата около договора с Полша. Тогава той обясни, че сделката е била одобрена от Министерския съвет и ратифицирана от парламента. Споразумението с Полша предвижда удължаване на експлоатационния ресурс на шест двигатели за МиГ-29 на българските военновъздушни сили (ВВС) за над 6 млн. евро. След ремонта двигателите ще имат ресурс от 350 часа. Гаранцията е 24 месеца или 200 летателни часа.

В крайна сметка Ненчев не подписа споразумение за цялостната поддръжка на самолетите с Полша и преди няколко седмици МО отново се върна в руската орбита, като министерството закупи двигатели за изтребителите отново от Русия, но през български посредник.

През декември прокуратурата внесе в съда и делото срещу Николай Ненчев за договорите за ушиване на военни униформи.

Споделяне
Още по темата
Още от България