Второ удължаване на срока за концесията на летище "София"

Оферти ще могат да се подават до 29 януари

Второ удължаване на срока за концесията на летище "София"

За втори път е удължен срокът за подаване на оферти на летище "София". Новият краен срок е до 16:30 часа на 29 януари 2019 г. Решението е на министъра на транспорта Росен Желязков, мотиви не са посочени, става ясно от публикуваните документи.

"Решението за удължаване на срока не е самоцелно. Взето е след консултации с експертите от Световна банка. По процедурата има зададени 3000 въпроса, което предполага 3000 отговора. Това е огромна по обем работа. Решихме да не бързаме, защото ако бързаме упрекът ще бъде - защо бързате... Това вдъхва доверие в инвеститорите." Това коментира Росен Желязков пред бТВ.

Вторият опит за отдаване на концесия на летище "София" стартира официално на 5 юли с публикуване на тръжните условия в официалния вестник на ЕС. Тогава министър на транспорта беше Ивайло Московски, който подаде оставка след катастрофата край Своге, отнела живота на 20 души.

БСП поиска прекратяване на процедурата с аргумента, че аеропортът е печеливш и е обект на националната сигурност. Изказаха и съмнения, че процедурата е нагласена и бъдещият победител ще е турска компания. Искането им обаче бешеотхвърлено от парламента на 18 юли.

Тръжните условия бяха подготвени с помощта на експерти от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие, които значително завишиха изискванията спрямо бъдещите кандидати и увеличиха концесионното плащане спрямо първата прекратена процедура от служебния кабинет на Огнян Герджиков, назначен от президента Румен Радев.

Първоначалният срок за подаването на оферти беше до 22 октомври, но след встъпването си в длъжност новият транспортен министър Росен Желязков удължи срока с един месец – до 22 ноември. Това стана в деня, в който британският оператор на летището в Манчестър MAG обяви официално, че ще подаде оферта в партньорство с китайската държавна компания BCEG.

Към момента това е единственият оператор, който публично е обявил, че ще участва в процедурата.

В началото на ноември обаче е било взето решение за ново удължаване на крайния срок – до 29 януари. Както и при първото удължаване, така и сега не са посочени аргументи защо това се прави.

От обясненията на Росен Желязков стана ясно, че това се прави за да се даде възможност на повече кандидати да подготвят предложенията си.

Няма промени в основните параметри на концесията, която е със срок от 35 години с възможност за удължаване с една трета. От бъдещия концесионер се очаква да изгради нов трети терминал на летището, да разшири втория и евентуално да построи нова писта за срока на концесията.

Бъдещият концесионер трябва да инвестира най-малко 1.17 млрд. лв. (600 млн. евро). Авансовото концесионно плащане е най-малко 550 млн. лв. без ДДС. Размерът на годишното концесионно възнаграждение е не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности за текущата година.

Очакванията са към концесионната процедура да има голям интерес и да се включат компании от Германия, Франция, Турция, Испания, инвестиционни фондове и строителни компании.

Още по темата
Още от Бизнес