Вулканичният облак може да коства на авиоиндустрията над 2.5 млрд. евро

Вулканичният облак, който затвори небето над Европа миналата седмица, коства на авиоиндустрията над 2.5 милиарда евро, заяви във вторник еврокомисарят по транспорта Сим Калас. "Ние работим с предварителни цифри, предоставени от различни акционери и организации, вариращи от 1.5 млрд евро до 2.5 млрд. евро, но, разбира се, ние трябва внимателно да оценим съдържанието на тези суми", заяви комисарят на пресконференция в Брюксел.

Сумата на щетите се базира на различни оценки от авиокомпаниите, летищата, наземното обслужване, туроператорите и други видове бизнес, свързани с въздухоплаването.

Частичното затваряне на 313 европейски летища между 15 и 20 април представлява загуба на приходи от 250 млн. евро, докато в същия период доставчиците на навигационни услуги са губили 25 млн. евро на ден.

Според Евроконтрол – агенцията, която събира данни за трафика от 38 европейски страни – над 100 000 полета са били отменени и около 10 милиона пътници не са могли да летят след изригването на вулкана в Исландия, от който се образува масивен облак от пепел.

Вулканичната пепел съдържа субстанции, които увреждат самолетните двигатели. Някои авиокомпании обаче извършиха пробни полети в зони, съседни на вулканичния облак. Някои от тях смятат, че решението за тотално затваряне на въздушното пространство над определени държави е било прибързано.

Комисар Калас повтори предишната си теза, че решението за възобновяване на полети може да е било взето по-бързо, ако ЕС бе напреднал в създаването на единен регулатор за отделните въздушни пространства над страните – проектът "Single European Sky".

Транспортните министри на ЕС имат насрочена среща на 4 май, когато може да бъде решено да се ускорят дейности по проекта, като създаването на единно управление на въздушната мрежа, например.

Във връзка на очакванията на икономическа помощ, ЕК има желание да покаже "гъвкавост" по отношение на правилата за оказване на държавна помощ, за "да облекчи натиска върху авиокомпаниите", заяви комисарят.

Ощетени авиокомпании, например, може за ограничен период да бъдат освободени от плащането на такси за трафик контрол.

Сим Калас освен това настоя страните членки временно да снемат ограниченията за нощни полети, за да може пътници, блокирани заради отменени полети, да се приберат навреме.

ЕК ще окаже максимален натиск върху авиокомпаниите да зачитат правата на пътниците, като изплащане на обезщетения за отменени полети и оказване на грижи за времето, през което са блокирани по летищата.

Никоя авиокомпания не би трябвало да печели, като избягва да изпълнява своите законови задължения, каза той във връзка със съобщения, че някои нискобюджетни авиокомпании отказват да изплащат стойността на билетите или да оказват грижа за пътниците, които са чакали няколко дни за своите полети.

Още от Бизнес

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?